Maran73 skrev 2017-02-06 15:26:19 följande:
Hallå där! Ja, det är mkt spännande nu!
Min läkare, som jag litar mer på trots att vaginalt UL är mer vanligt och säkrare, säger att det absolut går att se även med UL på buken. Han är gammal i gården och har måååånga IVF patienter, så... Han mätte upp 6 blåsor på vänster och 6 på höger, varav totalt 6 stycken var mellan 17 och 21 mm. Sedan har vi några eftersläntrare som kaaaanske går att plocka mogna ägg ur, ca 3 stycken. Det lustiga var att han mätte slemhinnan till 8,3 mm och den andra läkaren sa 14! Ja, ja, det får vara som det är med det tänker jag.
Så, 6-8 ägg kanske? Den som lever får se!
Angående mediciner vid ÄD så känns det som att jag var ute och cyklade tidigare när jag skrev att det inte var lika mycket läkemedel som vid vanlig IVF... Ursäkta så mycket för det! Men, det skiljer sig förmodligen mellan olika kliniker hur mkt de vill att man medicinerar, och det skiljer sig också beroende på om det är "färskförsök" eller transfer av frusna embryon. I det första fallet måste de ju synka mottagaren (dig) med donatorn, så att livmodern och hormonnivåerna är redo och i rätt fas för implantation. Det verkade kunna bli både ned- och uppreglering, östrogen i olika former, p-piller, sprutor... och efter transfer progesteron och ev också östrogen, samt att en del nog ger kortison för att minska risken att kroppen stöter bort embryot då det i detta fall är ÄNNU mer främmande än vanligt (pga donerat ägg). Vid frysförsök kan man iaf ta bort de mediciner som bara ges för att synka mottagare med donator. Som sagt, en hel del mediciner blir det nog även vid ÄD....
MEN jag tycker inte att du behöver "döma ut" dina egna ägg redan nu, om du/ni känner att ni vill så finns alltid andra kliniker som är villiga att pröva andra protokoll och/eller doser för att se om det funkar bättre än ditt förra "schema"! Men visst är ÄD helt ok som plan B, tycker jag också! Vad jag har läst så får donatorn genomgå ett gäng tester, prover och intervjuer för att i så hög utsträckning som möjligt eliminera risk för ärftliga sjukdomar, missbruk hos donatorn eller i släkten, och liknande. Finns aldrig garantier förstås, men klinikerna verkar noga med detta. Enligt vad jag förstår.
Kanon med 6, kanske upp till 8 ägg :) ska bli så intressant höra hur det går för dig imorgon !
Har också kollat upp mer om ÄD. Som du säger mer mediciner om det är färskförsök än FET. Undra om chansen är mindre vid FET? För det låter ju bra, så lite hormoner som möjligt, tack...såg också de får göra massor av tester.
Min sambo ska ringa en annan klinik här i Göteborg idag ( jo han protesterade inte alls! ). JAg har skrivit ner på en lapp vad han ska säga / fråga, ibland är man som en morsa haha!
Ska försöka få till en äggldarspolning nu i Februari, och kolla om det ens är möjligt att de tar emot en 42 åring...väntar ju mens nästa vecka så kort om tid. Insåg imorse att jag blir 42.5 i april, urk!
Har börjat käka en halv halv albyl minor per dag, måste övervinna min rädsla och testa tänkte jag! Använder progesteronkräm också.
Lycka till imorgon nu då :) !