• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Jessy01

Hej allihopa i denna tråd! Jag hoppar gärna in här, är ganska nyss 42 år fyllda och har

precis misslyckats med min första IVF av 3, väntar precis som du Smurfen mens imorgon eller

på tisdag De satte in två men inget tog sig.

Vet inte när jag får börja nästa IVF men hoppas om fyra veckor. Kanske lite för tidigt?

Hur länge har ni väntat?

Smurfen, hade du precis gjort ett färskförsök eller vsr det ett FET?

Finns det ngn som har ngra tips vad man ska äta / medicin etc? Greppar efter halmstrån...

Kram från mig

• smurfen 11

Maran:
    Precis så är det här också! Det är jag som jäämt kollar upp grejer, mejlar mm, men jag har sagt till om mer intresse från sambons sida. Han tycker jag håller på för mycket, kanske är det så...men stänger av allt vad datorer och mobiler heter efter kl 20. Men visst, det tar lätt överhanden!

Jag ska mejla kliniken om detta med bubblor och vätskan, vill absolut inte att det skiter sig pga mig. Nån annan tjej som också kört Menopur sa jag kunde trycka ner vätskan och dra upp igen, så kanske bubblan försvinner. Får se ikväll. Tänkte också på det du sa, att det jämnar ut sig.

Ska inte blanda ikväll, det vi gjorde igår räcker några dagar. Men man tar och lägger i vätska från två sprutor i en behållare, för att lösa upp ett pulver, sen drar upp i en annan spruta, lite förenklat. Och jag var så nervig igår, kommer inte ihåg om vätskan rann ut när vi drog upp eller ner...jag tar 300IE. När vi tryckte ut kom en tiny droppe vätska , men bubban va kvar. Får testa ditt tips ikväll, tack !

Har även mejlat redan om prolaktinet, då det kan ställa till en del annars!

• smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-01-22 17:11:34 följande:

Hej allihopa i denna tråd! Jag hoppar gärna in här, är ganska nyss 42 år fyllda och har

precis misslyckats med min första IVF av 3, väntar precis som du Smurfen mens imorgon eller

på tisdag De satte in två men inget tog sig.

Vet inte när jag får börja nästa IVF men hoppas om fyra veckor. Kanske lite för tidigt?

Hur länge har ni väntat?

Smurfen, hade du precis gjort ett färskförsök eller vsr det ett FET?

Finns det ngn som har ngra tips vad man ska äta / medicin etc? Greppar efter halmstrån...

Kram från mig

Hej! Välkommen, precis när Superfurry nämner att nån mer kanske ger sig till känna!

Såg Maran skickade över dig hit från annan tråd. Jag är också 42, precis börjat min första ivf. Fantastiskt att kliniker tar emot oss som är 40+! Går du i Sverige? Jag går i Finland. Ska göra pgs på embryona, om det nu blir ägg att göra det på :) Men det får man ju hoppas.

Hur många ägg fick du ut och befruktat ? Tråkigt dock att höra att det inte gick vägen.

Är nog inte så dumt vänta en cykel, så kroppen hänger med. Det ska nog jag göra, om vi gör fler.

Jag käkar folsyra, lite extra d vitamin, gått på akupunktur emellanåt. Tror dock det mesta hänger på ägg och spermier, såvida man inte super sig full regelbundet eller dricker kopiösa mängder med kaffe t.ex. Jag ska dock kolla med min läkare om det kan hjälpa ta albyl minor för blodtillförseln, så inte proppar uppstår när ägget fäster. Misstänker det kan vara nåt sånt i mitt fall, då jag inte ens varit gravid under två år vi försökt. Ja, förutom äldre ägg då...
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-01-22 16:37:53 följande:

Hallå och tack för pepp! Ja jag vet det är en framgång så alltid något!!! :) Nja de känner ju till cystan och har sagt alla gånger att de inte gör något åt den så där finns det ingen hjälp at hämta :(

Tack jag mår lite bättre nu. Jag ska gå och träna nu snart vilket jag inte hade kunnat annars! Så det är ett plus!! Menopur fick vi första IVF:en men jag blandade aldrig den, sambon fick göra det då jag nästan spillde ut vätskan en gång när jag skulle göra det så han tog över proceduren och gav mig sprutan också! Tyckte att dessa sprutor gjorde mest ont så du är "brave" som tycker att de inte gjorde så ont hehe :)

Vet inget om prolaktin, och innan du nämnde att du hade höga halter så visste jag inte ens vad det var! Har bestämt mig för att kolla mina värden igen och hittade denna Verlabs. Någon av er som använt sig av dem?

