• Humlan88

Trump som president :( vad händer nu?

Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?

• Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?
  • Moderno

Det är i varje fall helt klart att vi är på väg in på outforskade områden.

Jag trodde nog inte att amerikanarna skulle välja en president som anser sig kunna skjuta ihjäl en främling på stan utan att det påverkar hans chanser att bli vald eller som anser att tortyr inte bara bör tillåtas utan uppmuntras, och rentav att grövre tortyrmetoder borde användas.

Handelskrig med Kina är nog oundvikligt. Men jag undrar om Sydkinesiska sjön kommer bli upprinnelsen till ett riktigt krig också. Och jag undrar hur han tänker sig att Nordkorea ska hanteras utan Kinas stöd (eller rättare sagt, med Kina som fiende).

Inrikespolitiken är också på väg att förändras. Maffiametoder ska användas mot företag som agerar rationellt, konsumentprodukter ska beskattas (med hjälp av tullar) och staten ska snedvrida konkurrensen genom att stödja enskilda företag (hans stöd till LL Bean är det senaste exemplet). Jag undrar vad det får för effekter. 

Nu är det ju några dagar kvar tills han formellt tillträder, men jag tror knappast hans Twitterstyre kommer förändras särskilt mycket därefter.  

Hur allt detta kommer att påverka oss? Ja, vem vet...

• Flash Gordon

Debaclet i Sydkinesiska sjön är ännu ett av Obamas misslyckanden. Att han låtit Kina få så fritt spelrum som de fått.

Nu är det i praktiken till stora delar försent. Facts on the ground som det kallas.

Men för den sakens skull kan inte nationer som USA och Australien nu bara ge upp på de småstater som Malaysia, Filipinerna, Vietnam och Taiwan som behöver deras hjälp mot Kina.

http://www.bbc.com/news/magazine-35031313

• Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-01-13 06:47:27 följande:

CNN och BuzzFeed och det är det är du tänker på:

www.foxnews.com/politics/2017/01/12/spicer-ru...

CNN väljer alltså att som enda nyhetsbolag medvetet publicera fake news om "ryska hållhakar" för att misskreditera Trump.

ALLA nyhetsbolag har haft tillgång till samma 35-sidiga rapport sedan sommaren 2016 då den bjöds ut på marknaden man ALLA, utom CNN nu då, väljer att inte säga något om den för de vet att det inte går att bevisa den korrekt och det som går att evisa är felaktigt.

Vid presskonferensen låter då Trump CNN få ge en fråga eller två som han svarar på och sedan låter han andra av de 450(!) närvarande reportrarna få en chans att fråga och den CNN-reporter som ett tag senare börjar skrika och försöka överrösta andra reportrar får inget svar på sin fråga och inte slutar han skrika heller trots att Trump ber honom uppföra sig.
    Det var då åxå en förklaring för att "skydda Trump:s uppförande, men ta och lyssna på vad som sägs av media och de som värnar demokratin.
    Trump är totalt utdömd för sitt uppförande, och det även av flera representnter från sitt eget parti.

Gubben sket i det blå skåpet så att det svämmade över, och inte fan kommer han att dra nån föerdel av det.

Att det sen är fel att publicera "nyheter" som inte håller måttet vi kan kräva av saklighet och äkthet, det är en helt annan sak.
    Liknande kommer han att råka utför i mängder, under den tid han är USA:s president, det får alla makthavare räkna och stå ut med.
    Det är bara att titta hur det ser ut här i lilla Sverige, och USA är långt mer intressanta för omvärlden.
    Så all den skit som nu kommer att skrivas om Trump, den kommer att stå i storleks-förhållande till USA:s inflytande i omvärlden.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Moderno skrev 2017-01-13 09:54:36 följande:
    Handelskrig med Kina är nog oundvikligt.
    Här vet vi rätt väl vad som kommer att hända, om det blir ett handelskrig alltså.
    Om vi bortser från vad ett större hett krig kan ställa till med, så är ett handelskrig det enda större orosmoln som idag svävar över Sverige.
    Det kan helt förstöra den goda utveckling, vi idag har i Sverige, ingen tvekan om det.

