• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Rosenlarv
    Rosenlarv skrev 2017-02-02 22:02:08 följande:

Beklagar verkligen! Så tråkigt! Då är du i samma sits som jag:(. Ma upptäcktes i v 10 för tre veckor sen. Har du provat trombyl? Tog det förebyggande men hjälpte uppenbarligen inte för mig denna gång. Har dock hört att det hjälpt för många med upprepade missfall.

Såg ju nu att du skulle testa det. Sorry. Läste inte alla nya inlägg.
  • Too tiki

Har hela kvällen haft samma molande värk som jag hade förra månaden vid ÄL. Tappen sitter högt upp också och känns mjuk men kan inte avgöra omd en är öppen eller inte. Börjar fundera på om min ÄL inte har varit...och har den inte varit har jag väl förstört allt genom att smörja med kräm idag. Visserligen inte så mkt, kanske 30 mg kräm men det räcker kanske för att störa ÄL totalt :( ??

• Milou3
    Too tiki skrev 2017-02-02 22:10:58 följande:

Har hela kvällen haft samma molande värk som jag hade förra månaden vid ÄL. Tappen sitter högt upp också och känns mjuk men kan inte avgöra omd en är öppen eller inte. Börjar fundera på om min ÄL inte har varit...och har den inte varit har jag väl förstört allt genom att smörja med kräm idag. Visserligen inte så mkt, kanske 30 mg kräm men det räcker kanske för att störa ÄL totalt :( ??

Inte alls säkert. Jag började två dagar efter första glada gubben på vanliga cb förrförra månaden och blev gravid!
  • wa76
    Monchichi skrev 2017-02-02 20:30:51 följande:

wa76: Blä för mens. Hur lång cykel har du när lutealfasen är 12 dagar?

Egentligen ska jag ju inte räkna med dagen jag fick mens nu till lutealfasen, det innebär att det var 11 dagar... + 13 dagar innan ägglossning = 24 dagar. Väldigt kort cykel. Hade ju fina 28-29 dagars cyklar tidigare. Inte så konstigt att man inte blir gravid :/
  • Too tiki
    Milou3 skrev 2017-02-02 23:08:04 följande:
    Inte alls säkert. Jag började två dagar efter första glada gubben på vanliga cb förrförra månaden och blev gravid!
    Tror inte jag haft ÄL för fertilityfriend har inte satt ut det :( Nu kan jag ju inte vara säker på det ändå iom att jag vaknade tidigare igår så den tempen är kanske inte korrekt, sen hade jag hög temp innan ÄL efter jag tagit två glas vin dagen innan också så det kan ju också påverka. Får kolla med ff vad den säger om jag ändrar lite på tempen, för det räcker inte med att jag tar bort den. Sen får jag väl använda mina prog vaggisar och hoppas att jag haft äl för gör jag inte det då kommer mensen som ett brev på posten om några dgr bara.
  • Anonym (Sanna)
    Milou3 skrev 2017-02-02 19:50:26 följande:

Jag testade progesteronkräm för 3 månader sedan och blev gravid på första försöket. Testade månaden innan också men innan äl så tror fasiken äl uteblev den månaden för kände absolut ingenting runt äl då och det har jag alltid gjort, extremt mycket till och med. Hur som helst, det positiva med progesteronkräm enligt mig är att jag helt blivit av med små cystor/knölar jag haft i ena bröstet senaste 10 åren. Har aldrig ont runt äggstockar längre ( misstänkte lätt endometrios iof utan utredning)

Och min lutealfas har ökat från 10 till 12 dagar på tre månader!

Så testa!

Spännande det där med progresteronkrämen. Hur ska man smörja med den i cykeln? Och var?

Jag tror att när man är äldre (fyller 40) kan nog extra av hormonet behövas. Min cykel har ändrats sista året. Tex kommer äl två dagar tidigare än förut, nu oftas på dag 14 och cykeln är också kortare och mitt i allt ändras den och blir senare. Blödningen är också mer sparsam. Lutealfasen är i alla falll ca 13 dagar men det känns verkligen som att fertiliteten sjunker.
  • Milou3
    Anonym (Sanna) skrev 2017-02-03 11:43:52 följande:

Spännande det där med progresteronkrämen. Hur ska man smörja med den i cykeln? Och var?

Jag tror att när man är äldre (fyller 40) kan nog extra av hormonet behövas. Min cykel har ändrats sista året. Tex kommer äl två dagar tidigare än förut, nu oftas på dag 14 och cykeln är också kortare och mitt i allt ändras den och blir senare. Blödningen är också mer sparsam. Lutealfasen är i alla falll ca 13 dagar men det känns verkligen som att fertiliteten sjunker.

Ja jag märker stor skillnad från när man var runt 34-35!

Blöder inte mindre men bara i 4 dagar och cykeln ligger på 26-27, innan 28,29 och sen behöver jag inte ta alvedon när jag har äl längre. Fick vidrigt ont i ryggen förr!
  • Too tiki

Idag fick jag tag på en privat gyn som lovat hjälpa mig om det inte blir något denna månad :) Han ska ta AMH och något mer prov, samt skriva ut Letrozol och följa upp med vul. Är så glad att äntligen fått hjälp men hoppas såklart jag slipper åka om feb kunde tänka sig att vara min månad ;) Min man han går här och trallar och visslar av glädje, tror han börjat ge upp så detta var ett helt underbart besked

• Anonym (Sanna)
    Too tiki skrev 2017-02-03 15:46:32 följande:

Idag fick jag tag på en privat gyn som lovat hjälpa mig om det inte blir något denna månad :) Han ska ta AMH och något mer prov, samt skriva ut Letrozol och följa upp med vul. Är så glad att äntligen fått hjälp men hoppas såklart jag slipper åka om feb kunde tänka sig att vara min månad ;) Min man han går här och trallar och visslar av glädje, tror han börjat ge upp så detta var ett helt underbart besked

Så bra du hittat en läkare. Det är ju bra ifall det inte tagit sig. Jag håller tummarna det tar sig denna månad.

Själv har jag inga större förhoppningar (men på samma gång hoppas jag innerligt) att det tar sig. Har inga känningar, bim om en vecka.
  • wa76
    Monchichi skrev 2017-02-02 20:30:51 följande:

Själv är jag inne på dag 34-35 idag, och jag hade ju hoppats få överstökad mens innan gynbesöket, men det är ju knappt två veckor kvar så än så länge finns ju den möjligheten.

Hur lång cykel brukar du ha?
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.