• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-01-31 18:05:59 följande:

Smurfen förstår att det känns för jäkligt just nu...precis dom Superfurry skriver....

skriv av dig. Hoppas fortfarande för dig denna månad. Jäkla tortyr det här.

Albyl är bra... precis som trombyl som jag tar varje försök. 75 mg.

Tar du ngt annat? Hade du ngn autoimmun sjukdom?

Jag ska till läkaren imorgon...ska då fråga om dosen på Menopur... är själv nyfiken då

jag ska börja spruta m det om 3 v. ca.

På mitt försök gick följande: Trombyl, kortison, Fragmin, Assisted Hatching då ägg på äldre kan

vara hårdare, sen 2 embryo in. Försöker m samma denna gång

Kram!

Nej tar inget annat men som sagts ovan, ska ta progesteronkräm också nu. Kom iofs på att jag har ju massa lutinus hemma, ska jag testa det kanske? Har ingen sjukdom men misstänker att immunförsvaret i detta fall är starkt då vi aldrig ens blivit gravida. Eller äggledarna. Fragmin, vad är det? Går du i Göteborg, och hur gick det hos läkaren?

Som superfurry och Maran så tänker jag en del på äd, men inte grottan ner mig helt där än. Men förstår mer och mer det är enda alternativet :( , kommer man känna annorlunda eftersom det inte blir ens egna biologiska barn? Eller försvinner de känslorna om man har de från början?
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-01-31 18:46:07 följande:

Hallå hallå! Försöker svara alla på en gång...

Ja, alltså 6 blåsor är absolut inte fy skam, men nog hoppas jag på fler... skulle kännas lite surt då vi ju väntat 3 månader för att DHEA skulle ge ännu fler ägg, och vi fick ju 10 st sist. Visst är det en chansning, men nästan hälften så många trots DHEA.... Tja, känns lite surt som sagt. Men, det är ju som ni säger, är ett av dem ett guldägg så räcker det ju! Får vänta o se. Kliniken svarade och hade velat ha ett mått på de 6, för att veta om de skulle öka dosen. Ringde gyn men han ringde tyvärr inte upp. Ska iaf tillbaka på torsdag igen enl order fr kliniken, och då får han mäta dem. Så ev högre dos om det ser lite magert ut.

Smurfen, det är inte lätta saker vi grunnar på... man vet vad man vill, men vägen dit blir snårig och krokig och svänger åt fel håll! Och så kommer ett vägskäl helt plötsligt och så hänger inte mannen med dit DU tänkt gå! Så får man backa och vänta in fast man vill rusa på... Urk!!! Visst fyller man livet med annat om det inte blir barn, det tror jag, men förstår hur du känner! Hoppas iaf att ni kommer överens om ngt som känns bra för er båda. Apropå Puregon så ger det enl företagets kliniska studier fler ägg än urinderiverat FSH som Menopur (och tydligen också Fostimon). Samma för Gonal-f, alltså fler ägg. Enl min gyn är Gonal-f mkt vanligare i Sverige, vet inte varför. Kan vara så enkelt som företagens marknadsföring, att de satsar på olika länder. Tog Trombyl (samma som albyl) under graviditet två, sket sig dock iaf...

Usch ja, som Furry sade, IVF tycks sannerligen inte vara svaret på alla problem. Men, it ain't over until till the fat lady sings!

Hoppas ul imorgon går bra!

Jag känner att det börjar bli lite mycket med allt detta, behöver verkligen komma iväg. Önskar jag var temporärt arbetslös så det gick sticka bara för några dagar, hade räckt!

Jaså Tack för infon att Puregon ger fler ägg..Ska fråga min läkare om jag ska ta det. Läst andra trådar och det verkar inte helt ovanligt med få ägg eller inga tyvärr, i alla åldrar. Läste studien du länkade, förstår att om några stora blåsor bildas, så försvinner resten. Kanske det som hände mig. Blitt lite orolig dock med alla hormoner jag tryckte i mig, till ingen nytta. Undra hur farliga dessa behandlingar är?
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-02-01 09:58:05 följande:

Hoppas ul imorgon går bra!

Jag känner att det börjar bli lite mycket med allt detta, behöver verkligen komma iväg. Önskar jag var temporärt arbetslös så det gick sticka bara för några dagar, hade räckt!

Jaså Tack för infon att Puregon ger fler ägg..Ska fråga min läkare om jag ska ta det. Läst andra trådar och det verkar inte helt ovanligt med få ägg eller inga tyvärr, i alla åldrar. Läste studien du länkade, förstår att om några stora blåsor bildas, så försvinner resten. Kanske det som hände mig. Blitt lite orolig dock med alla hormoner jag tryckte i mig, till ingen nytta. Undra hur farliga dessa behandlingar är?

Tack! Hoppas jag med.

Det är förstås aldrig helt riskfritt med läkemedel, men man tänker oftast på längre behandlingar när man pratar biverkningar och negativa effekter på kroppen. Våra är ju i det sammanhanget mycket korta, jämfört med de som står på ständig behandling eller beh flera månader eller år. Så jag är inte så orolig för det.

