Kjell2 skrev 2016-09-14 09:04:43 följande: Om han kan bo kvar och vill ha boendet kommer han med stor sanolikhet få det samt i alla fall hälften av umgänget vid en tvist.
Lite beroende på hur det skulle funka med transporter till och från skola/dagis kan du få upp till hälften av umgänget.
Generellt brukar det anses bra om barn kan bo kvar och fortsätta i samma skola/dagis vid en vårdnadstvist. Att du har dålig ekonomi påverkar inte överdrivet mycket.
Inte är min ekonomi "dålig" för att jag inte kan betala just den här bostaden... Den är normal till bra.
Du verkar insatt i detta, Kjell2: Hur blir det om jag flyttar och exet har boendet mer än 50% under en begränsad tid tills bodelningen är klar och jag har fått ekonomisk möjlighet att skaffa en närmare bostad? Ungefär 6-8 månader. Jag kan nämligen inte få tillgång till våra gemensamma ekonomiska tillgångar innan bodelningen är klar och det är därför jag har svårt att ordna en närmare bostad. Kommer jag i sämre läge som boendeförälder (eller umgängesförälder med minst 50%) om jag "tar en paus" från att ha barnen boende hos mig några månader tills jag löst min bostadssituation?
Jag tycker att det är tufft för barnen att ha så lång skolväg. Av den anledningen skulle jag i så fall "ta en paus" och låta dem bo mer hos pappan. Men är detta något som ligger mig i fatet sen, när jag skaffat en bostad som bättre passar barnens skolväg? Känns som "moment 22"...