Men Smurfen tror att det är ok annars hade inte läkaren get menopur om det var farligt!! Men ja lika bra att kolla upp det ja :)

Håller tummarna hårt för att det blir en massa fina prima quality blåsor/ägg :)

Grr. .mitt inlägg bröts. Får skriva från mobilen.

Härligt höra du mår bättre! Träna gör gott.

Ja, byt. Kan dom inte era namn så är det rullande band principen där. Kan också tyvärr räkna upp fler saker som gjorde att vi bytte klinik. Ja, de borde gjort äggmetoden sist också...Det kostar så service ska vi ha!

Alltså, vet inte om jag sa detta till nya läkaren om mitt prolaktin 2016. Kör på gamla klinikens recept och de vet ju, så det är konstigt de gett mig denna medicin isf.

Jag har tagit prolaktin, amh, fsh mm på Werlabs. Du får svar nästa dag. Dessa prover ska tas dag 2 eller 3 i cykeln dock.

Nu ska jag göra avslappnande övningar innan min underbara spruta!

Ha det fint!
  • Jessy01

Ja det var en läglig kallelse av mer folk till tråden

Jag fick ut sju ägg...3 befruktade...vi har manlig faktor (och min ålder såklart)

De satte in vad dom sa två fina ägg men tyvärr tog det sig inte. Fick även AHA på

båda äggen.

Jag tar kortison då jag har en autoimmun sjukdom samt trombyl 75 mg.

Går i gbg... de kollade mitt AMH innan och de var på 1,5 fast det var nog innan ägglossning

tror jag....

Hoppas det går bra med Menopuren Smurfen! När det lyckades för mig sist så var det

just med Menopur och hade det även denna gång....375 IE

Spännande att du satt igång! Ngn mer som ska sätta igång nu? Jag kommer nog få vänta

till i slutet av mars....

• Jessy01

Nu försöker jag gå igenom tråden...en del att läsa

Superfurry bara en tanke som säkert redan är besvarad men har inte kommit så långt

Du har ju haft många tidiga mf....jag med...tills jag fick kortison, har nämligen en autoimmun

sjukdom som gör att ägget inte vill stanna då kroppen stöter bort, alltså mitt immunsysten

jobbar föööör mycket. Därav tar jag kortison....det och att jag rn gång vsr superförkyld hjälpte

• Maran73

Rapportera hur det gick med sprutan, Smurfen, den andra tjejens tips var också bra! Och, små luftbubblor behöver du inte bry dig om, det är de riktigt stora som måste bort, de som tar upp liksom hela platsen längst upp vid kanylen när du håller sprutan uppåt... å så svårt förklara... om duhar vätska i hela sprutan, men små små bubblor liksom BLANDAT med vätskan, så är det inget att bry sig om. Bra att du mejlat!

Furry, tack för tummar! Och kul att många kikar in här! Jag kände som du att för mkt ligger på is pga detta... Har nu tagit upp ridning igen två ggr per vecka, bra med något man måste ha total fokus på, kan då inte tänka på annat än hästen! Så det känns toppen!

Och varmt välkommen Jessy, kul med fler!! Min koordinator (beh i Riga, med PGS som Smurfen) sa att äggstockarna måste få vila sig iaf en cykel emellan. Känns rimligt. Säkert olika dock. Jag har fått order att äta DHEA två-tre månader innan nästa behandling, och det har jag äntligen gjort nu så när mensen kommer kör vi igång igen. Denna cykel ska mensen NATURLIGTVIS komma lite senare än dag 26-27 som den hållt sig till senaste månaderna... Morr. DHEA är ett naturligt hormon som minskar m åldern. Ska öka mängden ägg o möjligtvis även kvalitén. Finns tyvärr inte mkt forskning så det är rätt blandade meningar gällande denna effekt av DHEA. Men fick ju ut bra m ägg sist (10 st) trots få äggblåsor (5-6 st) vid tidigare koll (då de sa till mig att börja med DHEA). Den som lever får se! Tar även Levaxin då mina sköldkörtelvärden visserligen är normala, men åt det högre hållet på normalskalan. Mest finlir alltså säger min läkare.

Ha en bra vecka tjejer!

• Jessy01

DHEA ok....finns det ngt blodprov man kan ta? Är det receptfritt eller

hur fick du det? Inteessant att ni båda går i Riga! Tänkte ickså på att åks dit?

Vad kostar det? Vet ni om man jan få äggen kollade i Sverige med? Kostar det extra?

