• Kjell2

Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?

ErikaST80 skrev 2016-09-14 08:44:17 följande:

Jag tycker att det är för långt för barnen att ha två mils skolväg. Jag vill helst att exet och jag skaffar varsin bostad i närheten av varandra, men han vill ju inte flytta. Om barnen ska ha två mils skolväg är det ju bättre om de bor hos honom permanent och jag bara träffar barnen på helger och lov. Denna lösning betyder alltså att de har mindre tillgång till sin mamma än om exet kompromissat och medverkat till att vi kan bo bredvid varandra.

Räknas hans vägran att flytta som "samarbetssvårigheter" eller är det helt ok att göra så i lagens mening?

Om han väljer att bo kvar i barnens nuvarande bostad och på så sätt låter barnen  bo kvar ses det snarare som något positivt.

• Kjell2
    ErikaST80 skrev 2016-09-14 08:54:43 följande:

Men snälla läs vad jag skriver: Jag får inte ta över kontraktet för att jag har för låg inkomst. Så jag kan inte ta över lägenheten och byta den sedan.

Jag skulle gärna bo kvar om jag hade råd, och då skulle det ses som "något positivt".

Är lagen såhär när det gäller den ekonomiskt svagare parten i ett föräldraskap? Jag kan försörja mig och mina barn men inte i den bostaden.

Om han kan bo kvar och vill ha boendet kommer han med stor sanolikhet få det samt i alla fall hälften av umgänget vid en tvist.

Lite beroende på hur det skulle funka med transporter till och från skola/dagis kan du få upp till hälften av umgänget.

Generellt brukar det anses bra om barn kan bo kvar och fortsätta i samma skola/dagis vid en vårdnadstvist. Att du har dålig ekonomi påverkar inte överdrivet mycket.

• Kjell2
    ErikaST80 skrev 2016-09-14 09:40:09 följande:

Kjell2 skrev 2016-09-14 09:04:43 följande: Om han kan bo kvar och vill ha boendet kommer han med stor sanolikhet få det samt i alla fall hälften av umgänget vid en tvist.

Lite beroende på hur det skulle funka med transporter till och från skola/dagis kan du få upp till hälften av umgänget.

Generellt brukar det anses bra om barn kan bo kvar och fortsätta i samma skola/dagis vid en vårdnadstvist. Att du har dålig ekonomi påverkar inte överdrivet mycket.

Inte är min ekonomi "dålig" för att jag inte kan betala just den här bostaden... Den är normal till bra.

Du verkar insatt i detta, Kjell2: Hur blir det om jag flyttar och exet har boendet mer än 50% under en begränsad tid tills bodelningen är klar och jag har fått ekonomisk möjlighet att skaffa en närmare bostad? Ungefär 6-8 månader. Jag kan nämligen inte få tillgång till våra gemensamma ekonomiska tillgångar innan bodelningen är klar och det är därför jag har svårt att ordna en närmare bostad. Kommer jag i sämre läge som boendeförälder (eller umgängesförälder med minst 50%) om jag "tar en paus" från att ha barnen boende hos mig några månader tills jag löst min bostadssituation?

Jag tycker att det är tufft för barnen att ha så lång skolväg. Av den anledningen skulle jag i så fall "ta en paus" och låta dem bo mer hos pappan. Men är detta något som ligger mig i fatet sen, när jag skaffat en bostad som bättre passar barnens skolväg? Känns som "moment 22"...

Vad är det du vill uppnå och varför?

Om du under en begränsad period har ett mindre umgänge pga att du t ex bor långt borta och sen flyttar närmare så att barnen kan bo hos dig och gå kvar på samma skola/dagis ska det inte vara omöjligt att få ett 50/50 umgänge.

• Kjell2
    ErikaST80 skrev 2016-09-14 09:57:55 följande:

Vad är det du vill uppnå och varför?

Om du under en begränsad period har ett mindre umgänge pga att du t ex bor långt borta och sen flyttar närmare så att barnen kan bo hos dig och gå kvar på samma skola/dagis ska det inte vara omöjligt att få ett 50/50 umgänge.

------

Vad bra! Skönt att höra att man kan utöka umgänget senare. Jag vill bara uppnå en fair skilsmässa där barnen har tillgång till båda föräldrarna och en vettig logistik när det gäller skoldagar och kompisar! <3

Så det är inte nödvändigt att du får det formella boendet eller huvuddelen av umgänget?

Rent krasst - det är sällan detta avgörs i domstol utan för eller senare brukar föräldarna komma överrens. Ibland under stark påtryckning från familjerätten eller genom ren utmattning. För barnen brukar det nästa alltid vara bäst om föräldrarn är hyfsat överrens om boende, umgänge, pengar mm oavsett hur själva lösningen blir. Alltså finns det en poäng att försöka undvika för storta strider, framförallt i början, när känslor kring seprationen kan vara starka. Risken finns att det blir krig som inte är bra för någon.

• Kjell2

TS: Är du rädd att papan  inte kommer gå med på 50/50 efter du flyttat tillbaka så försök om möjligt undvika ett fastställt umgängeschema innan du flyttar tillbaka.

Försök göra en frivillig överrenskommelse runt helger och lov. Klarar ni inte att följa överrenskommelsen kan ett fastställt schema bli nödvändig.

Sen, om möjligt, försök att även ha regelbundet  umgänge några vardagar också. Även om det blir en del skjutsande är det bra att barn även är med dig skoldagar. 

• Kjell2
    Anonym (K) skrev 2016-09-14 10:53:15 följande:
    Hur kan det vara bra för barnen att pappan vägrar byta till två lägenheter och därmed förvägrar barnen vardagskontakt med den andra föräldern?
    Nej, det är inte optimalt men kan ändå ses som bättre då barnen får bo kvar i sitt hem med allt va de innebär av trygghet.

Svar på tråden Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?