• Anonym (TS)

Hur känna sig avslappnad med bonusbarnen?

Hej!

Finns det flera som jag? Som känner sig hemma och avslappnad med sin partner men som då hans barn är med känner sig, inte spänd, men i alla fall inte sig själv och att det att sådan enorm energi att ha dem nära. Den bästa beskrivningen är när man har bjudit hem goda vänner för att bo hos sig en vecka exempelvis. Man är trevlig och visar upp den bästa sidan av sig själv och sedan när de åker hem är man glad och kan pusta ut, slappna av och vara sig själv. Även fast man tycker det är trevligt så är man alltid lite spänd och konstlad.

Är jag ovanlig att känna så här? Min partner har barnen så gott som jämt så det är inte fråga om att ha det så här varannan helg eller varannan vecka, snarare så ska barnen vara med alltid då vi ses vilket gör att jag hellre inte ses och är hemma hos mig, gör saker på egen hand, reser på egen hand fastän jag saknar hans sällskap. Jag orkar bara inte gå omkring med dessa känslor hela dagarna för som sagt det tar sådan energi och nu när jag är ledig vill jag koppla av. Skillnaden mot vänner som bor hos en och sedan åker hem - är att hans barn aldrig åker hem. De är där hela tiden.

Hur har ni andra löst detta? Har ni tränat upp er och börjat kunna vara er själv helt och hållet, slappna av i barnens närvaro? Barnen är i skolåldern men har inget eget liv utan är hela tiden hemma och vill vara med sin pappa. Alltid. Jag tror också det påverkar att jag som person behöver mycket tid för mig själv och att jag trivs bäst ensam och med min partner (på egen hand). Jag vill inte ha mycket folk runt mig och är ganska introvert.

• Svar på tråden Hur känna sig avslappnad med bonusbarnen?
  • Anonym (O)

Ert förhållande håller nog inte länge.

Ett tips: Dejta män utan barn så är problemet löst.

• Anonym (Jag)
    Anonym (TS) skrev 2016-07-06 08:13:24 följande:

Min fråga är varför någon skulle vilja ha ett förhållande med en man som säger hans partner är hans prio två?

Givetvis är barnen viktiga men för mig är en familj en konstellation där alla är lika viktiga och allas behov tas i beaktande. Men nu sällskapar inte du och jag så det är inget problem, men jag tycker det är märkligt att rangordna sina nära och kära så. Jag tror att människor som har den synen oftast skiljer sig eftersom de glömmer bort sin partner och att vårda parförhållandet - för barnen är ju prio ett och tar all energi.

Jag skulle ALDRIG kunna vara tillsammans med en man som inte klart och tydligt anser att gans barn är prio ett... Totalt osexigt att tycka något annat för mig.
  • Anonym (TS)

Jag har träffat en ny man som inte har barn och vi delar samma uppfattning om att värdesätta och prioritera sin partner. Vi har mycket tid tillsammans och tid på egen hand. Precis som jag vill ha det! :)

• Anonym (Åh)
    Anonym (TS) skrev 2017-01-23 17:10:18 följande:

Jag har träffat en ny man som inte har barn och vi delar samma uppfattning om att värdesätta och prioritera sin partner. Vi har mycket tid tillsammans och tid på egen hand. Precis som jag vill ha det! :)

Åh vad roligt att höra! Hur har ni det nu?
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2017-01-23 17:10:18 följande:

Det är bra. Så skönt att ha träffat en sådan man jag drömt om, som är fri från barn och ex som ska vara i mitt liv och påverkar mitt liv. Vi har egen tid för oss själva samt mycket tid tillsammans. Han vill också leva utan barn. Känns perfekt. Trodde inte det fanns en sådan man i min ålder men det fanns det. :) Han är lika glad att jag inte har barn som jag är att han inte har det.
  • Anonym (K)

Skönt att du hittat rätt! Jag är också osäker.. jag har ingått ett förhållande med en man med barn.. jag har även massa personliga problem.

Flickan är jättegullig i sig men jag är osäker på att vi kommer få tid tillsammans och att jag ska känna mig bekväm och välkommen.

jag tycker knappt han har tid till mig, jag tycker om honom men det känns som om jag prioriteras bort hela tiden. Jag bjuds in så jag är välkommen men ni förstår när man har lika mkt rätt som dem. Känns liksom som man är gästen i deras liv.. de kan väl anstränga sig för att finnas även i mitt liv.

Vad bör jag göra?

• Anonym (K)

Jag är dessutom över 30... nästan alla jag dejtat tidigare som jag fortsatt att dejta har haft barn utom en man. Det känns nästan omöjligt att hitta kärleken överhuvudtaget... inte minst en utan barn... nålen i höstacken.. hur många ska man dejta innan man hittar rätt liksom.. då har jag dejtat oändligt många.

