Konstatera skrev 2016-08-05 23:58:22 följande:
Jag menar dock att vi inte behöver göra oss dummare än vad vi redan är. Naturligtvis finner vi en direkt korrelation mellan nyanlända och en ökad volym gällande våldtäktsanmälningar på festivalområden.
Samtidigt är det inte det största problemet som vi finner i detta land, men likväl ett problem. Om vi vill tala i generella termer så har jag ju helt rätt. Ta betalt! Du finner som sagt var inte många anmälningar om våldtäkt på Bruce Springsteen eller Håkan Hellström konserter. Det stora problemet är gratisfestivaler. Jag tror att kommunerna har mycket att arbeta med här. De gör mycket bra, men kommunpersonal måste komma närmare inpå dessa killar och även ge dem tydligare direktiv. Här saknar jag även initiativ från riksdagen. Jag upplever en bristfällig kommunikation.
Sedan håller jag naturligtvis med dig om att de nyanlända som inte respekterar svensk lagstiftning inte har här att göra. Samtidigt menar jag också att det inte är alldeles lätt för många nyanlända att riktigt veta vad som gäller här. Återigen handlar det om en kommunikationsbrist från våra styrande. Det är trots allt inte särskilt allvarligt att trakassera en kvinna som inte följer normen för vad en kvinna förväntas vara, i många länder En svensk kvinna följer knappast normen i Syrien.
Det är även därför jag menar att vi måste vara öppna med att tala om olika problemlösning för män från olika kulturer. Jag misstänker att vi inte hade åstadkommit särskilt mycket genom att införa ett alkoholförbud på festivalområden etc. Det hade dock givit stora effekter i många hem där svenska män beter sig som svin. Det är helt naturligt egentligen.
Nej, inte behöver du göra dig dummare än du är
Javisst, nyanlända står säkert för en betydande del av tafsandet på gratisfestivaler, men lösningen är inte att ta betalt. Kommunikation och konsekvens. Jag håller inte med dig om att tafsande nyanlända inte känner till att det finns andra normer i Sverige än i deras ursprungsländer. Det är åtminstone inte de största problemet utan att de inte har fått lära sig att respektera svenska normer.
Nu skrev jag tafsande nyanlända eftersom det rör sig om en liten grupp bland de nyanlända, men svensk integrationspolitik måste i ord och framförallt i handling bli mycket bättre på att ställa krav och att erbjuda möjligheter.
Visst förstår jag att sån´t här upprör. Det är ju egentligen fullständigt oacceptabelt att några snorungar har fått för sig att de i grupp kan gå runt och tafsa på tonårstjejer.