Trump som president :( vad händer nu?
Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?
Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?
The Rasmussen Reports daily Presidential Tracking Poll for Friday shows that 56% of Likely U.S. Voters approve of President-elect Trump?s job performance. Forty-four percent (44%) disapprove.
Eighty-five percent (85%) of Republicans and 55% of unaffiliated voters approve of the job Trump is doing. Seventy percent (70%) of Democrats disapprove.
The Rasmussen Reports daily Presidential Tracking Poll for Friday shows that 56% of Likely U.S. Voters approve of President-elect Trump?s job performance. Forty-four percent (44%) disapprove.
Om nu Trump är den billianta affärsman han påstår sig vara, så begriper jag inte vad han nu håller på med.
Att USA:s kommer att få en boost i ekonomin när han tänker satsa lånade pengar på att rusta upp och bygga ny infrastruktur, det vet alla.
Det är ett grepp man alltid brukar använda sig av för att få igång en ekonomi som står och stampar och då skapa tillväxt.
Men nu ska Trump göra det i en ekonomi som går för högtryck och där USA börjar lida brist på arbetskraft.
Och just det brukar vara "förbjudet", då det kan leda till överhettning, inflation och stora räntehöjningar.
Så vi får hålla koll på "siffrorna" från USA när det börjar talas om tillväxt längre fram, om dessa siffror är äkta eller om ingen hänsyn tagits till inflationen och räntorna.
Att företag och långivare kommer att tjäna stora pengar, det kan vi se på börsens förväntningar.
Även de som gör jobben kommer förstås att tjäna pengar, men att det skulle vara possitivt för USA i längden, det är jag mer än tveksam till.
Det blir ingen förtjänst för USA genom att ägna sig åt inhemska projekt, det blir bara mer skulder som drabbar statskassan.
Och risken finns att pengar försvinner ut ur landet, då folk kommer att konsumera mer.
Och även amerikanarna gillar att köpa billigt, så jag tvivlar dom kommer att ändra sina köpvanor och sluta köpa t.ex kinatillverkat.
----------------------
Märkligt är att vissa på högerkanten tycker det Trump tänker göra är bra.
För när regeringen lånade lite pengar för att få fart på bostadsbyggandet, då blev det ett jäkla liv, för att låna när Sverige gick bra (högkonjunktur), det var ren idioti, nu skulle vi spara till sämre tider.
Och visst ska man göra så, alltså tvärtemot vad Trump nu vill göra.
Ändå kan jag försvara det regeringen gjorde, för det är kris med bostäderna, och i ett krisläge kan det vara nödvändigt att göra saker som annars ska undvikas.
Om nu Trump är den billianta affärsman han påstår sig vara, så begriper jag inte vad han nu håller på med.