Inlägg från: Anonym (Är du säker?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Är du säker?)

Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?

Är du säker på att du inte har råd? Du får ju troligen bostadsbidrag. För mig blev det billigare att bo kvar i den dyrare lgh än att hitta en billigare eftersom bostadsbidraget sjönk betydligt. (Helt galet att det är så men det är en annan diskussion).

Du kan få rätt till bostaden om du anses ha svårare att skaffa egen bostad och det har du ju troligen iom att din ekonomi är sämre än hans.

Annat som väger in är vem barnen ska bo hos, är det 50/50 så tittar man på annat, som tex vem som har svårast att skaffa annan bostad.

www.hemhyra.se/tips/vem-bor-kvar

• Anonym (Är du säker?)
    Anonym (K) skrev 2016-09-16 09:34:35 följande:
    Du har en poäng där! Och i ts fall blir det dessutom ännu större skillnad i hur mycket bostadsbidrag hon får. Bor hon kvar i gamla lägenheten så kommer hon ha barnen skrivna hos sig vilket gör att hon får större bidrag. Flyttar hon till en billigare lägenhet och inte har barnen skrivna hos sig så får hon knappt något bidrag alls.
    Precis.
  • Anonym (Är du säker?)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-10-12 15:47:06 följande:
    Så är det inte alls! Där har du FEL!

Den förälder som har barnen skrivna hos sig har mer talan än den andre föräldern, som val av dagis, skola etc.
    Nej, så är det inte.

Om inte föräldrarna är överens om skolval skrivs barnen in i den skola som är närmast hemmet de är folkbokförda i, alltså skolan vars upptagsområde de tillhör. Boendeföräldern får då alltså bara 'mer' talan om denne önskar just den skolan. Om båda önskar varsin annan skola får alltså ingen som de önskar.

Om de har 50/50 så har de lika stor talan kring läkarundersökningar etc, (är de osams kan en eller båda vända sig till soc som kan gå in och bestämma om nödvändig vård tex) men om den ena är umgängesförälder på så vis att det bara är helger så har boendeföräldern mer talan.
  • Anonym (Är du säker?)
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-13 08:06:22 följande:
    Men det är ju precis vad Elsa skriver? Läs du inte inlägget? Boendeföräldern får sina barn placerade vid "sin" skola om båda är oense!

Så du påstår att läkarkallelse, tandläkare, bvc etc INTE kommer enbart till boendeföräldern?
    Jag tror du får läsa om, du förstod inte mitt inlägg alls. Jag ger ett förtydligande här nedan dock:

Kallelser kommer till bf ja, det skrev jag inte att det inte gör men båda har lika stor rätt att boka tid, ge medgivande/motsätta sig behandlingar osv. 

I övrigt så har redan Biobonus gett ett förtydligande kring val av skola.

Svar på tråden Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?