• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • IngridMarie

Hej!

Jag har följt er "i det tysta" i ett par månader och tänkte efter uppmaningen ta mod till mig och ge mig tillkänna.

Min situation är väl lite annan än er, än så länge i alla fall. Jag fick två mf/ma under 2016, ett i juli och ett i slutet på november. Är 39 år och har inga barn sedan tidigare. Ska väl försöka igen på naturlig väg, men har ju börjat inse att det kanske inte blir så lätt.

Har precis börjat läsa på om hormoner och hormonnivåer och även lite om ivf och vad det innebär och jag är väldigt glad att ni delar med er! Ni har verkligen samlat på er mycket kunskap.

Eftersom jag inte har påbörjat någon ivf ännu, så har jag inte så mycket att skriva om i tråden. Men jag läser den nästan varje dag och jag håller verkligen alla tummar och tår för er/oss!

Kram! 

• smurfen 11
    IngridMarie skrev 2017-01-23 23:15:56 följande:

Hej!

Jag har följt er "i det tysta" i ett par månader och tänkte efter uppmaningen ta mod till mig och ge mig tillkänna.

Min situation är väl lite annan än er, än så länge i alla fall. Jag fick två mf/ma under 2016, ett i juli och ett i slutet på november. Är 39 år och har inga barn sedan tidigare. Ska väl försöka igen på naturlig väg, men har ju börjat inse att det kanske inte blir så lätt.

Har precis börjat läsa på om hormoner och hormonnivåer och även lite om ivf och vad det innebär och jag är väldigt glad att ni delar med er! Ni har verkligen samlat på er mycket kunskap.

Eftersom jag inte har påbörjat någon ivf ännu, så har jag inte så mycket att skriva om i tråden. Men jag läser den nästan varje dag och jag håller verkligen alla tummar och tår för er/oss!

Kram! 

Välkommen!

Ja det är mycket att sätta sig in i med ivf/ äd. .Det blir ens liv...

Tråkigt att höra om dina mf????men hoppas du lyckas på något sätt! Jag försöker också få första barnet.
  • smurfen 11

Svarar längre senare men först lite panikfråga !

Ska man sätta sprutan rakt in mot magen eller lite snett in??

Har gjort det lite snett in. Men nojig det inte kommer ända in!?

Måste man byta stickställe?

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-01-24 07:51:45 följande:

Det beror dels på kanylens längd, dels på hur mkt underhudsfett man har. Gissar att din kanyl är 8 cm kanske? Snett bör funka jättebra! Så länge du kommer ner till fettet så funkar det! Lovar!
  • Jessy01

Smurfen....spelar ingen roll om det är lite snett......försök så rakt som möjligt 90 graders vinkel och sen spruta ganska sakta....vänta några sekunder innan du tar ut nålen Var inte orolig du har fått i dig...jag är sjuksköterska

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-01-24 07:51:45 följande:

Förlåt, 8 mm menar jag förstås! Jobbigt annars... ja, byt stickställe!
  • Jessy01

Hej Ingrid Marie! Jag är också ny till tråden, välkommen 

Jag fick två mf på raken sen gick det bra...håller tummar och tår för dig/oss!

• Jessy01

Yes håller med byt sida höger / vänster dagligen. Sen när du ska börja orgalutran så ta orgalutran på ena sidan och menopur på andra

• Jessy01

Oj vad jag tjatar
    Smurfen råkade läsa att du sa "tar knappt ipren! Ta helst inte Ipren i dessa
    sammanhang utan endast Alvedon eller Panodil....kan bli svårare för ägget att fästa med Ipren...inget inflammationshämmande
    Kram!

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?