Och i handelskriget mellan USA och Kina, så kommer Kina att bli de som vinner, ingen tvekan om det heller.
    För Kina kommer helt att värna sin ekonomi så långt det nu går, det är så deras system ser ut.
    Att folket i Kina kommer att få lida svårt, det kommer dom inte att någon som helst hänsyn till.
    Dom sätter in militär mot det egna folket, om så skulle behövas, det kommer inte att hända i USA.., iaf inte på samma sätt, eller av samma anledning.

Ja det höll jag på att glömma, Trumps kompis Putin/Ryssland, lär förstås kunna stärka sin ekonomi, för Putin kommer Trump att handla med, kanske t.o.m frihandla.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-01-13 07:04:46 följande:
    Inte för att de faktum att rapporten redan är motbevisad spelar någon roll för svensk media och Aftonbladet direkt. De spekulerar vidare fritt utan att verka ha följt med i vad som kommit fram i USA:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/4kzva/trump-kan-...

Eller så kanske de vet men struntar i det. Bara för att det är bilden de vill sprida i Sverige.
    Nää bevisningen spelar ingen som helst roll, det kommer att spekuleras i media under en tid framåt, och inte bara i svensk då.
    Kvällspressen brukar alltid ta tillfället, när det dyker upp nåt som går att tjäna en extra slant.
    Men vem bryr sig, inte jag iaf.

Att sålla i allt som skrivs, det har jag alltid gjort, så det ser jag inga problem med.
    Det måste jag/alla göra, även med det som uppenbart är sanning.
    Annars så kan medveten/omedveten propaganda från nyhetsförmedlaren, bli till en vinkling som ändå ger en missvisande och/eller felaktig bild, av den sanna nyheten.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-13 13:14:30 följande:
    Det var då åxå en förklaring för att "skydda Trump:s uppförande,.
    Det är en beskrivning av vad som faktiskt hände.

Att du uppfattar detta som att "skydda" Trump säger en del om hur det verkligen var.
  • Intenuigen

[quote=77303954][quote-nick]FDFMGA skrev 2017-01-12 20:22:51 följande:[/quote-nick]

Mm, men att den jämförelsen inte är relevant måste du väl själv erkänna.

Min gissning är att superlativerna om Trump är på väg att tystan allteftersom det framgår allt tydligare vilken kokett och oduglig fjant han är.

Tänk dig själv att du i något sammanhang ska hålla ett föredrag och att du då släpar dit ett gäng som ska bekräfta dig och ge dig understöd.

Jag kan väl bara tala för mig själv - jag skulle skämmas som en hund om jag hade sådana behov.

Och det säger du som burit dig åt som en idiot sedan dag ett du kom hit. Sitter och gapar om skrikhöger åt folk som varit medlemmar i år innan du kom hit och som absolut inte har visat några höger-tendenser. Skaffa dig lite självinsikt! Du har fått byxorna neddragna i åratal och bara forsätter att mala på och skämmer ut dig. Möjligtvis att Trump som en senil 100 åring kan komma i närheten av din kaliber.

• FDFMGA
    Intenuigen skrev 2017-01-14 19:49:08 följande:
    [quote=77303954][quote-nick]FDFMGA skrev 2017-01-12 20:22:51 följande:[/quote-nick]
    Mm, men att den jämförelsen inte är relevant måste du väl själv erkänna.

Min gissning är att superlativerna om Trump är på väg att tystan allteftersom det framgår allt tydligare vilken kokett och oduglig fjant han är.

Tänk dig själv att du i något sammanhang ska hålla ett föredrag och att du då släpar dit ett gäng som ska bekräfta dig och ge dig understöd.

Jag kan väl bara tala för mig själv - jag skulle skämmas som en hund om jag hade sådana behov.

