• Steph2

Äggdonation i Ryssland, nån som har erfarenhet (2016)?

Hej.

Vi funderar på att åka över till Ryssland för ÄD, främst för att vi där kan se bilder på donatorerna så dom matchar oss samt se lite bakgrundshistoria. Tittat främst på AVA kliniken i St Petersburg (www.avapeter.com) men även New Generation Clinic (www.spbivf.com/en/). Ganska lätt att hitta omdömen om AVA då dom  varit igång längre men hittar ingenting på Svenska sidor on NGC. Så min fråga, är det någon som har erfarenhet, hört någon, känner någon som har gjort vår kommande resa på någon av dessa? Framförallt nyfiken på NGC då deras priser ligger nästan 60% under AVA och kliniken ser väldigt fin och modern ut.

Håller tummarna för att nån kan hjälpa till med information.
    Tack på förhand / S

• Svar på tråden Äggdonation i Ryssland, nån som har erfarenhet (2016)?
  • Flisan70

Hej.
    Som någon innan i tråden har skrivit så har även jag varit på AVA kliniken. Jag gjorde en embryoadoption då min möjlighet att bli gravid med mina egna ägg var väldigt dålig.
    Jag blev gravid på första försöket och har i dag två tvilligtjejer på 2,5 år.

Lycka till =)

• Anonym (Skrämmande framtid)

Jag och min sambo har nyligen fått reda på att mitt AMH är för lågt för att kunna hoppas på IVF.... Jag är dessutom överviktig och kämpar hårt för att få ner det men det går bara inte (ämnesomsättningssjukdomar som försvårar rejält). Det tillsammans med att jag är 38 och fyller 39 nästa år gör att det ser mörkt ut...

Så nu har vår läkare sagt att vi försöker med Letrozol och Ovitrelle denna månaden ut. Andra gången med den kombon... kört bara Ovitrell 5 gånger innan det. Tog ovitrell sprutan i söndags och tar det sig inte denna gång så har jag fått hämta ut Gonal- F för att ha om mensen kommer och börja injicera med det... 

Men han har även sagt att vår bästa chans troligen är ÄD.... Och han har samarbete just med AVA i Sankt Petersburg... 

Sitter nu här och försöker sortera alla tankar, samtidigt som jag måste försöka tänka positivt ang mina behandlingar... Kanske det tar sig utan att behöva ta till ÄD? 

Jag har lite frågor till er dock inför detta om det skulle bli den vägen vi måste ta.

Hur har ni handskats med det faktum att det är er partners biologiska barn men inte ert? Jag sitter och oroar mig för att jag skall må dåligt när jag ser hans drag men inte mina. Även om man väljer någon som är lik så kommer det ju inte vara mina drag eller mina gener, tanken på att bli bitter och svartsjuk på min partner skrämmer mig... 

Hur mycket har det kostat (behandlingen främst men även resorna)? Jag vet att det är en känslig fråga. Men även om man har en ok ekonomi så kan 300 000 vara omöjligt att punga ut hur som helst... Redan 100 000 kan vara svårt att bara trolla fram hur som helst (nu kommer det hela ju ske med lite mer planering så pengarna kommer ju finnas men ni förstår hur jag menar) Behövde man betala allt up front eller hur funkade det? 

• astmatiker

Lite sent svar men är inte så aktiv här längre då jag äntligen blivit mamma.
    Men vill ändå ge en kommentar kring dina frågor angående det faktum att barnet inte kommer ha dina gener om ni gör ÄD. Jag tror de flesta har sådana farhågor men jag kan ärligt säga att jag inte hade behövt oroa mig. Kärleken till den här lilla pojken som vi fått är enorm! Att han inte har mina gener spelar absolut ingen roll. Jag är inte det minsta avundsjuk på min man el bitter. Känner bara en stark glädje och lycka över att få blivit mamma till just detta barn. Vet inte hur många gånger tårarna börjat rinna av lycka bara av att titta på honom. Och då var jag ingen blödig person innan. Tror valet av donator var lyckat också för det finns inget i hans utseende som sticker ut el som skulle kunna få någon att tro att det inte är mina gener. Olga o teamet är fantastiska och jag jan verkligen rekommendera dem.

Lycka till!

• Anonym (Ebba)

Använd dem inte, finns andra kliniker, för samma pengar som både ser er och behandlar er som de kvinnor i behov av hjälp som vi är

Här är min historia:

Min mor, defektolog och logoped till utbildningen och jag,

Arkitekt blev oerhört illa bemötta under en av kli in ens "informationskvällar" I Stockholm.

