• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Jessy01

God morgon

Precis fått provsvar:

Östradiol 157
    FSH 8,2
    Prolaktin 826
    TSH 2,6
    T4 21

Nedslående då jag antar prolaktinet är för högt samt Östradiolet för lågt och FSH för högt?

Tog proverna på mensdag 3....kan det bero på att jag just genomgått behandling, ätit kortison? Ngn som vet? Kram och hoppas ni mår bra!

• smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-01-27 09:52:14 följande:

God morgon

Precis fått provsvar:

Östradiol 157
    FSH 8,2
    Prolaktin 826
    TSH 2,6
    T4 21

Nedslående då jag antar prolaktinet är för högt samt Östradiolet för lågt och FSH för högt?

Tog proverna på mensdag 3....kan det bero på att jag just genomgått behandling, ätit kortison? Ngn som vet? Kram och hoppas ni mår bra!

Hej!
    Mitt FSH är på 6.6,  under 10 har jag hört är bra.
    Prolaktin ska ligga högst 430 ca, då kan det hända du får ta om det, för det går upp och ner. Jag hade över 1000 i våras, då fick jag remiss till MR, och gjorde skallröntgen, då det kan vara så att det finns en hypofystumör, som bildar prolaktin. Obs, bli inte rädd, en sån tumör är godartad, så inget farligt, det bara heter så. Man kan få medicin som tar ner värdet, men svårt bli gravid med högt värde, då ägglossning normalt uteblir. Mitt gick ner av sig självt, hade ingen tumör eller fick medicin.

De andra värdena är jag inte så duktig på...vet inte om behandling ökar eller sänker värdena, kanske nån annan som vet?
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-01-26 20:40:35 följande:

Hallå alla!

Smurfen, va??? Inte öka dosen och inte byta protokoll??? Har nog läst tusen trådar om IVF vid det här laget (ok, överdrift kanske men många är det) och det verkar väl vara standardåtgärden om det inte verkar "ta"? Jag menar, så länge man inte blir överstimulerad (och så är ju inte fallet vad det verkar) kan det ju knappast skada att öka iaf lite grann, typ 50 enheter? Han verkar... väldigt rigid? Ja ja, förhoppningsvis har det tagit fart på måndag! Jag tror att de är väldigt svåra att se när de är så små, att man måste ha mycket rutin, och om din BM var lite ovan så kan hon säkert ha missat några! Jag hade 11 först (sprutdag 4, 6-7 mm), UL nr två såg han 9 st som sedan visade sig vara 10 st vid ÄP då en gömde sig. Så även de lite större kan de alltså missa! Antar att nr 11 helt enkelt "skrumpnade ihop" och absorberades/återbildades.

Ingen orsak, Furry! Bra att det känns lite bättre också! Vanlig gyn tog infektonsproverna, eftersom jag tror mer på kromosomfel så frågade jag inte så mkt utan mer lät henne hållas... Förstås bra att utesluta inf förstås. Inte min vanliga gyn då (han hade semester) och han har inte sagt ngt om antibiotika. Fast jag har ju aldrig kommit t ET heller å andra sidan. Gällande sort så vet ju läkarna vilka bakterier/parasiter etc som måste "avdödas" och så länge de biter på dem så kan man nog använda lite olika. Din variant låter bra Jessy! Är förtjust i doxycyklin av ngn anledning...

Min klinik har enl uppgift bra erfarenheter av mitt protokoll hos äldre kvinnor, så därför får jag gå på det. Och ja, det funkade ju kvantitetsmässigt sist iaf!

Hallå där,
    Nä jag vet , inte högre dos, eller byte av preparat, han skrev "finns inga studier att de skulle hjälpa", men också såklart läst miljoner trådar där de ändrar dosen. Han skrev" med ditt amh 1.1 och 12 blåsor trodde jag diu skulle svara på behandling".
    Kan det vara så att i oktober förra året hade jag ett skumt värde på 0.6 i amh, och då ficka jag ju 450 i Menopur, att jag skulle ta det. Men denna läkaren har nog utgått från det HAN har sett, alltså amh 1.1 plus 12 blåsor, eller vad tror ni? Eller är det så att jag har jättekasst amh och därför inte svarar? Åh blir galen!

Jag funderar snart ihjäl mig ang mitt ul, då bm inte såg folliklar alls på vänster sida, alltså, kan de tillbakabildas??

Jag har mejlat dom om att jag vill ha en persons utlåtande till på måndag, el tom komma in idag på extra koll, men inget svar. De är lite sega på och svara ibland! Jag skrev det är VIKTIGT då hela behandlingen beror på det.

I övrigt känner jag nada i äggstockregionen, jag som ville vara en uppblåst anka vid det här laget! Fortsätter modfällt ta sprutor kanske till ingen nytta.

