• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Jessy01

Hej alla...

Maran...nej vad tråkigt, ngt jag inte förstår dock är varför de inte sätter in blastocysten och morulan om de ändå finns....de kan ju hämta sig? När de satte in på mig var de lätt fragment och 3 dagars...två stycken och en tog sig...bara en tanke men det finns säkert en anledning.
    Vet inte exakt hur de kollar spermier men har ni haft sex precis innan? Min kille fick avvara i 2 dygn innan...kanske det har ngt med det hela att göra. Min killes är helt helt orörliga och de gjorde ICSI och funkade fint, frågat på kliniken ang. detta men de säger att det inte ska vara ngn skillnad.
    Tänker på dig i allt detta! Du verkar ändå vara stark i att fortsätta med ÄD. Kram!

Superfurry, jag som skrev ett mail häromnatten som försvann det med...iallafall så hade jag samma symtom på dag 6-7 med ca 1 h. av huggande då jag blev gravid! Men synd läste tråden nu att det inte tagit sig   Men hoppas du sätter igång nu i Mars med, då är vi väl minst 3 som försöker!

Hej Undrande sökande vi har ju träffats i Athen tråden

• Jessy01

Smurfen..av vad jag hört så går man in tidigare i klimakteriet om man får mens sent...låter inte helt klokt i mina öron, borde ju vara tvärtom men men....jag har alltid varit väldigt sen med mensdebut, mjölktänder etc så hoppas att jag därför är sen med klimakteriet med...
    IVF Nordic ska ju ha fina resultat! Skönt att du slipper åka iväg ändå! Visst skulle du sätta igång i mars med Puregon och Menopur

• UndrandeSökare

Smurfen - Varken Ipren eller Alvedon funkade vid mensvärk för mig så jag fick Pronaxen 500mg utskrivet av en gyn. Numera finns det Pronaxen 250mg att köpa receptfritt på Apotek i Sverige. Så testa med Pronaxen om du vill, det funkade för mig iallafall.

• UndrandeSökare

Superfurry - Om man gör ivf på kliniken i Falun så håller de på med immunbehandling.

Men de är bäst på immunproblematik utomlands, ivfSerum i Aten, och Life clinic i Aten är jätteduktiga. Det finns även en klinik i England. Kommer inte ihåg namnet nu, men doktorn där heter Dr Gorgy.

Funderar du på om ditt immunförsvar kan vara problemet?

• Superfurry
    Jessy01 skrev 2017-02-14 15:09:48 följande:

Smurfen..av vad jag hört så går man in tidigare i klimakteriet om man får mens sent...låter inte helt klokt i mina öron, borde ju vara tvärtom men men....jag har alltid varit väldigt sen med mensdebut, mjölktänder etc så hoppas att jag därför är sen med klimakteriet med...
    IVF Nordic ska ju ha fina resultat! Skönt att du slipper åka iväg ändå! Visst skulle du sätta igång i mars med Puregon och Menopur

Ja stämmer det har jag också hört! också hört att om ens mamma gått in i klimakteriet sent så är det ganska troligt att man själv också går in i klimakteriet sent. Min mor gick in i klimakteriet riktigt sent, enligt henne runt 55 års åldern och enligt henne kunde hon känna "saker" därnere ändå in i sena 50:s nu är hon 61 :) hoppas detta stämmer bra på mig :) men ja pga mina få ägg så undrar man om detta stämmer...
    Jessy01 skrev 2017-02-14 15:01:36 följande:

Hej alla...

Maran...nej vad tråkigt, ngt jag inte förstår dock är varför de inte sätter in blastocysten och morulan om de ändå finns....de kan ju hämta sig? När de satte in på mig var de lätt fragment och 3 dagars...två stycken och en tog sig...bara en tanke men det finns säkert en anledning.
    Vet inte exakt hur de kollar spermier men har ni haft sex precis innan? Min kille fick avvara i 2 dygn innan...kanske det har ngt med det hela att göra. Min killes är helt helt orörliga och de gjorde ICSI och funkade fint, frågat på kliniken ang. detta men de säger att det inte ska vara ngn skillnad.
    Tänker på dig i allt detta! Du verkar ändå vara stark i att fortsätta med ÄD. Kram!

