• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Nykär15
    Rosenlarv skrev 2017-02-02 11:29:01 följande:
    Kanske ska köra tester ändå då. Det verkar ju ändå vara så många som får tillbaka äl efter bara några veckor. Går deras hcg verkligen ner så fort?
    Ja beror nog på hur långt gången man var/när fostret dog. Eller om man har rester kvar som blöder bort med nästa mens. Med första missfallet som var i v 5 bara så kom ÄL 14 dagar efter första blödningsdagen. Det är väldigt individuellt hur lång tid det tar verkar det som. Men kolla med gravtest om några dagar igen, är det blankt så hade jag börjat med äl-tester för att hitta min cykel igen.
  • wa76
    bluebird6 skrev 2017-02-02 12:32:42 följande:

Hejsan.. 

Tråkigt att det inte blivit fler plus här är. 
    Men ni kämpar på och verkar vara vid gott mod?!

Vi plussade ju äntligen igen på julafton efter senaste MA i sep. 

Nu sitter jag här och väntar på skrapning igen.
    Började blöda i helgen, skulle gått in i v 11 (10+0) i tisdags men istället konstaterade de att fostret dött i vecka 8 igen. 

Jag vet varken ut eller in och har knappt orkat tänka på några dagar. Provade Cytotek igen denna gången då det räckte med det sist. Men grynet denna gång är envist kvar. Vilket jäkla påfund MA är. 

haft 2 Mf innan i v6-7 och då kom liksom allt ut direkt. Kroppen slutade tro att den var gravid. Men det här att sitta med gravsymptom och vänta på att det ett dött foster ska komma ut är fan rena tortyren. 

Det var ju inte så här det skulle bli. Hur vågar man försöka igen? 

Känner mig rätt hopplös. Denna gång ska vi iaf få hjälp med en utredning då det är 4:e gången på raken. Inga problem att bli gravid trots åldern men att få behålla våra hjärtegyn börjar kännas omöjligt. 

men då måste man vänta på utredning 4-6 v så jag hinner få en mens. Men snart 39 och det känns som varje månad räknas. 

Nej, vad hemskt :( Många styrkekramar till dig <3
    Här är det segt, haft mens tre gånger sedan senaste missfallet i vecka 10, inte lyckats bli gravid. Känns just nu att mina chanser att bli gravid är lika stora som att vinna på lotto... man vill bara ge upp.
  • valere

Hejsan.. 

Började blöda i helgen, skulle gått in i v 11 (10+0) i tisdags men istället konstaterade de att fostret dött i vecka 8 igen. 

Jag vet varken ut eller in och har knappt orkat tänka på några dagar. Provade Cytotek igen denna gången då det räckte med det sist. Men grynet denna gång är envist kvar. Vilket jäkla påfund MA är. 

haft 2 Mf innan i v6-7 och då kom liksom allt ut direkt. Kroppen slutade tro att den var gravid. Men det här att sitta med gravsymptom och vänta på att det ett dött foster ska komma ut är fan rena tortyren. 

Känner mig rätt hopplös. Denna gång ska vi iaf få hjälp med en utredning då det är 4:e gången på raken. Inga problem att bli gravid trots åldern men att få behålla våra hjärtegyn börjar kännas omöjligt. 

men då måste man vänta på utredning 4-6 v så jag hinner få en mens. Men snart 39 och det känns som varje månad räknas. 

Usch så hemskt, beklagar verkligen! Hjärta Har du provat Progesteronkräm? Vet att det ska kunna motverka missfall.
  • bluebird6
    Too tiki skrev 2017-02-02 12:54:40 följande:

Beklagar verkligen Gråter Har ju själv aldrig haft dessa problem men det var ju många år sedan jag var gravid så skulle jag nu bli det räknar jag att åldern gör att det inte blir lika lätt att behålla en graviditet. Hoppas verkligen ni orkar kämpa vidare men förstår om det inte känns så aktuellt just nu Hjärta

Nja, vid gott mod är jag inte, tror inte det blir ngt denna månad heller. Fick mkt mindre äl sekret av pergo denna månad så nästa kör jag utan och hoppas sen att jag får någon att skriva ut letrozol till mig istället...

Många styrkekramar Hjärta

Ja här går vi och väntar på Äl. sedan Bim och sedan att man ska nå v 12 och därefter någon gång. Det är väl bara att börja om och hoppas på det bästa. 

vad är letrozol? Jag har inte blivit erbjuden något innan trots ålder och upprepade Mf/MA. 

