• ErikaST80

Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?

Min snart ex-man vill absolut inte flytta från vår gemensamma hyreslägenhet. Han vill inte flytta och inte byta till två lägenheter. Jag har inte råd att bo där ensam så jag kan inte ta över kontraktet.

Det återstår bara för mig att söka bostad på egen hand, en som jag har råd med. Det betyder att jag måste flytta minst två mil bort för det är ont om bostäder i vårt område.

Vi har delad vårdnad. Kommer nu mannen automatiskt att bli boendeförälder för att barnen ska kunna gå kvar i sin förskola och skola?

• Svar på tråden Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?
  • Anonym (Är du säker?)

Är du säker på att du inte har råd? Du får ju troligen bostadsbidrag. För mig blev det billigare att bo kvar i den dyrare lgh än att hitta en billigare eftersom bostadsbidraget sjönk betydligt. (Helt galet att det är så men det är en annan diskussion).

Du kan få rätt till bostaden om du anses ha svårare att skaffa egen bostad och det har du ju troligen iom att din ekonomi är sämre än hans.

Annat som väger in är vem barnen ska bo hos, är det 50/50 så tittar man på annat, som tex vem som har svårast att skaffa annan bostad.

www.hemhyra.se/tips/vem-bor-kvar

• Anonym (K)
    Anonym (Är du säker?) skrev 2016-09-16 08:58:30 följande:

Är du säker på att du inte har råd? Du får ju troligen bostadsbidrag. För mig blev det billigare att bo kvar i den dyrare lgh än att hitta en billigare eftersom bostadsbidraget sjönk betydligt. (Helt galet att det är så men det är en annan diskussion).

Du kan få rätt till bostaden om du anses ha svårare att skaffa egen bostad och det har du ju troligen iom att din ekonomi är sämre än hans.

Annat som väger in är vem barnen ska bo hos, är det 50/50 så tittar man på annat, som tex vem som har svårast att skaffa annan bostad.

www.hemhyra.se/tips/vem-bor-kvar

Du har en poäng där! Och i ts fall blir det dessutom ännu större skillnad i hur mycket bostadsbidrag hon får. Bor hon kvar i gamla lägenheten så kommer hon ha barnen skrivna hos sig vilket gör att hon får större bidrag. Flyttar hon till en billigare lägenhet och inte har barnen skrivna hos sig så får hon knappt något bidrag alls.
  • aster

Liksom flera andra undrar jag varför du inte prioriterar att barnen har boende 50/50?
    du fastslår i trådstarten premisserna att du inte kan ta över lägenheten och att du måste flytta två mil bort, så det ska jag inte ifrågasätta.

Däremot tror jag att det är viktigt för barnen att ha lika tillgång till båda föräldrarna. Det barnen lider mest av vid en skilsmässa är ju inte en eventuell flytt, utan ändringen av familjerelationerna. 
    Jag har själv skilt mig och självklart försäkrar man då barnen att båda föräldrarna kommer finnas kvar i deras liv.  Ofta är barn fixerade vid rättvisa och lägger märke till vem som tar flest vardagar, storhelger, födelsedagskalas mm. De kanske inte gör rimliga tolkningar av situationen, men de räknar dagarna är min erfarenhet.

Du har inte beskrivit din jobbsituation. Har du möjlighet att jobba deltid på barndagarna kan du kanske kompensera pendlingsbesväret på ngt vis?
    Jag tror att du betyder mer för barnen än restiden!

• Anonym (Är du säker?)
    Anonym (K) skrev 2016-09-16 09:34:35 följande:
    Du har en poäng där! Och i ts fall blir det dessutom ännu större skillnad i hur mycket bostadsbidrag hon får. Bor hon kvar i gamla lägenheten så kommer hon ha barnen skrivna hos sig vilket gör att hon får större bidrag. Flyttar hon till en billigare lägenhet och inte har barnen skrivna hos sig så får hon knappt något bidrag alls.
    Precis.
  • Anonym (Elsa)
    ErikaST80 skrev 2016-09-14 08:18:05 följande:

Min snart ex-man vill absolut inte flytta från vår gemensamma hyreslägenhet. Han vill inte flytta och inte byta till två lägenheter. Jag har inte råd att bo där ensam så jag kan inte ta över kontraktet.

