• Humlan88

Trump som president :( vad händer nu?

Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?

• Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2017-01-29 16:08:14 följande:
    Det amerikanska valsystemets uppbyggnad är välkänt och det är långt ifrån första gången det inträffar. De gånger det har skett har det emellertid alltid varit på marginalen precis som denna gång, så något demokratiskt problem att tala om är det knappast. År 2000 fick exempelvis Al Gore något fler röster än George W Bush.

Barack Obama var populär när han valdes in, men extremt impopulär när han lämnade vita huset. Kanske blir det tvärtom med Donald Trump.

Det är tråkigt att diskutera med dig då du uppenbarligen sitter och hittar på din egen fakta..
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-29 16:17:21 följande:
    Det är tråkigt att diskutera med dig då du uppenbarligen sitter och hittar på din egen fakta..
    Man kan inte annat än påstå att Trump har förändrat vårt språkbruk, först trumpifiering som nyord och nu alternativa fakta.

Jag undrar om skrikhögern och SD-krigarna i fortsättningen lika glatt kommer att kalla sina propagandaorgan för alternativmediaSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Gabbe75
    FDFMGA skrev 2017-01-29 16:14:09 följande:
    Alternativa fakta nu igenTomte"Det är med flaggan i topp som Barack Obama lämnar Vita huset på fredag. I den senaste mätningen från CNN tycker 60 procent av amerikanerna att han har gör ett bra jobb. Det är hans bästa siffra sedan juni 2009 och bland de högsta en avgående president fått. Bara Bill Clinton (66 procent) och Ronald Reagan (64 procent) har nått högre"

www.svd.se/popular-obama-tar-farval-av-pressen
    Det där är alternativa fakta om något Skrattande

Väldigt nyfiken på hur urvalet i denna undersökning såg ut! Knappast särskilt representativt i vart fall. Man har väl frågat 200 personer i New York eller Washington nära någon tidningsredaktion....

Hade det dessutom varit sant kan man ju fråga sig varför Trump som republikansk presidentkandidat vann valet (och enligt många fångade så många missnöjesröster), när den sittande demokraten var så populär. Nu vet jag ju att han inte hade kunnat bli återvald pga reglerna. Min poäng är att han aldrig skulle varit i närheten av att bli återvald ens om reglerna tillåtit det hela.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2017-01-29 16:17:21 följande:
    Du behöver vidgda din världsbild. Det är inte Aftonbladets ledarsida som bestämmer vad som är sant eller inte. Republikanen Trump valdes till president för att folk var missnöjda med Obamas demokrater. Det har vi ett valresultat på. Inte någon opinionsundersökning från någon tidningsredaktion.
  • FDFMGA
    Gabbe75 skrev 2017-01-29 16:25:52 följande:
    Det där är alternativa fakta om något Skrattande

Väldigt nyfiken på hur urvalet i denna undersökning såg ut! Knappast särskilt representativt i vart fall. Man har väl frågat 200 personer i New York eller Washington nära någon tidningsredaktion....

Hade det dessutom varit sant kan man ju fråga sig varför Trump som republikansk presidentkandidat vann valet (och enligt många fångade så många missnöjesröster), när den sittande demokraten var så populär. Nu vet jag ju att han inte hade kunnat bli återvald pga reglerna. Min poäng är att han aldrig skulle varit i närheten av att bli återvald ens om reglerna tillåtit det hela.
    Om du följer länken så kan du läsa om undersökningenSkrattande

edition.cnn.com/2017/01/18/politics/obama-approval-rating-cnn-orc-poll/

Och dina alternativa fakta - har du någon referens till demSkrattande
  • Gabbe75
    FDFMGA skrev 2017-01-29 16:29:45 följande:
    Om du följer länken så kan du läsa om undersökningenSkrattande

edition.cnn.com/2017/01/18/politics/obama-approval-rating-cnn-orc-poll/

Och dina alternativa fakta - har du någon referens till demSkrattande
    Okej, de säger sig ha frågat 1000 personer. 1000 personer av en folkmängd på över 300 miljoner. Det förändrar ju mycket vad gäller trovärdigheten Skrattande och relevansen över Obamas "enastående" popularitet på just den tidningsredaktionen...

• FDFMGA
    Gabbe75 skrev 2017-01-29 16:44:11 följande:
    Okej, de säger sig ha frågat 1000 personer. 1000 personer av en folkmängd på över 300 miljoner. Det förändrar ju mycket vad gäller trovärdigheten Skrattande och relevansen över Obamas "enastående" popularitet på just den tidningsredaktionen...

Ja, och ditt påstående om att Obama var extremt impopulär när han lämnade presidentämbetet - har du snutit det ur näsan eller en alternativ kroppsdel.Tomte
    Gabbe75 skrev 2017-01-29 16:08:14 följande:
    .

Barack Obama var populär när han valdes in, men extremt impopulär när han lämnade vita huset. 

• FDFMGA
    Gabbe75 skrev 2017-01-29 16:44:11 följande:

CNN är för övrigt ingen tidningSkrattande
  • Gabbe75

För övrigt vill jag säga att världen är inte svart eller vit. Tycker faktiskt den här artikeln i DN fångar in en del av det.

http://www.dn.se/sthlm/bilden-av-trump-som-en-galning-ar-inte-alls-lika-utbredd-i-usa/

För övrigt behöver du bara googla på "Trump" och "missnöjesröster" och du får upp i princip hur många träffar som helst. Jag säger inte att jag tror att Trump är eller kommer att bli en lysande president. Min poäng är att den sittande presidenten under valet, Obama, faktiskt var väldigt impopulär i USA. Just det faktumet verkar många, inte minst i Sverige ha väldigt svårt att ta in.

Dessutom ska vi inte glömma bort att Donald Trump är demokratiskt vald president i ett land bestående av över 300 miljoner medborgare. Dumförklarar ni Trump, dumförklarar ni automatiskt cirka halva den amerikanska befolkningen. Det är en väldigt elitistisk inställning, för att inte säga rent fascistisk inställning.

• Gabbe75
    FDFMGA skrev 2017-01-29 16:50:20 följande:
    CNN är för övrigt ingen tidningSkrattande
    Hade det känts bättre om jag skrivit "nyhetsredaktion", eller kanske TV-kanal?
Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?