• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-02-13 10:20:07 följande:
    Tack! Jodå, deppigheten börjar faktiskt redan ge vika för nytt planerande! Typiskt mig, faller ner i hålet men börjar genast kravla mig upp igen. Kanske är negativt att inte låta sig stanna där nere ett tag, men denna gång var jag faktiskt förberedd. Morula är stadiet innan blastocyst, detta stadium borde vara passerat vid det här laget... KAN vara så att det bara växer långsamt, men tror inte det.... eftersom de gav tummen ner på kvalitén.

Lite nervös att det är ngt fel på simmarna också, men ja, ÄD är helt ok för oss! UTLED på fabriken, nu är det dags för RESULTAT! Oavsett hur.
    Nej absolut inte! tycker du är stark som kan se framåt och ta tag i planerandet direkt.Jag var ledsen i mer än en vecka och är fortfarande väldigt känslig. Så credd till dig!! Apropå denna DNA fragmentering som Undrande sökande nämnde, de gör det testet på RMC i Malmö, vi hade tänkt att göra det där iaf. Om det nu blir av!
    smurfen 11 skrev 2017-02-13 15:10:22 följande:
    Ok, vilka prover togs då? Nyfiken som jag är !

Bra han såg massa folliklar, och det är ju så, man ligger där i stolen och glömmer varenda fråga, och dom fattar inte att dom ska säga ALLT dom ser!

Jag undrar ju med hur det kommer sig det aldrig blir nåt...nu satte jag upp oss på ett ivf möte här i Göteborg nästa månad, och då ska jag fråga om de kan kolla immunprover och blodproppsbenägenhet. Och så då äggledarkoll nästa vecka så är jag kollad från topp till tå!

Vad är scratching för nåt? Vad gör dom liksom? Japanen? Aldrig hört men ska också googla :) Jag fick ju Progynon som jag åt, och en av grejerna den gör är att få ägg mer jämna tydligen.

Ja, det blir det ingen bebis här heller. Redan i förgår fått små fläckar med brunt i trosan, så nu är lingonveckan på ingång. Blir lite rädd då jag trodde den skulle komma på dag 24 redan, men nu verkar den komma i lagom tid. Blir mensen konstig efter alla hormoner tro??

Förresten, vad vet ni om ifall man fick mens tidigt i livet, dör äggen tidigare då? Börjar ägg mogna vid mensdebut, eller börjar de mogna redan vid födseln?

Alltid miljoner tankar!

Ska ni gå till Triangeln nu då? Massa frågor ja vet :)
    Fråga på Smurfen! Haha ;)

Tog alls man ska ha inför IVF utom prolaktin, TSH, FSH , LH och AMH, så rubella, hiv, klamydia, HVLT eller vad den heter, hepatit C o B... Ja det var nog det?
    Scrtaching är att man river ett snitt i livmodern (googlat mig klok nu) detta gör att ägget lättare fäster. Tydligen så tror dem att slemhinnan släpper godartade hormoner och annat för att locka ägget att fästa och att den reparerar sig själv och bygger en fin ny slemhinna. Så förstod jag det. Japanen var jag mindre sugen på då man tydligen ger clomiflen och så FSH hormoner och man fick inte fram så många ägg utan koncentrerade sig på kvalitet. Lät mer som något för en ung eller en lätt stimulerad person, vilket jag inte är....

Men ja tror att det blir triangeln. Kontaktade Cura i Malmö men de tar 1300 kronor för ett samtal på 30 min med en läkare. Hutpriser tycker jag! Triangeln har gratis rådgivning även om man inte bestämmer sig för dem. Så borde det vara överallt tycker jag!

Dessvärre ingen aning om detta med om äggen dör tidigare... Men har sett att folk skrivit i trådar här på FL att om man har använt Ppiller så har man "sparat" på ägg då man inte ägglossat mycket... Detta låter inte alls medicinskt rätt...! Då skulle alla kvinnor som ätit ppiller länge ha massor med ägg och jag åt ppiller tills jag var 34 men inte f-n har jag fler ägg för det!! Blir lite arg när det dyker upp såna "sanningar" som bara är hittepå... Så gött att det de tar emot tills 44!! yeih! så slipper du resor och du får "gratis" medicin, gratis i citattecken då vi ju betalar skatt så att "gratis" ska vara möjligt ;)

Ha det fint tjejer! stupar nu i säng efter en busy busy dag :)

• UndrandeSökare
    Maran73 skrev 2017-02-13 17:24:02 följande:
    Aha, ok, tack!