• Anonym (TS)
    Anonym (K) skrev 2017-02-20 14:12:14 följande:

Skönt att du hittat rätt! Jag är också osäker.. jag har ingått ett förhållande med en man med barn.. jag har även massa personliga problem.

Flickan är jättegullig i sig men jag är osäker på att vi kommer få tid tillsammans och att jag ska känna mig bekväm och välkommen.

jag tycker knappt han har tid till mig, jag tycker om honom men det känns som om jag prioriteras bort hela tiden. Jag bjuds in så jag är välkommen men ni förstår när man har lika mkt rätt som dem. Känns liksom som man är gästen i deras liv.. de kan väl anstränga sig för att finnas även i mitt liv.

Vad bör jag göra?

Förstår dig precis. Kände precis lika. Jag var en gäst i deras liv. Jag gav mycket och satsade mycket i början men fick ingen uppskattning, var inte självklar i deras liv utan mer en gäst och jag kände mig obekväm med situationen (kanske inte barnen i sig utan just utanförskapet som han inte ville försöka förstå ens). Har du pratat med honom om hur du känner?

Du är UNG ännu och har hinner hitta en man utan barn och bilda familj om det är det du vill. Jag var 40 då jag lämna och trodde inte att det fanns en barnfri man för mig men det fanns det. :) Som bonus hade han allt annat jag sökte i en man också. :)
  • Yeax

Jag träffade en kille/man för 6 mån sen, just då visste ja inte att han hade två barn. Idag bor vi ihop han prioriterar tid med mig när barnen sover och jag bryr mig otroligt mycket i hans barn går med dom till fritids på mornarna och lagar mat, tvättar osv lika mycket som han! Jag tror de är viktigt med kommunikation!
    Han har gjort klart att barnen är prio 1 vilket ja verkligen är införstådd i :) men ja jobbar aktivt för att vara delaktig i aktiviteterna runt hemmet det tror ja oxkså är en viktig del :)
    De är ju lika omställande för alla parter, barn som vuxna när det kommer in en ny person i familjen och ändrar dynamiken

• Anonym (K)

Det är nog känslan att jag är sist i prioriteringen och eller inte får så mycket samtal eller sms.

Jag förstår givetvis att man måste ta hand om och se efter ens egna barn och jag ställer gärna upp och hjälper till med hans barn om jag känner mig älskad. Det är nog att jag undrar hur mkt han gillar mig när han inte tar sig tillräckligt med tid för mig.

Jag tror en man måste få partnern att känna sig uppskattad och älskad och att man tillgodoser dennes behov.

Jag känner nog att behoven inte uppfylls att han inte ger mig det jag behöver och på så sätt har jag inte lust att ge tillbaka.. vilket blir destruktivt i förhållandet.

Han gör många fina gester mot mig men han ger inte av det som jag behöver och det är alltid på hans vilkor.

• Anonym (K)
    Anonym (TS) skrev 2017-02-20 15:57:11 följande:

Förstår dig precis. Kände precis lika. Jag var en gäst i deras liv. Jag gav mycket och satsade mycket i början men fick ingen uppskattning, var inte självklar i deras liv utan mer en gäst och jag kände mig obekväm med situationen (kanske inte barnen i sig utan just utanförskapet som han inte ville försöka förstå ens). Har du pratat med honom om hur du känner?

Du är UNG ännu och har hinner hitta en man utan barn och bilda familj om det är det du vill. Jag var 40 då jag lämna och trodde inte att det fanns en barnfri man för mig men det fanns det. :) Som bonus hade han allt annat jag sökte i en man också. :)

Kul att höra att du hittade ngn sedan. Jag är 34 så jag hopps att det går även för mig om jag går vidare. Jag har haft svårt att hitta ngn alls tidigare.. eller nej inte svårt att träffa ngn men svårt att relationerna ska hålla.. jag vet en anledning till det eftersom jag har en sjukdom men annars är jag en helt normal människa och förstår inte varför jag blivit lämnad så många ggr.

Jag har boende, jobb, ser bra ut, jag är trevlig empatisk utbildad.... inga barn eller djur som skulle kunna vara en faktor ..

Ja pga mina tidigare erfarenheter vill jag helst att denna relation ska hålla än att ge mig ut på dejtingmarknaden för 1000 ggn. Eller tycker du att jag bör dumpa ändå trotts allt? Jag är rådvill...

Vet inte vad jag ska välja. Varför ska allt vara så svårt hela tiden? Ska inte kärlek vara enkelt... ok nu överdrev jag visst kan det finnas vissa problem men så här många problem i början av ett förhållande känns som ett varningstecken ..
  • Anonym (Styvmor)

Min sambo har en 3-åring vv.Vi har fint kontakt med varandra och jag hjälper till mycket med barnet.Även om det känns bra,så är jag osäker om jag kommer att orka 15 år till med detta.