Det återstår bara för mig att söka bostad på egen hand, en som jag har råd med. Det betyder att jag måste flytta minst två mil bort för det är ont om bostäder i vårt område.

Vi har delad vårdnad. Kommer nu mannen automatiskt att bli boendeförälder för att barnen ska kunna gå kvar i sin förskola och skola?

Ja det kommer han!

Varför ska ni flytta båda när ni har hyresrätt? Verkar ju helt orimligt. Du kan inte betala hyran, han kan! Vad är problemet? Det är ju bara positivt om han kan bo kvar för barnens skull. Dom känner sig ju trygga där. Bara negativt för dom att behöva flytta till 2 nya lägenheter.

Tänk på barnen, inte på dig själv! Barnen kommer alltid först, glöm inte det!
  • Anonym (Elsa)
    ErikaST80 skrev 2016-09-14 08:18:05 följande:

Ja det kommer han!

Varför ska ni flytta båda när ni har hyresrätt? Verkar ju helt orimligt. Du kan inte betala hyran, han kan! Vad är problemet? Det är ju bara positivt om han kan bo kvar för barnens skull. Dom känner sig ju trygga där. Bara negativt för dom att behöva flytta till 2 nya lägenheter.

Tänk på barnen, inte på dig själv! Barnen kommer alltid först, glöm inte det!
  • Anonym (Elsa)
    gurkfia skrev 2016-09-14 08:22:32 följande:

Nej inte automatiskt. Om ni har gemensam vårdnad bestämmer ni tillsammans var barnen ska bo och om de ska flytta. Ingen av er har mer bestämmanderätt. Men ni ska ju båda givetvis försöka se till barnens bästa när ni fattar beslut.

Så är det inte alls! Där har du FEL!

Den förälder som har barnen skrivna hos sig har mer talan än den andre föräldern, som val av dagis, skola etc.
  • Anonym (Elsa)
    Nyfikna72 skrev 2016-09-14 08:36:48 följande:

Tänk bort boende och umgängesförälder istället. Det är inget som hamnar i nåt register eller nåt sånt. Barnen måste vara skrivna på endera stället, det kommer ni aldrig ifrån och enda egentliga skillnaden blir ju som sagt att all deras post kommer dit. Pappan får inga fördelar på nåt vis. Detta då om ni är överens om att de bor halva tiden hos er vardera.

FEL!

Den förälder som har barnen skrivna hos sig har rätt till högre bostadsbidrag. Kallelser från sjukhus, tandläkare, bvc osv kommer till adressen där dom är skrivna!
  • Anonym (Är du säker?)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-10-12 15:47:06 följande:
    Så är det inte alls! Där har du FEL!

Den förälder som har barnen skrivna hos sig har mer talan än den andre föräldern, som val av dagis, skola etc.
    Nej, så är det inte.

Om inte föräldrarna är överens om skolval skrivs barnen in i den skola som är närmast hemmet de är folkbokförda i, alltså skolan vars upptagsområde de tillhör. Boendeföräldern får då alltså bara 'mer' talan om denne önskar just den skolan. Om båda önskar varsin annan skola får alltså ingen som de önskar.

Om de har 50/50 så har de lika stor talan kring läkarundersökningar etc, (är de osams kan en eller båda vända sig till soc som kan gå in och bestämma om nödvändig vård tex) men om den ena är umgängesförälder på så vis att det bara är helger så har boendeföräldern mer talan.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Är du säker?) skrev 2016-10-12 22:11:04 följande:
    Nej, så är det inte.

Om inte föräldrarna är överens om skolval skrivs barnen in i den skola som är närmast hemmet de är folkbokförda i, alltså skolan vars upptagsområde de tillhör. Boendeföräldern får då alltså bara 'mer' talan om denne önskar just den skolan. Om båda önskar varsin annan skola får alltså ingen som de önskar.

Om de har 50/50 så har de lika stor talan kring läkarundersökningar etc, (är de osams kan en eller båda vända sig till soc som kan gå in och bestämma om nödvändig vård tex) men om den ena är umgängesförälder på så vis att det bara är helger så har boendeföräldern mer talan.
    Men det är ju precis vad Elsa skriver? Läs du inte inlägget? Boendeföräldern får sina barn placerade vid "sin" skola om båda är oense!