Oj så många frågor.... alla tummar o tår för dig Smurfen!!! :)

• Superfurry
    Jessy01 skrev 2017-01-22 20:23:38 följande:

Nu försöker jag gå igenom tråden...en del att läsa

Superfurry bara en tanke som säkert redan är besvarad men har inte kommit så långt

Du har ju haft många tidiga mf....jag med...tills jag fick kortison, har nämligen en autoimmun

sjukdom som gör att ägget inte vill stanna då kroppen stöter bort, alltså mitt immunsysten

jobbar föööör mycket. Därav tar jag kortison....det och att jag rn gång vsr superförkyld hjälpte

hej Jessy och välkommen till tråden!

Nja jag vet inte om jag lider av en autoimun sjukdom. frisk som en nötkärna, men det är man väl ifall man har en superbra immunförsvar? Är också lite emot att ta för mycket mediciner. Misstänker att mycket av dem problem vi har missfall, ägg som inte delar sig etc. beror på dålig kvalitet på äggen. Men nån gång ska väl ett fint ägg komma så det hoppas vi. Annars får man låna ägg.

Kan också tipsa om DHEA och akupuntur för att förbättra chanserna och ja mindre kaffe, alkohol, träna. äta sunt...

Maran: ja jag kan inte låta bli att titta in här. Saknar er och vill ju gärna följa er!

Smurfen: vilke klinik hade ni tänkt går till från början då? Minns inte. Ja det är ju ett stort minus när man betalar för det :/ då vill man ju ha anpassat vård och bästa chanserna...

Bestämt mig för att jobba ändå känner mig bättre idag och vill gärna ha annat att tänka på. Så jobb imorgon!

HA det fint tjejer!
  • Maran73
    Jessy01 skrev 2017-01-22 22:30:32 följande:

DHEA ok....finns det ngt blodprov man kan ta? Är det receptfritt eller

hur fick du det? Inteessant att ni båda går i Riga! Tänkte ickså på att åks dit?

Vad kostar det? Vet ni om man jan få äggen kollade i Sverige med? Kostar det extra?

Oj så många frågor.... alla tummar o tår för dig Smurfen!!! :)

Hej! Ja, man kan ta prov på DHEA-S för att se om man har låga värden. Det har inte jag, men min läkare i Riga tror på det och tycker att jag ska ta det iaf. Glad DHEA finns som godkänt läkemedel i Sverige, heter Prasteron. Fick det utskrivet av min läkare, men eftersom DHEA inte är en accepterad behandling (för att höja fertilitet/öka mängden ägg, Prasteron har ett annat användningsområde här som jag inte minns nu) i Sverige så är det nog svårt att hitta en gyn som går med på att skriva ut det... Jag har haft tur med min! Finns att beställa som kosttillskott från USA vet jag, vilket många gör. Finns trådar här på FB om DHEA har jag absolut för mig, eller googla! Glad

Alltså, både jag o Smurfen ska köra PGS (preimplantatorisk genetisk screening) för att utesluta vanliga kromosomfel hos embryot (båda mina embryon var tyvärr genetiskt defekta förra omgången Rynkar på näsan) men Smurfen går i Finland och jag Riga. I bajsnödiga Sverige (ursäkta...) är PGS inte accepterat av etiska skäl så man kan inte göra det här om man inte har genetiska sjukdomar i släkten... Suck, det är ju inte så att jag gör det för att jag vill ha ett visst kön eller en viss ögonfärg! Jag blir GALEN på dessa etiska, felriktade bortförklaringar jämt! Det går ju helt klart för vården att välja att bara testa kromosomfel när de gör PGS, och inte sådant som kön etc! Gaaaah! Lite vädring där, sorry. Min klinik heter IVF Riga, de har en prislista på sin hemsida: http://www.ivfriga.se/ivf-priser.html

Härligt att det känns bättre idag, Furry! Tiden går och det lägger sig lite mer dag för dag... men jobbigt är det. Tänker som sagt också byta klinik, om det blir ÄD, har samma känsla som du av "löpande band", personalen springer som tättingar! De tar in för många patienter har jag en stark känsla av... kanske därför min koordinator glömmer att informera om viktiga saker vi behöver veta, eller bara svarar på hälften av mina frågor. Suck! Denna gång vet jag ju dock vad hon glömde berätta sist... så vi blir kvar en omgång till.

Själv väntar jag fortfarande på mensen som inte behagat dyka upp tidigt denna gång, förstås... Liten pyttesträng färskt blod i morse, som lika gärna kan bero på trötta slemhinnor pga ihärdiga horisontella övningar i helgen (man måste ju passa på medan butiken är öppen! Skrattande) Men, kan ju också innebära att mensen är på G, jag vill sätta igång nuuuuuuuuuuuuu! Otålig....
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?