Kan du berätta lite mer, för villka är detta test "standard"? Eller gör de det på alla spermaprov? Min man hade dåligt resultat på "sperm morphology" dvs högt antal spermier med avvikande utseende, men detta sa kliniken "spelade ingen större roll då de ändå skulle göra ICSI". Min gyn hemma viftade också bort det rätt obekymrat... Men visst, det KAN ju även ha med simmarna att göra och inte bara mina ägg... Får väl kolla med kliniken lite länge fram vad de säger. Spermaprovet togs bara några timmar efter att vi haft sex, någon som vet om/hur det påverkade?
    Hej ! Jag har varit i kontakt med AvaRiga och de säger att mannen ska innan han gör spermaprov INTE haft sex eller utlösning på 3-4 dagar innan, ingen bastu, inga varma bad endast dusch.

Om spermatestet med morfologi visar på inte normalt resultat så vill läkaren på AvaRiga att man gör DNA Fragmentationstest. Det kan man göra hos dem på kliniken och det kostar 85euro, du får svaret dagen därpå.

Blir det inte godkänt på Fragmentationstestet så kommer de inte använda den mannens sperma, utan man får då välja en spermadonator. Kliniken har kontakt med en spermabank i Danmark.

Jag vet att även kliniken Serum i Aten har det som standard att göra Dna Fragmentations test.
  • UndrandeSökare

Hej alla!
    Hoppas det är ok om jag hoppar in med er här.
    Tänkte att jag kunde presentera mig, nu när jag skrivit några inlägg i tråden redan. Vi är ett par på 40+ som nu haft 5 missfall totalt, blir lätt gravid naturligt men det slutar i missfall varje gång. Den svenska missfallutredningen visade inget.

Men jag misstänkte mitt immunförsvar kunde vara problemet så var till Dr D i Aten och gjorde bättre utredning hos honom, och fick veta att jag har immunproblem och koagulationsproblem, så gjorde behandling med alla de mediciner han rekommenderade (Trombyl, Fragmin, kortison, Intralipiddropp) men blev missfall ändå.

Så bestämde att satsa på ÄD istället, kontaktade AvaRiga, gjorde Webinar, skickade in alla blodprover och papper de ville ha och planerar att åka till dem längre fram 2017.

• Superfurry
    UndrandeSökare skrev 2017-02-13 22:48:15 följande:

Hej alla!
    Tänkte att jag kunde presentera mig, nu när jag skrivit några inlägg i tråden redan. Vi är ett par på 40+ som nu haft 5 missfall totalt, blir lätt gravid naturligt men det slutar i missfall varje gång. Den svenska missfallutredningen visade inget.

Men jag misstänkte mitt immunförsvar kunde vara problemet så var till Dr D i Aten och gjorde bättre utredning hos honom, och fick veta att jag har immunproblem och koagulationsproblem, så gjorde behandling med alla de mediciner han rekommenderade (Trombyl, Fragmin, kortison, Intralipiddropp) men blev missfall ändå.

Så bestämde att satsa på ÄD istället, kontaktade AvaRiga, gjorde Webinar, skickade in alla blodprover och papper de ville ha och planerar att åka till dem längre fram 2017.

Hej Undrandesökande och välkommen hit :) ja vi är några här som haft en del missfall :/ Har själv haft fyra sedan vi började försöka 2013. Jag har aldrig kollat immunproblem, men jag har inte koagulationsproblem, tvärtom är jag en sån som blöder lätt och det tar lite tid för mig att sluta blöda, lite längre än normalt. men oj nu gick det upp för mig att detta kan vara farligt det också? Tänk om mitt blod är så tunn att det blir fel det med på nåt sätt? :O

Jaja välkommen hit. Vi tänkte försöka tre IVF till sen blir det äd för oss med.

Skoj att vi blir fler!
  • Superfurry

Glömde att skriva: beklagar dina missfall! och fråga: gjorde ni IVF eller är det "bara" naturligt ni försök hela tiden?

• smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-02-13 22:48:15 följande:

Hej alla!

Såklart du är med här :)

Tråkigt höra om dina missfall, kan dock inte relatera till det då jag inte haft ett enda, så vet inte ens om jag kan bli gravid...vet inte vad som är värst :(, iaf försökt i ett och halvt år med stickor, och diverse knep, munkpeppar, albyl minor, q10 mm

Misstänker också mitt immunförsvar eftersom det inte ens blivit plus. Ja, förutom äldre ägg då...Tycker det är imponerande att du åkt ända till Grekland och kollat det, orkar nog inte jag. Hur min sambos spermier är vet vi inte egentligen, de var "pigga och normalt antal",  konstigt de inte kollar det samtidigt på kliniker, det är ju minst lika viktigt.

