orosanmäld
Hej. Blivit anmäld av min terapeut till socialtjänsten. Tänker inte delta i utredningen. Vad händer då? Och var fasiken hittar jag en ny terapeut?
Lite stöd och råd från andra skulle sitta fint.
Hej. Blivit anmäld av min terapeut till socialtjänsten. Tänker inte delta i utredningen. Vad händer då? Och var fasiken hittar jag en ny terapeut?
Lite stöd och råd från andra skulle sitta fint.
Inte så att din väninna är missbrukare?
Inte så att din väninna är missbrukare?
Nu blir jag förbannad. Din terapeut ser att det finns en oro kring hur ditt/dina barn mår och du tänker strunta i det? Vad är du för slags förälder som sätter dig själv före ditt/dina barns behov och rättigheter? Det finns hjälp och stöd att få av samhället när man inte fixar riktigt allt som man borde fixa. Vad ger sig rätten att vägra ditt/dina barn en bra uppväxt?
Vi har tagit emot barn i olika omgångar under perioder. Och vi gör det verkligen inte för pengarnas skull! Det är farligt att dra alla över en kam, både när det gäller myndigheter och människor.
Och jag vet också att barn inte plockas från sina föräldrar hur som helst. Det finns grunder och anledningar till allt. Har man allt i ordning finns det ingen anledning för oro anser jag.
Vi har tagit emot barn i olika omgångar under perioder. Och vi gör det verkligen inte för pengarnas skull! Det är farligt att dra alla över en kam, både när det gäller myndigheter och människor.
Och jag vet också att barn inte plockas från sina föräldrar hur som helst. Det finns grunder och anledningar till allt. Har man allt i ordning finns det ingen anledning för oro anser jag.
Sådana som du äcklar mig. Självklart tar ni emot barn för pengar, skulle ni bara få samma summa som barnbidraget vore det nog inte så intressant längre.
Och vem är det som drar alla över en kam? Det är ju du, när du säger at det alltid finns "grunder och anledningar till allt". Visst finns det grunder, frågan är om dessa grunder är nog för att ta barnen från sina hem. Många gånger skulle insatser i hemmet vara en tillräcklig, och framförallt bättre, insats än att flytta barnen till vilt främmande människor.
Men det är klart, då upphör ju den av staten omhuldade barnhandeln och det går ju inte för sig.
Och hur kan jag äckla dig när du inte känner mig? Du vet inte vad jag har för syn på livet eller mina tankar och erfarenheter.
Självklart ska hjälp i hemmet vara den första åtgärden, och jag vet att det många gånger räcker väl! Men i dom fallen då det inte räcker? Ska man bara blunda åt det då och låta ett barn stanna i en miljö som den far illa av? Misshandel? Sexuelltutnyttjande? I vissa fall måste ett barn bort från sitationen! Punkt.
Visst finns det säkert gånger då soc gjort fel i det ena eller andra, men inte ALLA socialarbetare. På dina uttalanden så låter dom som att allt alltid är fel. Och att alla familjehem gör det för pengarna, en del säkerligen men inte alla! Mitt hjärta sitter på rätt plats och jag sover gott om nätterna! Visst får jag ersättning, men när vi började med detta så trodde vi faktiskt inte att det rörde sig om så mycket mer än ett barnbidrag. Så jo! Det skulle fortfarande vara aktuellt för oss!
För att återgå till TS fråga så tycker jag det är hemskt att hon inte kan få gå till en professionell och få ventilera utan att det ska vändas emot henne. Ska man anmäla för minsta lilla så skulle sjutton varenda mamma bli anmäld!
Det är väl ganska vanligt att man inte gärna vill bli orosanmäld. Personer som går i terapi gör det av en anledning och då kan nog den kategorin människor ofta hamna i ett soc-ärende om man har barn. Problemet för många (vet inte exakt vad du går i terapi för TS) är att man inte inser det själv, att man söker hjälp för något men inte ser eller håller med om att detta skulle påverka barnen, men det gör det alltid, vad man än tycker, åtminstone i det långa loppet.
Sen kan det vara så TS; soc har ett samtal med dig, ev kanske gör ett hembesök och sen kanske det inte blir mer än så (är ganska vanligt) Är det rent och ok hemma, barnen får mat och kläder, du ser till de kommer till dagis/skola, inte glömmer läkarbesök osv, då kommer soc lägga ner)
I mitt fall orosanmälde skolan trots att mitt barn redan hade läkar- och kuratorkontakt. De skrev tom i orosanmälan att det INTE förelåg oro för vårt föräldraskap. Skolan sa att soc ev kunde ge något mer stöd/resurser som vi inte kände till. Vi var på ett samtal + kurator från skolan, där soc i princip skrev kuratorn på näsan att vi var bra föräldrar, vi hade gjort allt man kan, vi hade bra samarbete med alla instanser (det tyckte skolan också) och det fanns inget direkt mer just soc kan göra.
Jag berättar detta även om det är en helt annan anledning till anmälan än din TS, men just för att belysa att det var ett helt normalt samtal och beslutet blev att inte starta en utredning.
Har ett ärende i min närhet där det pågår utredning där personen inte anser att h*n brister, bara upprepar att det är missförstånd, det är fel saker vård och soc anser brister osv. Denna person sköter allt det praktiska mycket bra men det är vanföreställningar som spökar och det påverkar givetvis barnen eftersom det påverkar hur föräldern agerar, men nej, h*n hävdar barnen inte märker något alls. Vill heller inte ta emot hjälp från vare sig vård eller soc, helst.