Brukar du ha spottings innan mens? Kollat progesteronvärdet? Om du vet att du ligger lite lågt skulle jag ta Lutinus, bättre upptag genom slemhinna och högre styrka dessutom. Annars räcker det nog m krämen. Fast egentligen ska man ju kolla m läkare först... Lutinus är dessutom såååå jobbigt att hålla på med, rinner o kladdar... Bunkra upp m trosskydd i så fall...

Ang ÄD så tänker jag att det blir mitt barn biologiskt, men inte genetiskt. Det får ju näring, skydd etc från mig, det är jag som liksom "bakar och jäser" barnet, även om huvudingrediensen kom från ngn annan.
  • Jessy01

Hej alla!

Smurfen...ja jag är också orolig för alla lm man stoppar i sig. Men för mig

iallefall finns ingen annan utväg så försöker att inte tänka på det. Skönt att Maran sa det

med kortsiktigt...

Annars var jag hos läkare idag. Skulle ju ställa hundra frågor och GLÖMMER papperet där

jag samlat på mig frågor Frågade iallafall ang. Menopur och det spelade inte så stor roll

om jag skulle ta 325 eller 375 IE.....men jag ska iallafall ta 375 IE. Sen helt nedslående så

ksn jag inte börja förräns i slutet av Mars då min kille måste aspireras på spermier och

då måste nya bildas =90 dagar. Jag kommer nog ta en liten paus från familjeliv då jag blir

lätt manisk här inne.. .måste vila huvudet lite men kommer att logga in en gång i v. för

att kolla denna tråden och se hur det går för er! Håller alla tummar och tår....

Smurfen ang. äggdonation tror jag absolut att du kommer känna att det är ditt till 1000 procent.

Man måste nog bara vänha sig vid tanken. Själv skulle jag adoptera som ensamstående för

5 år sedan, allt var klart, kurser social utredning allt men precis innan träffade jag min nuvarande. I min tanke visste jag redan då att vad det hade blivit för barn så skulle det

vara 100 procent mitt i både hjärta och själ.....

• Maran73
    Jessy01 skrev 2017-02-01 18:21:14 följande:

Hej alla!

iallefall finns ingen annan utväg så försöker att inte tänka på det. Skönt att Maran sa det

med kortsiktigt...

Annars var jag hos läkare idag. Skulle ju ställa hundra frågor och GLÖMMER papperet där

jag samlat på mig frågor Frågade iallafall ang. Menopur och det spelade inte så stor roll

om jag skulle ta 325 eller 375 IE.....men jag ska iallafall ta 375 IE. Sen helt nedslående så

ksn jag inte börja förräns i slutet av Mars då min kille måste aspireras på spermier och

då måste nya bildas =90 dagar. Jag kommer nog ta en liten paus från familjeliv då jag blir

lätt manisk här inne.. .måste vila huvudet lite men kommer att logga in en gång i v. för

att kolla denna tråden och se hur det går för er! Håller alla tummar och tår....

Smurfen ang. äggdonation tror jag absolut att du kommer känna att det är ditt till 1000 procent.

Man måste nog bara vänha sig vid tanken. Själv skulle jag adoptera som ensamstående för

5 år sedan, allt var klart, kurser social utredning allt men precis innan träffade jag min nuvarande. I min tanke visste jag redan då att vad det hade blivit för barn så skulle det

Fy, Jessy, vet hur jäkla seeeegt det känns när man måste vänta! Blä. Varför måste spermierna aspireras? Om du vill svara. Nyfiken i en strut är jag.

Är med i en grupp på fb som "flyttat" härifrån, när jag fick besked att vi måste vänta tre månader tänkte jag precis som du, ta en paus m aktiviteten i gruppen. Det hela slutade med att jag hoppade in här istället... Du lyckas säkert bättre. Surt att glömma alla frågor! Gah...
  • Superfurry

Hej tjejer!

Hoppas alla mår bra! Jag har blivit matförgiftad och legat och spytt och "crapat" ;) i två dagar nu. Skriver lite mer när jag tillfrisknat. Typisk att det ska ske i ägglossningstider! Vi har inte kunnat ligga nu under två dagar :(

Ha det fint så länge!

• Maran73

Hallå allihopa!

Usch då, Furry, hoppas du blir bra snart! Sjäääälvklart måste det komma just nu... Skrikandes 

Var på UL nr 2 imorse, de små rackarna hade nu växt till sig lite så de gick att mäta. Dessutom hade två stycken till börjat växa vilket ju är toppen! Så, totalt 8 blåsor som mätte från ca 9 mm upp till ca 13 mm, de flesta runt 11-12. Helt ok resultat även om det inte blir fler än förra gången utan tvärtom. Men, man kan inte få allt antar jag! Så, mejlat Riga och väntar besked. Förra gången gav de mig ett schema för ÄP redan på detta stadium, dvs när blåsorna var ungefär så här stora. Så jag gissar att de gör likadant nu. Min läkare trodde att det var dags att åka redan på söndag, eller möjligtvis måndag. Spännande värre! Ska försöka att vara en aning coolare denna gång, och inte bli för exalterad... inte lätt, men försöka kan man ju. Det var inte kul när vi hade 7 befruktade, som sedan en efter en slutade dela sig... Så snopet. Ja ja.  

