ErikaST80 skrev 2016-09-14 08:18:05 följande:
Min snart ex-man vill absolut inte flytta från vår gemensamma hyreslägenhet. Han vill inte flytta och inte byta till två lägenheter. Jag har inte råd att bo där ensam så jag kan inte ta över kontraktet.
Det återstår bara för mig att söka bostad på egen hand, en som jag har råd med. Det betyder att jag måste flytta minst två mil bort för det är ont om bostäder i vårt område.
Vi har delad vårdnad. Kommer nu mannen automatiskt att bli boendeförälder för att barnen ska kunna gå kvar i sin förskola och skola?
Har varit i exakt samma sits. Men nu för tiden får man ha kvar barnen i samma skola. Innanför kommungränserna kan skoltransport sökas. Jag flyttade utanför och fick köra barnen. (Jobbade på den orten) Dessutom hade ett av barnen fortfarande sin adress hos mig.
Så nej, han måste inte automatiskt bli boendeförälder.
Däremot när barnen skulle byta skola ville skolan (av enkelhetsskäl) att barnet som hade sin adress hos mig skulle ha den hos pappan istället.
Skolan/förskolan söker skolpengen hos barnets hemkommun. Så byter du kommun får den gamla kommunen betala till den nya. Rörigt, hoppas du förstår