• ErikaST80

Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?

Min snart ex-man vill absolut inte flytta från vår gemensamma hyreslägenhet. Han vill inte flytta och inte byta till två lägenheter. Jag har inte råd att bo där ensam så jag kan inte ta över kontraktet.

Det återstår bara för mig att söka bostad på egen hand, en som jag har råd med. Det betyder att jag måste flytta minst två mil bort för det är ont om bostäder i vårt område.

Vi har delad vårdnad. Kommer nu mannen automatiskt att bli boendeförälder för att barnen ska kunna gå kvar i sin förskola och skola?

• Svar på tråden Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?
  • ErikaST80

]gurkfia skrev 2016-09-14 09:01:03 följande:[/quote-nick] Ja. En könsneutral föräldralagstiftning diskriminerar kvinnor indirekt eftersom kvinnor allmänt har svagare ekonomisk status än män

Tack Gurkfia, jag misstänkte att det var så!

Inte min mening att vara otrevlig. Jag skrev i trådstart att jag inte kan få lägenheten och tyckte därför att det var jobbigt att få förslag som utgick från att jag hade lägenheten.

• sina

Två mil är väl inte så mycket? Om du inte ska flytta ut på landet utan körkort. Mina barn pendlar två mil till skolan från mig och tre mil från sin andra förälder. Det var jag som flyttade efter skilsmässan, hade inte råd att ta över vårt hus och inte råd att köpa något i närheten.

• ErikaST80

Kjell2 skrev 2016-09-14 09:04:43 följande: Om han kan bo kvar och vill ha boendet kommer han med stor sanolikhet få det samt i alla fall hälften av umgänget vid en tvist.

Lite beroende på hur det skulle funka med transporter till och från skola/dagis kan du få upp till hälften av umgänget.

Generellt brukar det anses bra om barn kan bo kvar och fortsätta i samma skola/dagis vid en vårdnadstvist. Att du har dålig ekonomi påverkar inte överdrivet mycket.

Inte är min ekonomi "dålig" för att jag inte kan betala just den här bostaden... Den är normal till bra.

Du verkar insatt i detta, Kjell2: Hur blir det om jag flyttar och exet har boendet mer än 50% under en begränsad tid tills bodelningen är klar och jag har fått ekonomisk möjlighet att skaffa en närmare bostad? Ungefär 6-8 månader. Jag kan nämligen inte få tillgång till våra gemensamma ekonomiska tillgångar innan bodelningen är klar och det är därför jag har svårt att ordna en närmare bostad. Kommer jag i sämre läge som boendeförälder (eller umgängesförälder med minst 50%) om jag "tar en paus" från att ha barnen boende hos mig några månader tills jag löst min bostadssituation?

Jag tycker att det är tufft för barnen att ha så lång skolväg. Av den anledningen skulle jag i så fall "ta en paus" och låta dem bo mer hos pappan. Men är detta något som ligger mig i fatet sen, när jag skaffat en bostad som bättre passar barnens skolväg? Känns som "moment 22"...

• Kjell2
    ErikaST80 skrev 2016-09-14 09:40:09 följande:

Kjell2 skrev 2016-09-14 09:04:43 följande: Om han kan bo kvar och vill ha boendet kommer han med stor sanolikhet få det samt i alla fall hälften av umgänget vid en tvist.

Lite beroende på hur det skulle funka med transporter till och från skola/dagis kan du få upp till hälften av umgänget.

Generellt brukar det anses bra om barn kan bo kvar och fortsätta i samma skola/dagis vid en vårdnadstvist. Att du har dålig ekonomi påverkar inte överdrivet mycket.

Inte är min ekonomi "dålig" för att jag inte kan betala just den här bostaden... Den är normal till bra.

Du verkar insatt i detta, Kjell2: Hur blir det om jag flyttar och exet har boendet mer än 50% under en begränsad tid tills bodelningen är klar och jag har fått ekonomisk möjlighet att skaffa en närmare bostad? Ungefär 6-8 månader. Jag kan nämligen inte få tillgång till våra gemensamma ekonomiska tillgångar innan bodelningen är klar och det är därför jag har svårt att ordna en närmare bostad. Kommer jag i sämre läge som boendeförälder (eller umgängesförälder med minst 50%) om jag "tar en paus" från att ha barnen boende hos mig några månader tills jag löst min bostadssituation?