Så, ha det bra så länge!   

• smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-02-01 14:33:21 följande:
    Tack! Hoppas jag med.

Det är förstås aldrig helt riskfritt med läkemedel, men man tänker oftast på längre behandlingar när man pratar biverkningar och negativa effekter på kroppen. Våra är ju i det sammanhanget mycket korta, jämfört med de som står på ständig behandling eller beh flera månader eller år. Så jag är inte så orolig för det.

Brukar du ha spottings innan mens? Kollat progesteronvärdet? Om du vet att du ligger lite lågt skulle jag ta Lutinus, bättre upptag genom slemhinna och högre styrka dessutom. Annars räcker det nog m krämen. Fast egentligen ska man ju kolla m läkare först... Lutinus är dessutom såååå jobbigt att hålla på med, rinner o kladdar... Bunkra upp m trosskydd i så fall...

Ang ÄD så tänker jag att det blir mitt barn biologiskt, men inte genetiskt. Det får ju näring, skydd etc från mig, det är jag som liksom "bakar och jäser" barnet, även om huvudingrediensen kom från ngn annan.
    Ja, så försöker jag tänka också, det är så kort tid man tar detta, så borde va ok. Annars hade de väl inte fått ge oss detta. Dom har ju hållt på med ivf sen 1987.

Jag kan ha spottings, denna gång var det ganska mycket, men ajg käkade ju progynon också, en biverkning var just mensliknande blödningar. 2, ibland tre dagar innan kan det komma små bruna strängar i trosan. Men kollade upp det dag 19 i december nu, och hade då 60 i värde, vilket tydligen är ok.

Beställde ju hem albyl minor, som ska delas i tre delar, och vet inte hur jag ska få de till tre delar...beställde delare, men den visade sig bara dela i två. Suck. Så kanske knaprar jag dom inte, lite rädd också, ( som vanligt ), för biverkningar.

Ibland har jag tänkt så också, har ju burit barnet åtminstone, med skydd, näring mm, så nån del borde kommit från mig också, om det blir äd barn.
    Maran73 skrev 2017-02-02 12:18:17 följande:

Hallå allihopa!

Usch då, Furry, hoppas du blir bra snart! Sjäääälvklart måste det komma just nu... Skrikandes 

Var på UL nr 2 imorse, de små rackarna hade nu växt till sig lite så de gick att mäta. Dessutom hade två stycken till börjat växa vilket ju är toppen! Så, totalt 8 blåsor som mätte från ca 9 mm upp till ca 13 mm, de flesta runt 11-12. Helt ok resultat även om det inte blir fler än förra gången utan tvärtom. Men, man kan inte få allt antar jag! Så, mejlat Riga och väntar besked. Förra gången gav de mig ett schema för ÄP redan på detta stadium, dvs när blåsorna var ungefär så här stora. Så jag gissar att de gör likadant nu. Min läkare trodde att det var dags att åka redan på söndag, eller möjligtvis måndag. Spännande värre! Ska försöka att vara en aning coolare denna gång, och inte bli för exalterad... inte lätt, men försöka kan man ju. Det var inte kul när vi hade 7 befruktade, som sedan en efter en slutade dela sig... Så snopet. Ja ja.  

Så, ha det bra så länge!   

Så bra! 8 blåsor, inte att förakta. ÅH, önskar jag hade svarat så bra också...nä behålla lugnet går väl inte, man hoppas ju! Så de ska hinna bli runt 15-20 mm nu då?

Förresten, vad har ni gjort med alla sprutor? Slängs de i sopor ( i låda då el liknande förstås ), eller tar apotek dom, du vet Maran kanske?

• smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-02-01 18:21:14 följande:

Hej alla!

med kortsiktigt...

Så är det säkert, moderskänslor tar väl överhanden när den dagen kommer !

Ok, hade du 375 IE sist också?

Ja, man blir lätt manisk här inne, man får stålsätta sig ibland, men samtidigt är det bra med stöd och tusen frågor har man ju alltid...:)

Men hör av dig när du vill och orkar!
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-02-02 09:23:43 följande:

Hej tjejer!

Hoppas alla mår bra! Jag har blivit matförgiftad och legat och spytt och "crapat" ;) i två dagar nu. Skriver lite mer när jag tillfrisknat. Typisk att det ska ske i ägglossningstider! Vi har inte kunnat ligga nu under två dagar :(

Ha det fint så länge!

Men usch!!. Hoppas du mår lite bättre nu, eller gärna helt frisk såklart :)

Men kan ni inte få till några minuter ;), kan ju belöna sig i slutändan !

Jag ska förresten kontakta Triangeln idag eller imorgon, får se vad de säger om en gammal tant som mig !
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?