• BioBonus

Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?

ErikaST80 skrev 2016-09-14 08:44:17 följande:

Jag tycker att det är för långt för barnen att ha två mils skolväg. Jag vill helst att exet och jag skaffar varsin bostad i närheten av varandra, men han vill ju inte flytta. Om barnen ska ha två mils skolväg är det ju bättre om de bor hos honom permanent och jag bara träffar barnen på helger och lov. Denna lösning betyder alltså att de har mindre tillgång till sin mamma än om exet kompromissat och medverkat till att vi kan bo bredvid varandra.

Räknas hans vägran att flytta som "samarbetssvårigheter" eller är det helt ok att göra så i lagens mening?

Kan du inte skjutsa barnen de två milen? Vi har ca 4 mil till skolan enkel väg, och barnen bor varannan vecka ändå. Och har så gjort i snart åtta år.

Att han inte vill flytta kan väl snarare ses om för barnens bästa - de får bo kvar i sitt gamla hem, gå kvar i skola/förskola och ha kvar sina kompisar. Så nej - det räknas nog inte som samarbetssvårigheter.

• BioBonus
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-13 08:06:22 följande:
    Men det är ju precis vad Elsa skriver? Läs du inte inlägget? Boendeföräldern får sina barn placerade vid "sin" skola om båda är oense!

Så du påstår att läkarkallelse, tandläkare, bvc etc INTE kommer enbart till boendeföräldern?
    Om boendeföräldern inte vill ha skolan som är närmast där barnet är skrivet, det du kallar "sin" skola, så har inte boendeföräldern mandat att bestämma vilken annan skola barnet ska gå i. Så om de är oense och umgängesföräldern vill ha skolan närmast barnets boende så är det uf som "vinner" om de är oense.
    Läkarkallelser etc kommer enbart till boendeföräldern, det har du rätt i. Om man inte bett om att få kallelser till båda vårdnadshavarna, vilket de flesta går med på.
  • BioBonus
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-13 09:56:34 följande:
    Barnet skall i största mån gå i den skola som är närmast där barnet/barnen är skrivet.

Säger inget mer, du får tänka lite själv!
    Ja, det säger jag inget om. Men om den skolan som ligger närmast boendeföräldern inte är den skola som bf förespråkar, så innebär det inte att bf får bestämma att barnet ska gå i den andra skolan. Så är de oense så kan barnet hamna i skolan närmast bf även om boendeföräldern inte vill det. Ergo - boendeföräldern har inte bestämmanderätt var barnet ska gå, vilket var det Elsa påstod. Har bf tur så är den skola bf förespråkar även den som ligger närmast barnet bokföringsadress.
  • BioBonus
    Anonym (uh) skrev 2016-10-13 13:48:49 följande:

Jag fattar nog inte riktigt - vad spelar det för roll vart kallelser från tandläkare, läkare och så vidare kommer? Visst om man inte kan samarbeta alls (men då ska man väl inte ha gemensam vårdnad...), men annars är det ju bara att meddela den andra föräldern?

Vi är inte världsbäst på att prata med varandra, men har en gemensam googlekalender där vi lägger in allt som rör barnen. Den som har barnen när tiden är går dit, förstås, oavsett vem kallelsen kom till.

En del föräldrar kan vara lite slarviga och inte komma ihåg att meddela om läkarbesök. Eller komma ihåg dem öht. Då kan det vara bra om de kommer till båda. Till exempel :)
Svar på tråden Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?