Så du påstår att läkarkallelse, tandläkare, bvc etc INTE kommer enbart till boendeföräldern?
  • BioBonus
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-13 08:06:22 följande:
    Men det är ju precis vad Elsa skriver? Läs du inte inlägget? Boendeföräldern får sina barn placerade vid "sin" skola om båda är oense!

Så du påstår att läkarkallelse, tandläkare, bvc etc INTE kommer enbart till boendeföräldern?
    Om boendeföräldern inte vill ha skolan som är närmast där barnet är skrivet, det du kallar "sin" skola, så har inte boendeföräldern mandat att bestämma vilken annan skola barnet ska gå i. Så om de är oense och umgängesföräldern vill ha skolan närmast barnets boende så är det uf som "vinner" om de är oense.
    Läkarkallelser etc kommer enbart till boendeföräldern, det har du rätt i. Om man inte bett om att få kallelser till båda vårdnadshavarna, vilket de flesta går med på.
  • Anonym (Anna)
    BioBonus skrev 2016-10-13 08:47:30 följande:
    Om boendeföräldern inte vill ha skolan som är närmast där barnet är skrivet, det du kallar "sin" skola, så har inte boendeföräldern mandat att bestämma vilken annan skola barnet ska gå i. Så om de är oense och umgängesföräldern vill ha skolan närmast barnets boende så är det uf som "vinner" om de är oense.
    Läkarkallelser etc kommer enbart till boendeföräldern, det har du rätt i. Om man inte bett om att få kallelser till båda vårdnadshavarna, vilket de flesta går med på.
    Barnet skall i största mån gå i den skola som är närmast där barnet/barnen är skrivet.

Säger inget mer, du får tänka lite själv!
  • Anonym (Wtf?)
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-13 09:56:34 följande:

Barnet skall i största mån gå i den skola som är närmast där barnet/barnen är skrivet.

Det var precis det som Biobonus skrev. Hur kunde du missa det?
  • BioBonus
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-13 09:56:34 följande:

Ja, det säger jag inget om. Men om den skolan som ligger närmast boendeföräldern inte är den skola som bf förespråkar, så innebär det inte att bf får bestämma att barnet ska gå i den andra skolan. Så är de oense så kan barnet hamna i skolan närmast bf även om boendeföräldern inte vill det. Ergo - boendeföräldern har inte bestämmanderätt var barnet ska gå, vilket var det Elsa påstod. Har bf tur så är den skola bf förespråkar även den som ligger närmast barnet bokföringsadress.
  • Anonym (uh)

Jag fattar nog inte riktigt - vad spelar det för roll vart kallelser från tandläkare, läkare och så vidare kommer? Visst om man inte kan samarbeta alls (men då ska man väl inte ha gemensam vårdnad...), men annars är det ju bara att meddela den andra föräldern?

Vi är inte världsbäst på att prata med varandra, men har en gemensam googlekalender där vi lägger in allt som rör barnen. Den som har barnen när tiden är går dit, förstås, oavsett vem kallelsen kom till.

• BioBonus
    Anonym (uh) skrev 2016-10-13 13:48:49 följande:

Jag fattar nog inte riktigt - vad spelar det för roll vart kallelser från tandläkare, läkare och så vidare kommer? Visst om man inte kan samarbeta alls (men då ska man väl inte ha gemensam vårdnad...), men annars är det ju bara att meddela den andra föräldern?

Vi är inte världsbäst på att prata med varandra, men har en gemensam googlekalender där vi lägger in allt som rör barnen. Den som har barnen när tiden är går dit, förstås, oavsett vem kallelsen kom till.

En del föräldrar kan vara lite slarviga och inte komma ihåg att meddela om läkarbesök. Eller komma ihåg dem öht. Då kan det vara bra om de kommer till båda. Till exempel :)
  • Anonym (Är du säker?)
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-13 08:06:22 följande:

Jag tror du får läsa om, du förstod inte mitt inlägg alls. Jag ger ett förtydligande här nedan dock:

Kallelser kommer till bf ja, det skrev jag inte att det inte gör men båda har lika stor rätt att boka tid, ge medgivande/motsätta sig behandlingar osv. 

I övrigt så har redan Biobonus gett ett förtydligande kring val av skola.

Svar på tråden Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?