Fått svar att allt verkar ok med att ha tagit sprutor rätt i alla fall.

Mår apdåligt av detta, vill bara gömma mig under en sten.

Hoppas allt är väl med alla Skäms tack för att ni finns
  • Jessy01

Smurfen tack för svar!

Läste att man ska ta Prolaktinet tre h efter att man gått upp och gärna två h efter frukost...jag tog mitt 1,5 h efter att ha gått upp, stressat tillprovtagningen och ej ätit frukost. Tog om det nu så får se på måndag vad det säger...

Så man ska ha lågt FSH? Ååååh blir alldeles snurrig av alla prover, kanske skulle varit bättre och inte ta dom

• Jessy01

Förresten Smurfen hur lång tid tog det för ditt värde att gå ner?

Va bra att du begär second opinion! Hade jag m gjort! Hoppas att du fick komma dit nu idag så

du slipper oroa dig över helgen! Upodatera sen hur d gick!

• Maran73

Hej alla!

hittade en länk till dig Smurfen:

gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/14461/1/gupea_2077_14461_1.txt

Om du nu kan läsa den, min förra länk funkade ju inte. äggblåsor kan tillbakabildas, det kan faktiskt mycket i kroppen göra, men det finns "spärrar" som hindrar viktiga celler, vävnader osv från att brytas ned. De måste ju försvinna, tänker jag, då det ska komma nya varje månad. Dock vill man förstås att de ska försvinna vid rätt jäkla tillfälle... AMH känner jag mig lite lätt skeptisk till då det verkar kunna svaja fram o tillbaka, men tippar på att du har rätt att de utgår fr bl a det. De enda ledtrådarna de har ju... Ålder, ultraljud, provsvar och "historia" som tidigare behandlingar, graviditeter osv.

Jessy, har du kollat referensintervallen? Minns inte riktigt... men har också hört FSH under 10 (hade också 8 om jag minns rätt). Högt tyder ju på att kroppen får jobba på för att stimulera tröga äggstockar.

Själv börjar jag m sprutorna imorgon! Spännande värre... första UL på tisdag.

Dags att äta! Hörs vidare och jag säger samma som Smurfen: Toppen att ha stöd från er härinne! Kramar

• Jessy01

Åh så spännande m sprutstart imorgon!!

Är det någon härinne som tagit pravidel mot för högt prolaktin?

Hoppas ni får en bra helg allihopa! Kramar

• smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-01-27 13:13:03 följande:

Förresten Smurfen hur lång tid tog det för ditt värde att gå ner?

Va bra att du begär second opinion! Hade jag m gjort! Hoppas att du fick komma dit nu idag så

du slipper oroa dig över helgen! Upodatera sen hur d gick!

Jag hade 1000 i maj, 246 i juli, 426 i augusti. Och december 169.

Jag fick ju panik så sökte på nätet som en galning och hittade munkpeppar och åt det 3 månader, kanske det hjälpte. Det kan nämligen få ner prolaktin. Sen är stress inte bra. Mitt värde va ju bra i juli-då hade jag semester.

Inte käkat pravidel.

Mejlade om att få en annan som kollar på ul på måndag. De svarade inte ens ! Den kliniken är lite kass på att höra av sig i övrigt och är lite korthuggna i sina svar också. Går bara dit för min gynekolog är bäst.
  • smurfen 11

Maran;

Tack för länken. Har ingen data i helgen så kan inte kolla nu dock. Måndag lär visa ...Så ul redan på tisdag? Hoppas allt ser bra ut!

Superfurty;

Tack för ditt pepp om äggblåsor att det kan ändra sig. Är sååå nervös inför måndag. Tagit spruta 7 nu.

När kände ni alla av att det började hände nåt i äggstockarna? Eller kände ni inget alls?

• Jessy01

Smurfen Tack för svar! Känner att inte tiden finns för att värdet ska gå ner av sig själv

så ska begära Pravidel på måndag. Hoppas ayt få det!

Jag började med Menoour den 29:e dec....den 6:e januari var jag på ul och då kom jag ihåg

att läkaren frågade om jag kände ngt och då vet jag att jag fav svaret njae visst känner lite

men bara ibland...ville ju gärna känna med och googlade massor på symtom. Iallefall nu i januari när hon kollade så hade de växt lite för fort så jag fick dra ner på menopuret och då kände jag bara lite. Jag hittade de

som en gång hade kännt en annan gång onget alls trots mkt blåsor. Finns massa trådar om det här. fast d har du säkert redan googlat på

Känns som att du gick så tidigt på ul...att de inte ftt

en chans ännu....hoppas hoppas håller tummar och tår för dig!

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?