Gjort ett ivf nu i januari med katastrofresultat, bara 1 fullstor blåsa vid andra ul, så det avbröts ju. Ska testa igen, funkar det inte då, ja, plan B är antingen lägga ner allt eller ÄD, förmodligen också Ava i så fall.
  • UndrandeSökare

Hej Smurfen - Jo, det kanske kan tyckas vara ett jättestort steg att resa till Aten för att få hjälp. För oss var valet ganska lätt att söka oss vidare utomlands, eftersom missfallsutredningen inte visade något, och vi inte fick nån hjälp alls i Sverige. Sen hade jag läst på nätet om en tjej som fått 9 missfall och efter hon gjort Dr Ds behandling fick hon barn. Sen hittade jag "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" tråden här på familjeliv. Eftrr att ha läst i den tråden kändes inte steget så stort att resa till Aten. Vi kombinerade det med en semesterresa så det blev en hel del sightseeing också.

Enligt vad jag läst kan kvinnans immunförsvar vara problemet både vid upprepade missfall och i de fall när det aldrig blir plus. Jag har även haft kontakt med ett par där de aldrig plussat men efter de testat med kortison (prednisolon) i några månader så blev det ett plus och de fick barn. Kortison räknas som immunbehandling eftersom det lugnar ner immunförsvaret.

Ja, det här med infertilitet känns som att lägga ett jättestort pussel, där man hittar bitarna allt eftersom.

Tack för välkomnandet till tråden, jag hoppas jag kan bidra med lite information och det blir spännande att följa er. Planerar ni alla ev. ÄD hos AvaRiga i framtiden?

• smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-02-13 20:53:32 följande:
    Nej absolut inte! tycker du är stark som kan se framåt och ta tag i planerandet direkt.Jag var ledsen i mer än en vecka och är fortfarande väldigt känslig. Så credd till dig!! Apropå denna DNA fragmentering som Undrande sökande nämnde, de gör det testet på RMC i Malmö, vi hade tänkt att göra det där iaf. Om det nu blir av!
    smurfen 11 skrev 2017-02-13 15:10:22 följande:
    Ok, vilka prover togs då? Nyfiken som jag är !

Bra han såg massa folliklar, och det är ju så, man ligger där i stolen och glömmer varenda fråga, och dom fattar inte att dom ska säga ALLT dom ser!

Jag undrar ju med hur det kommer sig det aldrig blir nåt...nu satte jag upp oss på ett ivf möte här i Göteborg nästa månad, och då ska jag fråga om de kan kolla immunprover och blodproppsbenägenhet. Och så då äggledarkoll nästa vecka så är jag kollad från topp till tå!

Vad är scratching för nåt? Vad gör dom liksom? Japanen? Aldrig hört men ska också googla :) Jag fick ju Progynon som jag åt, och en av grejerna den gör är att få ägg mer jämna tydligen.

Ja, det blir det ingen bebis här heller. Redan i förgår fått små fläckar med brunt i trosan, så nu är lingonveckan på ingång. Blir lite rädd då jag trodde den skulle komma på dag 24 redan, men nu verkar den komma i lagom tid. Blir mensen konstig efter alla hormoner tro??

Förresten, vad vet ni om ifall man fick mens tidigt i livet, dör äggen tidigare då? Börjar ägg mogna vid mensdebut, eller börjar de mogna redan vid födseln?

Alltid miljoner tankar!

Ska ni gå till Triangeln nu då? Massa frågor ja vet :)
    Fråga på Smurfen! Haha ;)

Tog alls man ska ha inför IVF utom prolaktin, TSH, FSH , LH och AMH, så rubella, hiv, klamydia, HVLT eller vad den heter, hepatit C o B... Ja det var nog det?
    Scrtaching är att man river ett snitt i livmodern (googlat mig klok nu) detta gör att ägget lättare fäster. Tydligen så tror dem att slemhinnan släpper godartade hormoner och annat för att locka ägget att fästa och att den reparerar sig själv och bygger en fin ny slemhinna. Så förstod jag det. Japanen var jag mindre sugen på då man tydligen ger clomiflen och så FSH hormoner och man fick inte fram så många ägg utan koncentrerade sig på kvalitet. Lät mer som något för en ung eller en lätt stimulerad person, vilket jag inte är....

Men ja tror att det blir triangeln. Kontaktade Cura i Malmö men de tar 1300 kronor för ett samtal på 30 min med en läkare. Hutpriser tycker jag! Triangeln har gratis rådgivning även om man inte bestämmer sig för dem. Så borde det vara överallt tycker jag!

Dessvärre ingen aning om detta med om äggen dör tidigare... Men har sett att folk skrivit i trådar här på FL att om man har använt Ppiller så har man "sparat" på ägg då man inte ägglossat mycket... Detta låter inte alls medicinskt rätt...! Då skulle alla kvinnor som ätit ppiller länge ha massor med ägg och jag åt ppiller tills jag var 34 men inte f-n har jag fler ägg för det!! Blir lite arg när det dyker upp såna "sanningar" som bara är hittepå... Så gött att det de tar emot tills 44!! yeih! så slipper du resor och du får "gratis" medicin, gratis i citattecken då vi ju betalar skatt så att "gratis" ska vara möjligt ;)

Ha det fint tjejer! stupar nu i säng efter en busy busy dag :)
    Tack för alla svar :) dyker ju hela tiden upp nya frågor...