Håller tummarna. Har fortsatt kika in här även om jag inte skrivit aktivt. 
    wa76 skrev 2017-02-02 13:45:11 följande:
    Här är det segt, haft mens tre gånger sedan senaste missfallet i vecka 10, inte lyckats bli gravid. Känns just nu att mina chanser att bli gravid är lika stora som att vinna på lotto... man vill bara ge upp.
    Ja, väntan på det där plusset är fruktansvärt. Vår son är 8 år och både han och vi längtar så vi går sönder efter ett syskon, men det vill sig bara inte..

Du kanske behövde lite tid på dig att "läka" denna gången. Det kommer nog ska du se. Jag hade ett missfall förra julen sedan blev jag inte gravid förrän juli. 
    Det låter ärtigt, men kämpa på!
    valere skrev 2017-02-02 15:08:23 följande:
    Usch så hemskt, beklagar verkligen! Hjärta Har du provat Progesteronkräm? Vet att det ska kunna motverka missfall.
    Tack..
    Ska få göra en utredning nu och blir jag gravid innan den är klar så ska jag få hjälp med hormoner, trombyl och något mer som skulle hjälpa immunsystemet. 

Jag trodde man bara använde progesteron framtill en viss tidpunkt i cykeln? Att det kunde hjälpa en att bli gravid, inte förhindra mf? Får kika på det. 
    Har som sagt inga direkt problem att bli gravid om vi verkligen försöker, men får inte behålla dem. 
  • valere
    bluebird6 skrev 2017-02-02 18:53:32 följande:
    Tack..
    Ska få göra en utredning nu och blir jag gravid innan den är klar så ska jag få hjälp med hormoner, trombyl och något mer som skulle hjälpa immunsystemet. 

Jag trodde man bara använde progesteron framtill en viss tidpunkt i cykeln? Att det kunde hjälpa en att bli gravid, inte förhindra mf? Får kika på det. 
    Har som sagt inga direkt problem att bli gravid om vi verkligen försöker, men får inte behålla dem. 

Jag googlade lite snabbt på det nu och visst, informationen på nätet ger lite olika svar om detta, men personligen litar jag ju inte allt för mycket på den traditionella vården, så jag tror mycket väl att det kan stämma att låg halt av progesteron kan leda till missfall. Jag var en gång på ett föredrag med en kvinna som heter Marianne Arnström (www.vitallyft.se) som är mycket kunnig om just progesteron, och där fick jag klart för mig hur viktigt det faktiskt är, och att de flesta kvinnor kanske behöver tillskott av progesteron egentligen, pga att kemikalier och annat gör att vi ofta har en östrogendominans. Personligen tror jag inte att du har något att förlora på att  prova, och jag har själv börjat med progesteron igen (dock i mindre mängd eftersom jag fortfarande ammar min son och är rädd för att mjölken ska sina) just för att jag vill försäkra mig om att jag smörjer innan en eventuell graviditet.

Hoppas i alla fall att du får hjälp med att få ordning på hormonerna nu!

• Milou3
    valere skrev 2017-02-02 19:34:02 följande:

Jag googlade lite snabbt på det nu och visst, informationen på nätet ger lite olika svar om detta, men personligen litar jag ju inte allt för mycket på den traditionella vården, så jag tror mycket väl att det kan stämma att låg halt av progesteron kan leda till missfall. Jag var en gång på ett föredrag med en kvinna som heter Marianne Arnström (www.vitallyft.se) som är mycket kunnig om just progesteron, och där fick jag klart för mig hur viktigt det faktiskt är, och att de flesta kvinnor kanske behöver tillskott av progesteron egentligen, pga att kemikalier och annat gör att vi ofta har en östrogendominans. Personligen tror jag inte att du har något att förlora på att  prova, och jag har själv börjat med progesteron igen (dock i mindre mängd eftersom jag fortfarande ammar min son och är rädd för att mjölken ska sina) just för att jag vill försäkra mig om att jag smörjer innan en eventuell graviditet.

Hoppas i alla fall att du får hjälp med att få ordning på hormonerna nu!

Jag testade progesteronkräm för 3 månader sedan och blev gravid på första försöket. Testade månaden innan också men innan äl så tror fasiken äl uteblev den månaden för kände absolut ingenting runt äl då och det har jag alltid gjort, extremt mycket till och med. Hur som helst, det positiva med progesteronkräm enligt mig är att jag helt blivit av med små cystor/knölar jag haft i ena bröstet senaste 10 åren. Har aldrig ont runt äggstockar längre ( misstänkte lätt endometrios iof utan utredning)

Och min lutealfas har ökat från 10 till 12 dagar på tre månader!

