Zwillinge86 skrev 2017-04-21 23:19:53 följande:
Hej! Har nu läst hela tråden, och är glad (och imopnerad) av att ni är så många som lyckats. Har en son genom ÄD i Sverige sedan tidigare och rekar nu för syskonförsök. Har varit intresserad av AVA peter länge, men tyckt att det varit dyrt och dragit mig pga av visum och svårare att ta sig till änmånga andea kliniker. Men ni gör verkligen bra reklam i denna tråd ;)
Några frågor:
- det finns alltså en svensk kontakt på kliniken och de samarbetar med någon gyn/klinik i Sverige också?
- kan man skicka journaler (måste de översättas?) och ta alla prover hemma för att slippa ett besök på kliniken innan påbörjad behandling? och blir det då bara ett besök (på ca 10 dagar) för spermaprov och ET?
- Hur stor uppskattar ni kostnaden för resa och uppehälle?
Och sist men inte minst, detta akuta-blödnings-kit de förser sina patienter med, vad innefattar det? Låter så intressant för mig som alltid blöder vid graviditet vilket nästan alltid resulterar i missfall.
Hej Zwillinge,
Jo vi är många som lyckats i den här tråden faktiskt, många på första försöket också tror jag.
Vi träffade den ryska läkaren av en händelse i Sverige och fick sånt fint förtroende för henne, hade det inte varit för det hade nog inte Ryssland varit vårt första alternativ heller men vi är så nöjda i efterhand. Såg att du skrivit i en annan tråd om Danmark och där känns ju barnen väldigt lika oss utseendemässigt men frågan är som du själv skriver om de är lika "kompetenta" eller mer strikta som fallet verkar vara i Sverige. Vi valde i den öppna databasen och tyckte att det kändes jättebra att kunna vara delaktiga själva.
De har en svensk koordinator dom heter Maria, hon översatte alla våra journalkopior, jag tog bilder på journalen på mobilen och mailade över till henne, det räckte bra tyckte dom. Jag vet inte riktigt hur sammarbetet ser ut med läkare i Sverige men de har många svenska patienter så de har säkerligen någon dr att rekommendera. Jag vet inte om läkaren vi hade i Sthlm tar nya patienter för närvarande men det är bara att fråga koordinatorn.
Vill man bara göra ett besök på kliniken och lämna sperma och göra återföring på samma gång måste man vara på plats i 10 dagar, vill din man lämna sperma innan kan han flyga dit över dagen och lämna och sedan behöver ni bara vara där i 5 dagar vid återföring. Vi gjorde det sistnämnda och kunde ta alla blodprover och läkarundersökningar på plats i Ryssland. Det ingick i priset.
Kostnaden för resa minns jag inte exakt men kan det ha kostat ca 7000 kanske för flyg tor för oss båda samt några tusen för hotellet, dock finns ju hotell i alla prisklasser så det kan man ju välja efter den ekonomi man har.
Blödningskittet tror jag att vi är ganska många som använt, det bestod av cyklokapron-tabletter, extra östrogen (progynon) samt progesteroninjektioner. Jag fick en tidig blödning och blev såklart chockad och ledsen men blödningen avtog helt efter att jag påbörjat med medicinerna.
Som jag skrivit innan rekommenderar jag verkligen kliniken, de är snabba och svarar direkt på frågor och vi kände oss tagna på allvar. Dr Olga och övrig personal är snäll och väldigt ödmjuk.
Om du mailar kliniken kan du få en veckas fri tillgång tilldatabasen med donatorer. Du kan alltid ha ett Skype-möte med någon av koordinatorerna och bilda din egen uppfattning av kliniken. Lycka till!