Jag ifrågasatte den första delen av seminariet då tårfyllda mammor visade upp sina under de fått till genom äggdo ation. Jag tycker att det är fantastiskt att de har fått barn och de var hur söta som helst, men vi hade kommit för att höra om möjligheter av äggdonation och praktiska lösningar.

Jag presenterade mig och berättade om att jag kikar på flera olika kliniker som arbetar med äggdonation för klinikens profil Dr. ** gjorde jag det på Ryska som jag talar, tillsammans med 6 andra språk, svarade hon:

Du vet dessa "Svennar" de måste mjukas upp så, de gillar tårdrypande berättelser. Det inspirerar dem till att ta beslut och komma till oss, till "Rjazka"

När jag undrade vad "Rjazka" var blev hon som förbytt hon insåg att hon talade till en av dessa "Svennar" och att hon hade gjort bort sig. Hon tilla, utan att veta något alls om mig:

Då det är jag som utför transplantationen är jag rätt så övertygad om att jag inte kan hjälpa dig. Var vänlig att omedelbart lämna lokalen.

I shock av detta samtal gick vi.

Jag tog kontakt med mina vänner i S:t Petersburg och de frågade mig skrattande var jag har hört sådan vulgaritet. Tydligen betyder "Rjazka" Ryssland. Och läkaren fick panik att hon sagt för mycket i tron att jag var Ryska.

Kan de hjälpa någon att få barn? Kanske, men vad är det för företag som uppför sig så mot oss?

Vi är kvinnor i nöd som är beredda att gå långt för att kunna äntligen få ett efterlängtat barn. Vi är inga offer som dessa företag bara ska mjölka på pengar.

Jag har gjort en noggrann research på andra kli in er o h kommer att vända mig till ett spansk klinik. De är ärliga, professionella och jag har talat med många kvinnor i min situation, genom olika trådar online, som har fått barn.

Lycka till alla kära kvinnor, vi ska inte bli utnyttjade!

• Sessan2016
    Anonym (Ebba) skrev 2018-03-07 14:05:53 följande:

Använd dem inte, finns andra kliniker, för samma pengar som både ser er och behandlar er som de kvinnor i behov av hjälp som vi är

Här är min historia:

Min mor, defektolog och logoped till utbildningen och jag,

Arkitekt blev oerhört illa bemötta under en av kli in ens "informationskvällar" I Stockholm.

Jag ifrågasatte den första delen av seminariet då tårfyllda mammor visade upp sina under de fått till genom äggdo ation. Jag tycker att det är fantastiskt att de har fått barn och de var hur söta som helst, men vi hade kommit för att höra om möjligheter av äggdonation och praktiska lösningar.

Jag presenterade mig och berättade om att jag kikar på flera olika kliniker som arbetar med äggdonation för klinikens profil Dr. ** gjorde jag det på Ryska som jag talar, tillsammans med 6 andra språk, svarade hon:

Du vet dessa "Svennar" de måste mjukas upp så, de gillar tårdrypande berättelser. Det inspirerar dem till att ta beslut och komma till oss, till "Rjazka"

När jag undrade vad "Rjazka" var blev hon som förbytt hon insåg att hon talade till en av dessa "Svennar" och att hon hade gjort bort sig. Hon tilla, utan att veta något alls om mig:

Då det är jag som utför transplantationen är jag rätt så övertygad om att jag inte kan hjälpa dig. Var vänlig att omedelbart lämna lokalen.

I shock av detta samtal gick vi.

Jag tog kontakt med mina vänner i S:t Petersburg och de frågade mig skrattande var jag har hört sådan vulgaritet. Tydligen betyder "Rjazka" Ryssland. Och läkaren fick panik att hon sagt för mycket i tron att jag var Ryska.

Kan de hjälpa någon att få barn? Kanske, men vad är det för företag som uppför sig så mot oss?

Vi är kvinnor i nöd som är beredda att gå långt för att kunna äntligen få ett efterlängtat barn. Vi är inga offer som dessa företag bara ska mjölka på pengar.

Jag har gjort en noggrann research på andra kli in er o h kommer att vända mig till ett spansk klinik. De är ärliga, professionella och jag har talat med många kvinnor i min situation, genom olika trådar online, som har fått barn.

