• hipsterpappan

Hur få slut på taffsandet och våldtäkter på festivaler?

1. Dags att tala med dom skyldiga om vilka värdegrunder vi har i Sverige
    2. Nolltolerans och obligatorisk utvisning vid upprepade sexbrott
    3. Ingen stor grej och pojkar är pojkar
    4. Porta alla ensamstående från festivalen
    5. Vet inte

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur få slut på taffsandet och våldtäkter på festivaler?
  • K Kalle
    JakobK skrev 2016-09-03 15:39:46 följande:
    Men vad är det då för skillnad på det och på att säga att alla män är potentiella rånare till exempel? Du kan ju aldrig veta där heller vem det är som är rånare.
    Skillnaden är att man lägger skulden på offret. Hon borde ha vetat... Man anser att hon borde ha fattat att mannen skulle våldta henne. Så gör man inte med rånoffer.
  • Tecum
    K Kalle skrev 2016-09-05 15:01:00 följande:
    Skillnaden är att man lägger skulden på offret. Hon borde ha vetat... Man anser att hon borde ha fattat att mannen skulle våldta henne. Så gör man inte med rånoffer.
    Jo det gör man. "Du borde inte haft så mycket kontanter på dig, borde inte viftat med nya mobilen på krogen, borde låst bilen, borde inte haft värdesaker i bilen, borde inte varit i det området på natten, borde inte druckit så mycket" osv osv.
    Finns hur många sätt som helst att skuldbelägga rånoffer. Och försäkringsbolag har det som affärsidé för att slippa betala så mycket i ersättning,
  • JakobK
    K Kalle skrev 2016-09-05 15:01:00 följande:
    Det jag undrade var egentligen varför det är okej att kalla alla män potentiella våldtäktsmän? Du gör ju inte det när det handlar om andra saker som t ex inbrott eller misshandel där det t o m är fler män som utför dessa brott.
  • pyssel
    JakobK skrev 2016-09-06 00:46:30 följande:

Det jag undrade var egentligen varför det är okej att kalla alla män potentiella våldtäktsmän? Du gör ju inte det när det handlar om andra saker som t ex inbrott eller misshandel där det t o m är fler män som utför dessa brott.

För att det handlar om den förväntade inställningen hos det kommande offret.
    Alla hästar hemma
  • JakobK
    pyssel skrev 2016-09-06 09:52:26 följande:
    För att det handlar om den förväntade inställningen hos det kommande offret.
    Ok ja förstår det. Men jag tror många män uppfattar själva frasen som sexistisk.
  • K Kalle
    JakobK skrev 2016-09-06 00:46:30 följande:
    Det är män som menar att alla män är potentiella våldtäktsmän genom att lägga ansvaret för att skydda sig till 100% på kvinnorna. Kvinnor anser tvärtom inte alls att alla män är potentiella våldtäktsmän och bjuder upp kurskamraten på fika utan en tanke på att han kanske tänker våldta henne - men gör han det kommer skulden att läggas på henne.
  • asta66
    K Kalle skrev 2016-09-06 11:36:34 följande:
    Det är män som menar att alla män är potentiella våldtäktsmän genom att lägga ansvaret för att skydda sig till 100% på kvinnorna. Kvinnor anser tvärtom inte alls att alla män är potentiella våldtäktsmän och bjuder upp kurskamraten på fika utan en tanke på att han kanske tänker våldta henne - men gör han det kommer skulden att läggas på henne.
    Det kanske blir bättre med samtyckeslagen. Då borde mannen i alla fall få frågan om varför han trodde att kvinnan ville ha sex med honom. Sen våldtas ju även män. Vilket borde påskynda utvecklingen.
  • KillBill

Donald Trump verkar vara en man av samma skrot och korn som de män som utför sexuella övergrepp på festivaler. Han pratar om att han tar kvinnor på deras kön och att han inte kan styra sina drifter..

