Inlägg från: Anonym (Elsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elsa)

Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?

ErikaST80 skrev 2016-09-14 08:18:05 följande:

Min snart ex-man vill absolut inte flytta från vår gemensamma hyreslägenhet. Han vill inte flytta och inte byta till två lägenheter. Jag har inte råd att bo där ensam så jag kan inte ta över kontraktet.

Det återstår bara för mig att söka bostad på egen hand, en som jag har råd med. Det betyder att jag måste flytta minst två mil bort för det är ont om bostäder i vårt område.

Vi har delad vårdnad. Kommer nu mannen automatiskt att bli boendeförälder för att barnen ska kunna gå kvar i sin förskola och skola?

Ja det kommer han!

Varför ska ni flytta båda när ni har hyresrätt? Verkar ju helt orimligt. Du kan inte betala hyran, han kan! Vad är problemet? Det är ju bara positivt om han kan bo kvar för barnens skull. Dom känner sig ju trygga där. Bara negativt för dom att behöva flytta till 2 nya lägenheter.

Tänk på barnen, inte på dig själv! Barnen kommer alltid först, glöm inte det!
  • Anonym (Elsa)
    ErikaST80 skrev 2016-09-14 08:18:05 följande:

Min snart ex-man vill absolut inte flytta från vår gemensamma hyreslägenhet. Han vill inte flytta och inte byta till två lägenheter. Jag har inte råd att bo där ensam så jag kan inte ta över kontraktet.

Det återstår bara för mig att söka bostad på egen hand, en som jag har råd med. Det betyder att jag måste flytta minst två mil bort för det är ont om bostäder i vårt område.

Vi har delad vårdnad. Kommer nu mannen automatiskt att bli boendeförälder för att barnen ska kunna gå kvar i sin förskola och skola?

Ja det kommer han!

Varför ska ni flytta båda när ni har hyresrätt? Verkar ju helt orimligt. Du kan inte betala hyran, han kan! Vad är problemet? Det är ju bara positivt om han kan bo kvar för barnens skull. Dom känner sig ju trygga där. Bara negativt för dom att behöva flytta till 2 nya lägenheter.

Tänk på barnen, inte på dig själv! Barnen kommer alltid först, glöm inte det!
  • Anonym (Elsa)
    gurkfia skrev 2016-09-14 08:22:32 följande:

Nej inte automatiskt. Om ni har gemensam vårdnad bestämmer ni tillsammans var barnen ska bo och om de ska flytta. Ingen av er har mer bestämmanderätt. Men ni ska ju båda givetvis försöka se till barnens bästa när ni fattar beslut.

Så är det inte alls! Där har du FEL!

Den förälder som har barnen skrivna hos sig har mer talan än den andre föräldern, som val av dagis, skola etc.
  • Anonym (Elsa)
    Nyfikna72 skrev 2016-09-14 08:36:48 följande:

Tänk bort boende och umgängesförälder istället. Det är inget som hamnar i nåt register eller nåt sånt. Barnen måste vara skrivna på endera stället, det kommer ni aldrig ifrån och enda egentliga skillnaden blir ju som sagt att all deras post kommer dit. Pappan får inga fördelar på nåt vis. Detta då om ni är överens om att de bor halva tiden hos er vardera.

FEL!

Den förälder som har barnen skrivna hos sig har rätt till högre bostadsbidrag. Kallelser från sjukhus, tandläkare, bvc osv kommer till adressen där dom är skrivna!
Svar på tråden Måste flytta - blir "bara" umgängesförälder?