• gurkfia

Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?

Nej inte automatiskt. Om ni har gemensam vårdnad bestämmer ni tillsammans var barnen ska bo och om de ska flytta. Ingen av er har mer bestämmanderätt. Men ni ska ju båda givetvis försöka se till barnens bästa när ni fattar beslut.

• gurkfia
    ErikaST80 skrev 2016-09-14 08:44:17 följande:

Jag tycker att det är för långt för barnen att ha två mils skolväg. Jag vill helst att exet och jag skaffar varsin bostad i närheten av varandra, men han vill ju inte flytta. Om barnen ska ha två mils skolväg är det ju bättre om de bor hos honom permanent och jag bara träffar barnen på helger och lov. Denna lösning betyder alltså att de har mindre tillgång till sin mamma än om exet kompromissat och medverkat till att vi kan bo bredvid varandra.

Räknas hans vägran att flytta som "samarbetssvårigheter" eller är det helt ok att göra så i lagens mening?

Om du menar allvar så kan du också vägra flytta ut från lägenheten och ansöka om en bodelning hos tingsrätten. Er hyresrätt kommer vid en bodelning att tillfalla den som har störst behov av den. I ert fall förmodligen dig om du har lägre inkomster och därmed svårare att hitta ett alternativt boende. Efter att du fått ta över er lägenhet kan du byta ut den mot en billigare i samma område eller det område dit pappan flyttar.
  • gurkfia
    ErikaST80 skrev 2016-09-14 08:54:43 följande:

Men snälla läs vad jag skriver: Jag får inte ta över kontraktet för att jag har för låg inkomst. Så jag kan inte ta över lägenheten och byta den sedan.

Jag skulle gärna bo kvar om jag hade råd, och då skulle det ses som "något positivt".

Är lagen såhär när det gäller den ekonomiskt svagare parten i ett föräldraskap? Jag kan försörja mig och mina barn men inte i den bostaden.

Ja. En könsneutral föräldralagstiftning diskriminerar kvinnor indirekt eftersom kvinnor allmänt har svagare ekonomisk status än män
  • gurkfia
    ErikaST80 skrev 2016-09-14 08:54:43 följande:

Men snälla läs vad jag skriver: Jag får inte ta över kontraktet för att jag har för låg inkomst. Så jag kan inte ta över lägenheten och byta den sedan.

Jag skulle gärna bo kvar om jag hade råd, och då skulle det ses som "något positivt".

Är lagen såhär när det gäller den ekonomiskt svagare parten i ett föräldraskap? Jag kan försörja mig och mina barn men inte i den bostaden.

Varför så otrevlig?

Har du ingen som kan gå i borgen för dig. Skulle möjligtvis kunna hjälpa.
Svar på tråden Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?