" Du vet, jag är automatiskt attraherad av vackra (kvinnor). Jag börjar helt enkelt kyssa dem. Det är som en magnet. Jag kysser bara, jag väntar inte. - Och när du är en stjärna så låter de dig göra det, säger Trump. - Du kan göra vad som helst"

www.aftonbladet.se/nyheter/article23672933.ab

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-10-08 23:30:55 följande:

Donald Trump verkar vara en man av samma skrot och korn som de män som utför sexuella övergrepp på festivaler. Han pratar om att han tar kvinnor på deras kön och att han inte kan styra sina drifter..

" Du vet, jag är automatiskt attraherad av vackra (kvinnor). Jag börjar helt enkelt kyssa dem. Det är som en magnet. Jag kysser bara, jag väntar inte. - Och när du är en stjärna så låter de dig göra det, säger Trump. - Du kan göra vad som helst"

www.aftonbladet.se/nyheter/article23672933.ab

Risken att Trump kommer till Sverige är liten och än mindre att han går på festival.

I den här tråden var det visst någon som föreslog kemisk kastrering för de som tafsar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuv
    asta66 skrev 2016-10-08 17:35:31 följande:
    Det kanske blir bättre med samtyckeslagen. Då borde mannen i alla fall få frågan om varför han trodde att kvinnan ville ha sex med honom.
    "För att hon sa att hon ville" så var det problemet ur värden och lagen verkningslös.
    Sen våldtas ju även män. Vilket borde påskynda utvecklingen.
    Knappast. Sexuella övergrepp riktade mot män är så pass tabubelagt att det i de flestas ögon inte ens existerar.
  • asta66
    nattuv skrev 2016-10-09 19:20:59 följande:
    "För att hon sa att hon ville" så var det problemet ur värden och lagen verkningslös.
    Sen våldtas ju även män. Vilket borde påskynda utvecklingen.
    Knappast. Sexuella övergrepp riktade mot män är så pass tabubelagt att det i de flestas ögon inte ens existerar.
    Visst är det så. Men att säga att man vill ha sex innebär inte att man vill bli utsatt för en våldtäkt. Det är en skillnad där. Där sex är ömsesidigt och ofta ömsint. Och en våldtäkt är respektlöst och kränkande.

Och visst anmäler få män. Men de har börjat att anmäla. Vilket alltid är nåt.
  • K Markatta

Poliser som är ute på stan och syns och får göra sitt jobb verkar vara bättre än Dan "Hjälp oss, hjälp oss" Eliassons armband:

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/18-sexuellt-ofredanden-i-helgen

Polisen har tagit emot 18 anmälningar om sexuella ofredanden under Malmöfestivalen första dagar och tolv har gripits. De flickor som har utsatts är 13-15 år gamla.

- De har tafsat på de här flickorna och kvinnorna i folkhavet på Stortorget, Posthusplatsen och Raul Wallenbergs plats, säger Malmöpolisens presstalesperson Nils Norling.

Männen och pojkarna, som är från 16 år och uppåt, har tagit tjejerna på brösten, rumpan och snippan. Att polisen lyckats gripa så många tror Nils Norling har att göra med att de verkligen jobbat aktivt och haft fokus på den här frågan för att man ska kunna gå på festivalen utan att bli ofredade.

- Många poliser finns ute på festivalområdet. Dessutom finns det ordningsvakter och många andra som hjälper till att hålla koll i folkhaven, säger Nils Norling.

• absalon

Släpp endast in sådana män, som är totalt ointresserade av att tafsa på kvinnor. Låt alla män fylla i ett frågeformulär i entrén.Cool

• K Markatta

I Nationella Trygghetsundersökningen från BRÅ ser vi att utsattheten för sexualbrott har tredubblats sedan 2014 efter att ha legat på en relativt konstant nivå innan dess:

bra.se/statistik/statistiska-undersokningar/nationella-trygghetsundersokningen.html

bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2018-11-19-fler-kvinnor-uppger-att-de-utsatts-for-sexualbrott.html

10,7% av kvinnorna uppger nu att de utsattes för sexualbrott förra året.

Svar på tråden Hur få slut på taffsandet och våldtäkter på festivaler?