Och det säger du som burit dig åt som en idiot sedan dag ett du kom hit. Sitter och gapar om skrikhöger åt folk som varit medlemmar i år innan du kom hit och som absolut inte har visat några höger-tendenser. Skaffa dig lite självinsikt! Du har fått byxorna neddragna i åratal och bara forsätter att mala på och skämmer ut dig. Möjligtvis att Trump som en senil 100 åring kan komma i närheten av din kaliber.
    Hm, jag har tagit del av många liknande analyser från skrikhögerns främsta företrädare tidigare.

Nu tillhör jag inte precis de som anser att skrikhögern är särkilt vass, vare sig det handlar om personangrepp, försök till samhällskritik/analys eller satir.

Min uppfattning är nog snarare att skrikhögern som åsiktsriktning utövar en särskild lockelse på de allra klenaste förstånden och de mest osjälvständiga bland oss.

Ett tips. Citatfunktionen på FL är inte fullt så svår att lära sig hantera som det kan verka i förstoneSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-01-14 16:21:08 följande:
    Det är en beskrivning av vad som faktiskt hände.

Att du uppfattar detta som att "skydda" Trump säger en del om hur det verkligen var.
    Det är väl att skydda om du försvarar Trump:s uppförande, och det gör inte ens flera av hans närmast folk i republikanerna, tror t.o.m han fick på käften av nån han valt ut för en ministerpost.
    Tvärtom så är dom, med all rätt, bekymrade över vad presskonferansen kommer att leda till.

Att ha 3:e statsmakten i sitt eget land som sin "fiende", det är tveklöst en av de värsta och svåraste "fiender" man kan dra på sig.

Och inte bara det, Trump uppför sig på ett sätt mot media som kan vålla USA stora problem i ett flertal länder, speciellt i Asien och arabvärlden, och troligen då/där leda till diplomatiska svårigheter.
    Han kommer även att ses som att tala för alla för USA:s invånare, inkl alla företag, och du kan säkert själv räkna ut vad som skulle kunna hända då, om dessa länders ledare tycker sig bli förolämpade.

Att ens uppvisa en attityd i näheten med vad han gjorde under presskonferensen, det skulle göra han omöjlig i andra sammanhang.

Så försök att förstå, att det inte enbart handlar om dumheterna som CNN gjorde, eller hur Trump bar sig åt under just den här presskonferens, och vad man tycker och tänker i USA om det, utan vad det kan leda till i förlängningen.

Han ska leda USA, vara hela folkets representant och alla USA:s företag, och då går det inte att visa upp några pajaskonster, inte ens på hemmaplan.
    Utan han får finna sig i att alltid krypa för andra länders ledare, när han som USA:s president är inbjuden till ett annat land.
    Och då måste han börja med att ge ett statsmannamässigt intryck på hemmaplan, annars kommer han att vara i underläge redan innan han landat i nåt värdland.

• Världsmedborgare

Som vi ser här, så finns det två saker i det här om Trump och CNN/media.

Det ena är dumheterna som CNN har gjort sig skyldiga till, det andra är hur Trump bar sig åt under presskonferensen.

Dessa två saker ger vitt skilda konsekvenser.
    CNN och Trumps agerande i den saken, rör demokratin och förhållningen till media och säkerhetstjänsterna, alltså mest ett problem för USA internt, även om det spiller över till alla media väst.

Men Trumps attityd och agerande är helt förkastligt som statsman och den president han ska tillträda som, och är ett långt större problem, som garanterat drar resten av Världens blickar till sig.
    Och personligen så tror jag det senare kan bli ett verkligt problem, så om inte Trump helt läggar av med sina översittarfasoner, kommer det att slå tillbaka mot USA på många olika plan.

Men han verkar nu krypa till korset, lite mildare verkar han han blivit i dessa frågor, fast ändrat sig till det bättre har han gjort tidigare, men det har inte varat värst länge.
    Låt oss hoppas att han den här gången lärt sig något, men tillåt mig tvivla.
    ----
    Apropå att Trump sagt sig kunna ena USA, så verkar han nu nå vissa framgångar.
    För nu i helgen har folk enat sig som aldrig förr, och demonstrerar nu i massor mot att Trump ska riva upp Obamacare.
    Eller var det inte det han menade med att ena folket.. Skäms

Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?