Jag tycker att det är tufft för barnen att ha så lång skolväg. Av den anledningen skulle jag i så fall "ta en paus" och låta dem bo mer hos pappan. Men är detta något som ligger mig i fatet sen, när jag skaffat en bostad som bättre passar barnens skolväg? Känns som "moment 22"...

Vad är det du vill uppnå och varför?

Om du under en begränsad period har ett mindre umgänge pga att du t ex bor långt borta och sen flyttar närmare så att barnen kan bo hos dig och gå kvar på samma skola/dagis ska det inte vara omöjligt att få ett 50/50 umgänge.

• ErikaST80

Om du under en begränsad period har ett mindre umgänge pga att du t ex bor långt borta och sen flyttar närmare så att barnen kan bo hos dig och gå kvar på samma skola/dagis ska det inte vara omöjligt att få ett 50/50 umgänge.

------

Vad bra! Skönt att höra att man kan utöka umgänget senare. Jag vill bara uppnå en fair skilsmässa där barnen har tillgång till båda föräldrarna och en vettig logistik när det gäller skoldagar och kompisar! <3

• Anonym (K)

TS, har du provat samarbetssamtal hos familjeenheten/familjerätten på kommunen?

Det känns rätt galet att pappan genom att vägra byta nuvarande lägenhet till två andra kan stoppa barnen från vardagskontakt med dig. Vad hände med barnens rätt till båda föräldrarna?

• Anonym (K)
    ErikaST80 skrev 2016-09-14 09:57:55 följande:

------

Vad bra! Skönt att höra att man kan utöka umgänget senare. Jag vill bara uppnå en fair skilsmässa där barnen har tillgång till båda föräldrarna och en vettig logistik när det gäller skoldagar och kompisar! <3

Du tar en enorm risk om du går ner till helgumgänge under ett antal månader, för sedan kan pappan vägra att gå med på varannan vecka. Och om han redan nu sätter käppar i hjulet så är risken stor att han vägrar samarbeta senare.
  • Kjell2
    ErikaST80 skrev 2016-09-14 09:57:55 följande:

------

Så det är inte nödvändigt att du får det formella boendet eller huvuddelen av umgänget?

Rent krasst - det är sällan detta avgörs i domstol utan för eller senare brukar föräldarna komma överrens. Ibland under stark påtryckning från familjerätten eller genom ren utmattning. För barnen brukar det nästa alltid vara bäst om föräldrarn är hyfsat överrens om boende, umgänge, pengar mm oavsett hur själva lösningen blir. Alltså finns det en poäng att försöka undvika för storta strider, framförallt i början, när känslor kring seprationen kan vara starka. Risken finns att det blir krig som inte är bra för någon.

• Nyfikna72

Ts. Du verkar inte läsa det jag skriver? Umgänget har ingenting med var de är skrivna att göra. Är ni överens om att de bor halvtid hos er vardera så spelar det ingen roll var de är skrivna. Du skriver dessutom ingenting om den saken, bara att du ska flytta och mannen får bo kvar. Är ni djupt oense och han menar på att de ska bo där på heltid så är saken en helt annan.

• Anonym (K)
    Nyfikna72 skrev 2016-09-14 10:42:41 följande:

Ts. Du verkar inte läsa det jag skriver? Umgänget har ingenting med var de är skrivna att göra. Är ni överens om att de bor halvtid hos er vardera så spelar det ingen roll var de är skrivna. Du skriver dessutom ingenting om den saken, bara att du ska flytta och mannen får bo kvar. Är ni djupt oense och han menar på att de ska bo där på heltid så är saken en helt annan.

Och du verkar inte läsa vad ts skriver!
    Hon skriver att det blir för jobbigt för barnen med 2 mil till skolan och att barnen bara kan bo hos henne på helger och lov om hon flyttar 2 mil.
Svar på tråden Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?