Superfurry, jag som skrev ett mail häromnatten som försvann det med...iallafall så hade jag samma symtom på dag 6-7 med ca 1 h. av huggande då jag blev gravid! Men synd läste tråden nu att det inte tagit sig   Men hoppas du sätter igång nu i Mars med, då är vi väl minst 3 som försöker!

Hej Undrande sökande vi har ju träffats i Athen tråden

Alltså jag vet ju inte om det tagit sig, tvekar så klart, men min gyn sa innan han gjorde denna scratching  att "ja jag kan se att du inte är gravid i alla fall" men jag hade äl den 4/2 alltså för ca 10-11 dagar sen och han checkade mig igår alltså ca 9-10 dagar efter äl och jag undrar ifall man kan se något så tidigt? ägget har i princip precis fäst om det blev något... Ja den som lever får se! varit yr på jobbet idag varje gång jag satte mig ner och reste mig igen... Jag får dock vissa månader en del symptom, tror att jag är känslig mot hormoner och så fort progesteron stiger så känner jag av det.... :/ 

Annars så följs vi åt i mars ja :) Hur kändes huggandet för dig? var det precis som en stark stickande känsla typ "håll" man får när man springer direkt efter maten? Svårt att formulera "huggandet" men jag kände som att det stack till, som en blixtont... typ tre ggr och sen efter ca 20 min igen tre ggr.... Och jag skrev fel, det var från höger sidan och där har jag ju denna cysta som växer då o då...  Det kan ju också ha varit den som "hade sig"... ;)

Smurfen: Skrev fel också på AMH jag hade 13 PMol inte 23 :) så bra att du slipper betala 2000 för äggledarkoll! Kommer att gå fint det ska du se! Så spännade om vi alla tre kör ett försök i slutet av mars :D
    UndrandeSökare skrev 2017-02-14 19:52:46 följande:

Superfurry - Om man gör ivf på kliniken i Falun så håller de på med immunbehandling.

Men de är bäst på immunproblematik utomlands, ivfSerum i Aten, och Life clinic i Aten är jätteduktiga. Det finns även en klinik i England. Kommer inte ihåg namnet nu, men doktorn där heter Dr Gorgy.

Funderar du på om ditt immunförsvar kan vara problemet?

Ok, ja Falun är typ lika långt som att åka till Athen för mig som bor i Skåne :) och kanske mer spännande att åka till Athen! aldrig varit där eller i Grekland överhuvudtaget! Får man fråga hur mycket en sådan behandling kostar circa?

Ha det fint alla!
  • Maran73

Hej alla!

Nu har jag lite tappat bort mig i inläggen, men tror jag kommer ihåg frågor.. GladViktigast först = välkommen Undrande! Håller med Furry (var det väl?), roligt med fler i tråden. Och tack ska du ha för info om spermatesterna, ska kolla upp det! Tänker att vi bör göra ett nytt "vanligt" test enligt de restriktioner som du nämnde, vi anade att det inte var helt ok förutsättningar för ett spermaprov... Och, detta bör vi ju kunna göra i Sverige. Och beroende på resultatet eventuellt gå vidare med det andra testet (DNA fragmentering). Vore ju smidigt om det gick att göra i Malmö istället! Ja, AVA Riga står väl på allas vår lista som potentiell klinik för ÄD? Vi är ju inte riktigt i samma fas dock. Glad 
    Jag och min man gillar Riga och den behandling och mottagande vi fått när vi varit på kliniken, men som sagt missnöjda med kvalitén på informationen vår klinik gett oss (IVF Riga) generellt. Snabba att svara på mejl, men utelämnar/missar att ge oss info som är superviktig för oss att få, speciellt som vi bor i ett annat land. Det går ju inte alls lika lätt att bara ställa sig i telefonkö till kliniken... Både högt och lågt har det varit, missar gällande: Hur tar jag läkemedlet, vad ska vi tänka på, vad måste vi undvika innan/under/efter behandlingen och inför olika prover som ska tas, vad olika provsvar egentligen innebär för både chanser och behandling, att jag ska ha en morgonrock el dyl med mig vid ÄP för att slippa gå halvnaken till behandlingsrummet.... osv osv. Så... AVA verkar väldigt många vara supernöjda med, så valet föll på dem. 