Jaså kollar de spermier i Malmö, inte lika långt som Riga, bra ha i åtanke.

Spännande,  ja du meddelar väl dina provsvar till oss !

Scraching låter lite obehagligt?

1300 spänn för 30 min, ja det är dyrt! Vi ska betala 1500 för 2 timmar. Också dyrt tycker jag, men klart de vet man måste komma dit, så då tar de betalt.

Det där med att ha ätit ppiller massa år så finns ägg kvar, kan ju bara inte stämma! Men om de börjar mogna vid mensdebut eller vid födseln är lite intressant. Vi föds ju med olika många ägg.

Jag har fått den jäkliga lingonveckan idag, urk! Tvungen ta ipren, halv dos, vet man inte ska ta det, men annars ligger jag dubbelvikt.

Vad tar ni mot mensvärk som fungerar, som inte är ipren? Tycker inte alvedon funkar när värk är som värst.

Nu får jag min remiss till äggledarkollen nästa vecka så behöver bara betala 200 istället för 2500, alltid nåt. Däremot får jag tjata på min gyn här för å se om han skriver ut sprutor "från" Finland på förmån. Iom jag ej fått svar så blir det ingen behandling i utlandet just nu, utan går nog till Sverige.

Men du Superfurry, får ni betala sprutor själva då, iom att ni går i Danmark?

Ha det fint flickor!
  • Superfurry
    UndrandeSökare skrev 2017-02-14 09:16:47 följande:

Hej Superfurry- Har aldrig gjort ivf, alla försök har varit hemmaförsök.

Ok, ja alla mina missfall har varit spontantgraviditeter... Dock har jag inte kollat immunologi och vad jag vet så finns det inga ställen i Sverige som kollar det, ellerhur?
    smurfen 11 skrev 2017-02-14 12:06:12 följande:
    Tack för alla svar :) dyker ju hela tiden upp nya frågor...

Jaså kollar de spermier i Malmö, inte lika långt som Riga, bra ha i åtanke.

Spännande,  ja du meddelar väl dina provsvar till oss !

Scraching låter lite obehagligt?

1300 spänn för 30 min, ja det är dyrt! Vi ska betala 1500 för 2 timmar. Också dyrt tycker jag, men klart de vet man måste komma dit, så då tar de betalt.

Det där med att ha ätit ppiller massa år så finns ägg kvar, kan ju bara inte stämma! Men om de börjar mogna vid mensdebut eller vid födseln är lite intressant. Vi föds ju med olika många ägg.

Jag har fått den jäkliga lingonveckan idag, urk! Tvungen ta ipren, halv dos, vet man inte ska ta det, men annars ligger jag dubbelvikt.

Vad tar ni mot mensvärk som fungerar, som inte är ipren? Tycker inte alvedon funkar när värk är som värst.

Nu får jag min remiss till äggledarkollen nästa vecka så behöver bara betala 200 istället för 2500, alltid nåt. Däremot får jag tjata på min gyn här för å se om han skriver ut sprutor "från" Finland på förmån. Iom jag ej fått svar så blir det ingen behandling i utlandet just nu, utan går nog till Sverige.

Men du Superfurry, får ni betala sprutor själva då, iom att ni går i Danmark?

Ha det fint flickor!
    Ja så fort jag har fått dem :) hoppa hoppas att AMH och FSH är forfarande ok, jag hade ju 23 PMOL och 4,5 ish i FSH så det är ju helt ok, inte optimalt dock.

JA 1300 kr är dyrt, ville bara höra om de ger denna behandling till äggen alltså den de gjorde på CFC med v¨tskan för att få dem att dela sig, men orkar inte betala 1300 kr enbart för att få svar om det. Triangeln har ju redan informerat oss att de gör denna behandlingen free of charge!

Urk för lingonveckan! min är beräknad lördag :) Jag tar inget eftersom jag har i princip ingen mensvärk tack vare akupunturen. Hade det förr inte mycket men jag fick ta värktabletter ibland, men sedan jag började på akup. så är den borta. Kan känna obehag med that's it. Nej min gyn skriver ut vad jag behöver till mig. Tror att jag ska göra alla UL hos honom också nästa gång. Scrtacingen kändes inte alls faktisk. Ingenting och var över på några sekunder, gillar min gyn mer och mer han är reko och vill gärna hjälpa till! :)

Så nu tillbaka till jobb!! Hörs tjejer!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?