Lycka till alla kära kvinnor, vi ska inte bli utnyttjade!

Va tråkigt att du fick den upplevelsen, det låter ju helt galet. Måste bara tillägga att jag själv aldrig blivit bemött på ett sådant sätt. Jag har träffat Dr Olga vid ett flertal tillfällen och hon har alltid varit väldigt ödmjuk och visat respekt. Får verkligen hoppas att det du beskriver aldrig upprepas!
  • Kimmon

Hej,

jag och min sambo överväger starkt att åka till Ava Peter och göra en ÄD.

vi blir dock inte riktigt kloka på hur det funkar med att få hjälp från läkare i Sverige  för olika tester. Vi vill göra så mycket det går här hemma. Vissa säger dock att det inte är möjligt för då måste man betala allt själv vilket blir väldigt dyrt, både läkarbesök och mediciner.

Har någon erfarenhet här, hamnar läkarbesök och mediciner under högkostnadsskyddet eller får man betala allt själv och hur dyrt blir det då?

tackar för era svar!

Kimmon

• Sjuttiosjuan
    Kimmon skrev 2018-03-19 20:03:17 följande:

Hej,

jag och min sambo överväger starkt att åka till Ava Peter och göra en ÄD.

vi blir dock inte riktigt kloka på hur det funkar med att få hjälp från läkare i Sverige  för olika tester. Vi vill göra så mycket det går här hemma. Vissa säger dock att det inte är möjligt för då måste man betala allt själv vilket blir väldigt dyrt, både läkarbesök och mediciner.

Har någon erfarenhet här, hamnar läkarbesök och mediciner under högkostnadsskyddet eller får man betala allt själv och hur dyrt blir det då?

tackar för era svar!

Kimmon

Hej!

Det är väldigt olika vilka tester dom vill att man gör. Jag fick göra EKG hemma och ta ett blodprov och det var ju inga stora kostnader.

Men sen måste man ju gå till en gynekolog 2 ggr innan och kolla slemhinnan innan ET och det beror väl på vart man bor men tror dom har samarbetspartners i de stora städerna.

Jag fick hjälp av min gamla Ivf klinik så då gick allt på högkostnadsskyddet. Men jag vet inte hur det är annars om man går privat. Medicinerna borde väl gå på högkostnadsskyddet?

Vi är jättenöjda med Ava Peter , lyckades på första försöket och är i v 28 nu.

Lycka till!!
  • astmatiker

Jag frågade AVA Peter om de hade någon gynekolog som de samarbetade med i den stad jag bor och fick då ett namn och telefonnr att kontakta. Mycket nöjd med denna gynekolog och alla undersökningar samt mediciner gick på högkostnadsskyddet. Ett par av medicinerna fick jag dock köpa på plats i Ryssland eftersom de inte finns i Sverige men det var ingen större kostnad.  

• Zwillinge86

Vet inte hur aktiv tråden är, men har för mig att jag läst att ni som går i Ryssland får ett nödpaket att använda vid blödning, och att en del är typ cyklo-f. Stämmer det? Eller vad ska ni göra om ni börjar blöda? Är i v6 efter ÄD och har spenderat dagen på akuten efter störtblödning. Foster syns, ev hjärtslag, men hinnsäcken har något kollapsad form så utlåtandet blev hotande missfall. Är desperat på jakt efter något att göra mer än att bara vänta.

• Sjuttiosjuan
    Zwillinge86 skrev 2018-06-15 21:05:24 följande:

Vet inte hur aktiv tråden är, men har för mig att jag läst att ni som går i Ryssland får ett nödpaket att använda vid blödning, och att en del är typ cyklo-f. Stämmer det? Eller vad ska ni göra om ni börjar blöda? Är i v6 efter ÄD och har spenderat dagen på akuten efter störtblödning. Foster syns, ev hjärtslag, men hinnsäcken har något kollapsad form så utlåtandet blev hotande missfall. Är desperat på jakt efter något att göra mer än att bara vänta.

Vet faktiskt inte vad det var vi fick men någon tablett som får stopp på blödningen som vi köpte i st Petersburg och sen ökade man på dosen med progynon rejält till typ var 3:dje timme samt extra progestronsprutor.

Fick använda det 2 ggr under mina första 10 v. Och det gick vägen, fick en liten flicka igår på första försöket:)

Lycka till!!!
Svar på tråden Äggdonation i Ryssland, nån som har erfarenhet (2016)?