Jessy, eller smurfen kanske, vi vill inte sätta in ett embryo som inte gentestats då vi, pga missfall och min ålder inte tror på att "chansa"... Mycket hög risk att det då blir missfall igen, och det känns nästan värre än att vänta och se om något embryo tar sig tillräckligt för att kunna ta en biopsi på och sedan frysa ner. Visst innebär ju det en risk att frysningen tar kål på ett f ö friskt embryo, men... Så resonerar vi iaf. Glad 

Vi fick idag besked att en blastocyst gick att ta biopsi på, så det ligger nu nedfryst i väntan på resultat av PGS/gentester. Det kommer troligtvis under nästa vecka. Men som sagt, kliniken trodde ju inte alls på dessa ynka små frön, så jag hoppas inte på mer än möjligtvis någon klarhet i om det beror på ägg, spermier, båda eller helt enkelt något som "hände". Bävar för att få höra att även mannens simmare är "odugliga", det vore verkligen hemskt! Men, nu ska jag inte gå händelserna i förväg! Lugn och fin... Skrattande

Dags att nanna, hörs vidare!

• Jessy01

Godmorgon tjejer!

Grattis Maran! Hoppas att det är ett guldägg nu då!!

Ja förstår ditt resonemang....tänkt liknsnde då de sätter in 3 dagars på mig då vi aldrig kommer till blastocyststadiet :( Till mig sa de att det är bättre miljö i livmodern. Känns som en chansning för min del...hade jag haft råd hade jag m velat göra din beh.

Undrade sökande....jag hade fyra mf innan jag fick min dotter. Ville bara ge dig lite hopp men förstår att det du går igenom är helt helt fruktansvärt påfrestande! När jag träffade en läkare för detta så hade hon själv gafr sju mf innan det satte sig. Har du en autoimmun sjukdom? Jag har det och tar pred, fragmin, kortison....denna gång sks jag börja mkt tidigare. Tar du ngt annat?

Superfurry....vet inte säkert men jag tar som sagt feagmin för att få mitt blid tunt så tror absolut inte du behöver oroa dig...jag har inte heller ngn kiagulationsrubbning men tänker att det inte kan skada

• Jessy01

Oj bara en procent kvar på mobilen.. fick skicka iväg det jag skrivit innan mobil dog :) hs en bra dag tjejer!

• Maran73

Halloj!

Klockan är 8 och jag borde aaabsolut gå upp ur sängen! Roligare skriva ett par rader...

Ang värktabletter så brukar jag (förstås) experimentera hej vilt. Naproxen/pronaxen skulle jag oxå säga för mensvärk. De går ur kroppen rätt snabbt, och har man mens så har det ju ändå inte tagit sig. Märkt att Diklofenak/Voltaren är TOPPEN vid halsfluss, och Magnecyl/Acetyl-C-syra vid tandvärk! Men, under bebisfabriken är ju Alvedon det enda som rekommenderas... fast tycker nog att vid mens bör de andra vara rätt safe!

• smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-02-14 15:09:48 följande:

Min mens kom tidigt men verkar ha ägg kvar oavsett. ..Hoppas på det iaf!

Jo Nordic verkar bra, vet inte vad jag får mediciner där. Men förhoppningsvis start mars!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?