Så testa!
  • Monchichi

bluebird6: Nej vad sorgligt, beklagar! Det var inte roligt att läsa.

wa76: Blä för mens. Hur lång cykel har du när lutealfasen är 12 dagar?

Too tiki: Åh vad svårt med alla dessa tester, jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor eftersom jag varken tempar eller äl-testar. Jag tänkte spontant först att det är väl bara att köra på varannan dag och hoppas på det bästa att träffa äl, men om du samtidigt ska börja smörja med kräm så förstår jag att du måste veta mer om din äl. Vågar du köpa på nätet? Jag skulle inte veta var man får tag på dessa hormonpreparat, men jag känner mig tveksam till att våga ta dem också om jag inte gått till läkare. Hur gick det med din läkare i Danmark, vill inte denne skriva ut letrozol eller är det Pergo som fortfarande gäller där? Svårt. Har du kontaktat någon läkare i Gbg även om du inte hunnit flytta ner än? För att vara lite steget före tänker jag.

Själv är jag inne på dag 34-35 idag, och jag hade ju hoppats få överstökad mens innan gynbesöket, men det är ju knappt två veckor kvar så än så länge finns ju den möjligheten.

• Too tiki
    bluebird6 skrev 2017-02-02 18:53:32 följande:
    Ja här går vi och väntar på Äl. sedan Bim och sedan att man ska nå v 12 och därefter någon gång. Det är väl bara att börja om och hoppas på det bästa. 

vad är letrozol? Jag har inte blivit erbjuden något innan trots ålder och upprepade Mf/MA. 

Håller tummarna. Har fortsatt kika in här även om jag inte skrivit aktivt. 
    wa76 skrev 2017-02-02 13:45:11 följande:
    Ja, väntan på det där plusset är fruktansvärt. Vår son är 8 år och både han och vi längtar så vi går sönder efter ett syskon, men det vill sig bara inte..

Som jag förstått det har letrozol ersatt pergotime som slutade säljas i början av året. Jag hann precis ta ut mitt recept med pergo som jag fick utskrivet av en dansk läkare. Nackdelen med pergo är att den har en tendens att tunna ut slemhinnan och ändra strukturen på äl sekret, detta gör inte letrozol och det är heller inte lika stor risk för flerbörd.

Tror precis som någon annan skrev här att du skulle prova litinus eller progesterallkräm när ni börjar försöka igen. Det är ju inte skadligt på något vis och många har ju blivit gravida och förhindrat missfall med hjälp av extra progesteron. Många, eller så gott som alla äldre, har brist på progesteron så det hade jag provat om jag vore du.
  • Too tiki
    Monchichi skrev 2017-02-02 20:30:51 följande:

Too tiki: Åh vad svårt med alla dessa tester, jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor eftersom jag varken tempar eller äl-testar. Jag tänkte spontant först att det är väl bara att köra på varannan dag och hoppas på det bästa att träffa äl, men om du samtidigt ska börja smörja med kräm så förstår jag att du måste veta mer om din äl. Vågar du köpa på nätet? Jag skulle inte veta var man får tag på dessa hormonpreparat, men jag känner mig tveksam till att våga ta dem också om jag inte gått till läkare. Hur gick det med din läkare i Danmark, vill inte denne skriva ut letrozol eller är det Pergo som fortfarande gäller där? Svårt. Har du kontaktat någon läkare i Gbg även om du inte hunnit flytta ner än? För att vara lite steget före tänker jag.

Själv är jag inne på dag 34-35 idag, och jag hade ju hoppats få överstökad mens innan gynbesöket, men det är ju knappt två veckor kvar så än så länge finns ju den möjligheten.

Jo jag har fått tag på progesterall vagitorier på nätet, rekommenderat av en vän till mig som säker plats att köpa ifrån. Progesteron är något vi äldre oftast har brist på så det vågar jag prova utan läkare, jag tom behöver det iom min korta lutealfas :)

Vet inte om läkaren i Danmark kan skriva ut letrozol till mig men han har inte tid för vare sig mottagning eller samtal förrän i maj och så lång tid känner jag att jag inte har på mig. Ska kika runt om jag kan hitta en privat klinik, inte allt för långt bort, för som det är nu kan jag inte åka iväg långt då flytten tar så gott som all vår lediga tid. 

• Rosenlarv

Hejsan.. 

Beklagar verkligen! Så tråkigt! Då är du i samma sits som jag:(. Ma upptäcktes i v 10 för tre veckor sen. Har du provat trombyl? Tog det förebyggande men hjälpte uppenbarligen inte för mig denna gång. Har dock hört att det hjälpt för många med upprepade missfall.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.