• Anonym (Pepp)
    Anonym (TS) skrev 2016-07-05 08:27:24 följande:

Hej!

Finns det flera som jag? Som känner sig hemma och avslappnad med sin partner men som då hans barn är med känner sig, inte spänd, men i alla fall inte sig själv och att det att sådan enorm energi att ha dem nära. Den bästa beskrivningen är när man har bjudit hem goda vänner för att bo hos sig en vecka exempelvis. Man är trevlig och visar upp den bästa sidan av sig själv och sedan när de åker hem är man glad och kan pusta ut, slappna av och vara sig själv. Även fast man tycker det är trevligt så är man alltid lite spänd och konstlad.

Är jag ovanlig att känna så här? Min partner har barnen så gott som jämt så det är inte fråga om att ha det så här varannan helg eller varannan vecka, snarare så ska barnen vara med alltid då vi ses vilket gör att jag hellre inte ses och är hemma hos mig, gör saker på egen hand, reser på egen hand fastän jag saknar hans sällskap. Jag orkar bara inte gå omkring med dessa känslor hela dagarna för som sagt det tar sådan energi och nu när jag är ledig vill jag koppla av. Skillnaden mot vänner som bor hos en och sedan åker hem - är att hans barn aldrig åker hem. De är där hela tiden.

Hur har ni andra löst detta? Har ni tränat upp er och börjat kunna vara er själv helt och hållet, slappna av i barnens närvaro? Barnen är i skolåldern men har inget eget liv utan är hela tiden hemma och vill vara med sin pappa. Alltid. Jag tror också det påverkar att jag som person behöver mycket tid för mig själv och att jag trivs bäst ensam och med min partner (på egen hand). Jag vill inte ha mycket folk runt mig och är ganska introvert.

Jag tror att det är helt normalt. Jag förstår precis vad du menar. Man tycker om dem och har inget emot att umgås med dem, men är inte 100% sig själv. För min del är bonus "barnen" över 20 och jag lärde känna dem som tonåringar. Om de bara varit ett par år gamla när jag träffade deras pappa hade vi kunnat lära känna varandra bättre fråb grunden.
  • Anonym (T)
    Anonym (K) skrev 2017-02-20 14:12:14 följande:

Vad bör jag göra?

Det där är jättesvårt.. Ja visst ska man prioritera sina barn men man behöver inte göra det exakt HELA tiden. Man gör inte barnen en tjänst genom att låta dom stå i centrum hela tiden. Ibland är det faktiskt ok att sägs nej det går inte för jag och K ska göra det och det... Barn behöver inte alltid få som dom vill heller.

Min sambo är värdelös på att kompromissa och hans barn är likadan såklart och det har varit jättejobbigt... Framförallt med ena barnet som vill att allt ska vara som förut och sambon har en tendens att släppa allt och rusa så fort hon säger något.... Nu har jag lärt mig att inte ta upp det när jag är irriterad utan säga det senare.. Och han vet att han gör fel och jobbar på det men behöver påminnas ibland... Och gör jag det som en skämtsam pik funkar det bättre än att jag blir tokarg som jag blivit för då stänger han av och tar inte in nåt alls.

Kan ni prata om det? Jag har funderat på att försöka få med sambon till familjerådgivning just för att prata om. Sådana här saker då det ibland känns som att man kört fast
  • Anonym (TS)
    Anonym (K) skrev 2017-02-22 11:43:44 följande:

Det är nog känslan att jag är sist i prioriteringen och eller inte får så mycket samtal eller sms.

Jag förstår givetvis att man måste ta hand om och se efter ens egna barn och jag ställer gärna upp och hjälper till med hans barn om jag känner mig älskad. Det är nog att jag undrar hur mkt han gillar mig när han inte tar sig tillräckligt med tid för mig.

Jag tror en man måste få partnern att känna sig uppskattad och älskad och att man tillgodoser dennes behov.

Jag känner nog att behoven inte uppfylls att han inte ger mig det jag behöver och på så sätt har jag inte lust att ge tillbaka.. vilket blir destruktivt i förhållandet.

Han gör många fina gester mot mig men han ger inte av det som jag behöver och det är alltid på hans vilkor.

Nej jag kan nog inte säga vad du ska göra. Det tog flera år för mig att våga lämna honom för jag älskade honom och älskar ännu på ett sätt. Men som du skriver - en man måste få sin kvinna att känna sig älskad, uppskattad och att man tillgodoser hennes behov. Det gjorde han inte så jag insåg att jag får det bättre med någon annan. Känner du dig älskad och sedd? Är det något ni kan prata om?
Svar på tråden Hur känna sig avslappnad med bonusbarnen?