• ErikaST80

Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?

Min snart ex-man vill absolut inte flytta från vår gemensamma hyreslägenhet. Han vill inte flytta och inte byta till två lägenheter. Jag har inte råd att bo där ensam så jag kan inte ta över kontraktet.

Det återstår bara för mig att söka bostad på egen hand, en som jag har råd med. Det betyder att jag måste flytta minst två mil bort för det är ont om bostäder i vårt område.

Vi har delad vårdnad. Kommer nu mannen automatiskt att bli boendeförälder för att barnen ska kunna gå kvar i sin förskola och skola?

• Svar på tråden Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?
  • gurkfia

Nej inte automatiskt. Om ni har gemensam vårdnad bestämmer ni tillsammans var barnen ska bo och om de ska flytta. Ingen av er har mer bestämmanderätt. Men ni ska ju båda givetvis försöka se till barnens bästa när ni fattar beslut.

• Nyfikna72

Vårdnaden har väl inget att göra med var barnen bor? Om de är skrivna på adressen de bor på idag så kommer de vara skrivna där sen också. Dvs allt som har med barnen att göra kommer att postas dit, men vårdnaden är ju fortfarande gemensam. Vill man få hem info från skolan dubbelt upp så får man göra upp det med skolan.

• ErikaST80

Vi kan inte komma överens. Han vill också vara boendeförälder. Om han vill vara det och kan ha kvar lägenheten som gör att barnen kan gå kvar i sin förskola och skola - då räknas det väl som barnens bästa om de bor hos honom? Men jag flyttar för att jag är tvungen - det finns helt enkelt inga andra möjligheter för mig att få bostad.

• sina

En är alltid boendeförälder och en umgängesförälder. Om du flyttar, ni har barnen lika mycket och ni inte är överens om att barnens folkbokföring ska följa med dig så blir han boendeförälder, ja. Men det spelar ingen större roll i praktiken. Det enda jag på rak arm kan komma på är att tandläkarkallelserna kommer till mitt ex. All info från skolan kommer till oss båda, båda adresserna står med i alla register i skola och aktiviteter och så vidare.

• ErikaST80

Nyfikna72 skrev 2016-09-14 08:27:16 följande:

Vårdnaden har väl inget att göra med var barnen bor? Om de är skrivna på adressen de bor på idag så kommer de vara skrivna där sen också. Dvs allt som har med barnen att göra kommer att postas dit, men vårdnaden är ju fortfarande gemensam. Vill man få hem info från skolan dubbelt upp så får man göra upp det med skolan.

Jag skriver om boende och umgänge - inte vårdnad.

• Nyfikna72

Tänk bort boende och umgängesförälder istället. Det är inget som hamnar i nåt register eller nåt sånt. Barnen måste vara skrivna på endera stället, det kommer ni aldrig ifrån och enda egentliga skillnaden blir ju som sagt att all deras post kommer dit. Pappan får inga fördelar på nåt vis. Detta då om ni är överens om att de bor halva tiden hos er vardera.

• ErikaST80

Jag tycker att det är för långt för barnen att ha två mils skolväg. Jag vill helst att exet och jag skaffar varsin bostad i närheten av varandra, men han vill ju inte flytta. Om barnen ska ha två mils skolväg är det ju bättre om de bor hos honom permanent och jag bara träffar barnen på helger och lov. Denna lösning betyder alltså att de har mindre tillgång till sin mamma än om exet kompromissat och medverkat till att vi kan bo bredvid varandra.

Räknas hans vägran att flytta som "samarbetssvårigheter" eller är det helt ok att göra så i lagens mening?

• ErikaST80

Nyfikna72 skrev 2016-09-14 08:38:12 följande:

Jo du tar själv upp vårdnaden i sig i trådstarten

Ville bara berätta att vi HAR delad vårdnad, för om vi inte hade det gjorde ju den som hade vårdnaden som den ville, och då var min fråga onödig.

Svar på tråden Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?