Trump som president :( vad händer nu?
Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?
Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?
Det är i varje fall helt klart att vi är på väg in på outforskade områden.
Jag trodde nog inte att amerikanarna skulle välja en president som anser sig kunna skjuta ihjäl en främling på stan utan att det påverkar hans chanser att bli vald eller som anser att tortyr inte bara bör tillåtas utan uppmuntras, och rentav att grövre tortyrmetoder borde användas.
Handelskrig med Kina är nog oundvikligt. Men jag undrar om Sydkinesiska sjön kommer bli upprinnelsen till ett riktigt krig också. Och jag undrar hur han tänker sig att Nordkorea ska hanteras utan Kinas stöd (eller rättare sagt, med Kina som fiende).
Inrikespolitiken är också på väg att förändras. Maffiametoder ska användas mot företag som agerar rationellt, konsumentprodukter ska beskattas (med hjälp av tullar) och staten ska snedvrida konkurrensen genom att stödja enskilda företag (hans stöd till LL Bean är det senaste exemplet). Jag undrar vad det får för effekter.
Nu är det ju några dagar kvar tills han formellt tillträder, men jag tror knappast hans Twitterstyre kommer förändras särskilt mycket därefter.
Hur allt detta kommer att påverka oss? Ja, vem vet...
Debaclet i Sydkinesiska sjön är ännu ett av Obamas misslyckanden. Att han låtit Kina få så fritt spelrum som de fått.
Nu är det i praktiken till stora delar försent. Facts on the ground som det kallas.
Men för den sakens skull kan inte nationer som USA och Australien nu bara ge upp på de småstater som Malaysia, Filipinerna, Vietnam och Taiwan som behöver deras hjälp mot Kina.
http://www.bbc.com/news/magazine-35031313
[quote=77303954][quote-nick]FDFMGA skrev 2017-01-12 20:22:51 följande:[/quote-nick]
Mm, men att den jämförelsen inte är relevant måste du väl själv erkänna.
Min gissning är att superlativerna om Trump är på väg att tystan allteftersom det framgår allt tydligare vilken kokett och oduglig fjant han är.
Tänk dig själv att du i något sammanhang ska hålla ett föredrag och att du då släpar dit ett gäng som ska bekräfta dig och ge dig understöd.
Jag kan väl bara tala för mig själv - jag skulle skämmas som en hund om jag hade sådana behov.
Och det säger du som burit dig åt som en idiot sedan dag ett du kom hit. Sitter och gapar om skrikhöger åt folk som varit medlemmar i år innan du kom hit och som absolut inte har visat några höger-tendenser. Skaffa dig lite självinsikt! Du har fått byxorna neddragna i åratal och bara forsätter att mala på och skämmer ut dig. Möjligtvis att Trump som en senil 100 åring kan komma i närheten av din kaliber.
Som vi ser här, så finns det två saker i det här om Trump och CNN/media.
Det ena är dumheterna som CNN har gjort sig skyldiga till, det andra är hur Trump bar sig åt under presskonferensen.
Dessa två saker ger vitt skilda konsekvenser.
CNN och Trumps agerande i den saken, rör demokratin och förhållningen till media och säkerhetstjänsterna, alltså mest ett problem för USA internt, även om det spiller över till alla media väst.
Men Trumps attityd och agerande är helt förkastligt som statsman och den president han ska tillträda som, och är ett långt större problem, som garanterat drar resten av Världens blickar till sig.
Och personligen så tror jag det senare kan bli ett verkligt problem, så om inte Trump helt läggar av med sina översittarfasoner, kommer det att slå tillbaka mot USA på många olika plan.
Men han verkar nu krypa till korset, lite mildare verkar han han blivit i dessa frågor, fast ändrat sig till det bättre har han gjort tidigare, men det har inte varat värst länge.
Låt oss hoppas att han den här gången lärt sig något, men tillåt mig tvivla.
----
Apropå att Trump sagt sig kunna ena USA, så verkar han nu nå vissa framgångar.
För nu i helgen har folk enat sig som aldrig förr, och demonstrerar nu i massor mot att Trump ska riva upp Obamacare.
Eller var det inte det han menade med att ena folket..