Vill TS samtala med någon utan att det kan vändas emot henne kanske en präst är ett val? Dom har den absoluta tystnadsplikten! Man kan i princip erkänna mord för dom och dom får inget säga.
Jag är på inget vis religiös. Men samtal är bra och vill bara ge alternativ.
Personal inom olika yrken är skyldiga att anmäla om de hyser oro övre hur barn har det gå på magkänsla som du kallar det, det är sällan någon upplever oro över hur barn har det i hemmet., Personal inom de olika yrkena som har anmälningsskyldighet ska inte göra någon utredning utan bara anmäla till socialtjänsten.
De flesta har aldrig träffat en enda förälder som haft med socialtjänsten att göra gällande deras barn.
Personal inom olika yrken är skyldiga att anmäla om de hyser oro övre hur barn har det gå på magkänsla som du kallar det, det är sällan någon upplever oro över hur barn har det i hemmet., Personal inom de olika yrkena som har anmälningsskyldighet ska inte göra någon utredning utan bara anmäla till socialtjänsten.
De flesta har aldrig träffat en enda förälder som haft med socialtjänsten att göra gällande deras barn.
Till er som tror (som jag också trodde..) att en terapeut inte anmäler för små saker måste jag tyvärr säga att de visst kan göra det..
Jag har flera barn tätt och blev lämnad av pappan 2 dagar efter att vårt yngsta barn föddes.
Kontaktade soc då pappan vägrade umgänge. Han fortsatte vägra så en stödperson tilldelades mig att avlasta 4-6h/vecka.
Bad också om terapi då relationen till barnens pappa innehöll psykiskt våld jag mådde dåligt av.
Kom till terapeuten en dag lite blek då mitt yngsta barn hade kollik och skrek sig genom nätterna.
Sa att jag var trött och förklarade varför.
Terapeuten valde att göra en orosanmälan TROTS att hon visste att jag på eget initiativ hade kontakt med soc.
Soc.arbetaren kontaktade mig och tyckte det var illa av terapeuten och att hon efter samtal med min stödperson inte tänkte göra någon utredning då både hon och stödpersonen ansåg att jag tog hand om barnen bättre än bra som hon uttryckte sig.
Sedan gav hon mig nummer till en annan terapeut och gav mig rådet att byta då hon tänkte att förtroendet för terapeuten jag gick till gått förlorat.
Till ts: rekomenderar dig att delta i utredningen då den kommer visa om du är en bra förälder och om ditt barn mår bra.
Och BYT terapeut.
Sådana som du äcklar mig. Självklart tar ni emot barn för pengar, skulle ni bara få samma summa som barnbidraget vore det nog inte så intressant längre.
Och vem är det som drar alla över en kam? Det är ju du, när du säger at det alltid finns "grunder och anledningar till allt". Visst finns det grunder, frågan är om dessa grunder är nog för att ta barnen från sina hem. Många gånger skulle insatser i hemmet vara en tillräcklig, och framförallt bättre, insats än att flytta barnen till vilt främmande människor.
Men det är klart, då upphör ju den av staten omhuldade barnhandeln och det går ju inte för sig.
Till er som tror (som jag också trodde..) att en terapeut inte anmäler för små saker måste jag tyvärr säga att de visst kan göra det..
Jag har flera barn tätt och blev lämnad av pappan 2 dagar efter att vårt yngsta barn föddes.
Kontaktade soc då pappan vägrade umgänge. Han fortsatte vägra så en stödperson tilldelades mig att avlasta 4-6h/vecka.
Bad också om terapi då relationen till barnens pappa innehöll psykiskt våld jag mådde dåligt av.
Kom till terapeuten en dag lite blek då mitt yngsta barn hade kollik och skrek sig genom nätterna.
Sa att jag var trött och förklarade varför.
Terapeuten valde att göra en orosanmälan TROTS att hon visste att jag på eget initiativ hade kontakt med soc.
Soc.arbetaren kontaktade mig och tyckte det var illa av terapeuten och att hon efter samtal med min stödperson inte tänkte göra någon utredning då både hon och stödpersonen ansåg att jag tog hand om barnen bättre än bra som hon uttryckte sig.
Sedan gav hon mig nummer till en annan terapeut och gav mig rådet att byta då hon tänkte att förtroendet för terapeuten jag gick till gått förlorat.
Till ts: rekomenderar dig att delta i utredningen då den kommer visa om du är en bra förälder och om ditt barn mår bra.
Och BYT terapeut.
Jag upplever det som att vårdpersonalen anmäler vid minsta lilla antydan till problem för att lagen kräver det. Och ingen vårdpersonal vågar ju låta bli och sedan ångra sig om det skulle ske dödsfall.
Problemet är att terapirelationen brister vid en anmälan. I mitt fall kunde jag anmält mig själv för att rädda terapirelationen men fick ingen chans då terapeuten gick bakom ryggen på mig. Hur man än gör så är ju terapirelationen förstörd efter en sådan sak.
Ja byta terapeut. Det går ju inte när man får vård genom landstinget. Då får man ställa sig i kö och vänta några år till. Känner mig ledsen över att min chans till terapi togs ifrån mig.
Lyckades du byta terapeut?