Inlägg från: Anonym (Se upp för soc!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Se upp för soc!)

orosanmäld

Anonym (Hjälp) skrev 2016-06-28 13:15:38 följande:

Nu blir jag förbannad. Din terapeut ser att det finns en oro kring hur ditt/dina barn mår och du tänker strunta i det? Vad är du för slags förälder som sätter dig själv före ditt/dina barns behov och rättigheter? Det finns hjälp och stöd att få av samhället när man inte fixar riktigt allt som man borde fixa. Vad ger sig rätten att vägra ditt/dina barn en bra uppväxt?

Fel. Terapeuten ser inte att det finns en oro, hon anser att det finns en oro. Stor skillnad där. Och efter att ha läst inlägg av dagis- och vårdpersonal som anmäler p.g.a "en magkänsla" och annat trams kan jag bara dra slutsatsen att många ligger i riskzonen för att anmälas till soc fast det egentligen inte finns några problem. Och när det händer... tja, som någon skrev, soc är mästare på att vrida och vränga på ord, så ibland kan det vara bäst att inte säga något alls till dem.

Till er som säger att soc bara tar barn när det är riktigt illa i hemmet har jag en del att säga, men det är meningslöst eftersom ni lever i er lilla bubbla där enhörningar skuttar runt och det alltid är solsken och soc är snälla och välmenande människor som bara vill hjälpa. Men en dag kanske ni sitter där själva och har blivit anmälda. Då är det nog inte så roligt längre. För soc så kallade hjälp innebär ibland att barn slits från sina hem och placeras hos giriga människor som bara är ute efter arvodena.
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2016-11-03 03:15:12 följande:

Vi har tagit emot barn i olika omgångar under perioder. Och vi gör det verkligen inte för pengarnas skull! Det är farligt att dra alla över en kam, både när det gäller myndigheter och människor.

Och jag vet också att barn inte plockas från sina föräldrar hur som helst. Det finns grunder och anledningar till allt. Har man allt i ordning finns det ingen anledning för oro anser jag.

Sådana som du äcklar mig. Självklart tar ni emot barn för pengar, skulle ni bara få samma summa som barnbidraget vore det nog inte så intressant längre.

Och vem är det som drar alla över en kam? Det är ju du, när du säger at det alltid finns "grunder och anledningar till allt". Visst finns det grunder, frågan är om  dessa grunder är nog för att ta barnen från sina hem. Många gånger skulle insatser i hemmet vara en tillräcklig, och framförallt bättre, insats än att flytta barnen till vilt främmande människor.

Men det är klart, då upphör ju den av staten omhuldade barnhandeln och det går ju inte för sig.
    Anonym (anonym) skrev 2016-11-03 14:37:43 följande:

Personal inom olika yrken är skyldiga att anmäla om de hyser oro övre hur barn har det gå på magkänsla som du kallar det, det är sällan någon upplever oro över hur barn har det i hemmet., Personal inom de olika yrkena som har anmälningsskyldighet ska inte göra någon utredning utan bara anmäla till socialtjänsten.

De flesta har aldrig träffat en enda förälder som haft med socialtjänsten att göra gällande deras barn.

Visst, de har skyldighet att anmäla om något verkar fel. Felet är bara att det anmäls så in i h-e saker som inte behövde anmälas!
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2016-11-03 05:27:52 följande:
    Och hur kan jag äckla dig när du inte känner mig? Du vet inte vad jag har för syn på livet eller mina tankar och erfarenheter.

Självklart ska hjälp i hemmet vara den första åtgärden, och jag vet att det många gånger räcker väl! Men i dom fallen då det inte räcker? Ska man bara blunda åt det då och låta ett barn stanna i en miljö som den far illa av? Misshandel? Sexuelltutnyttjande? I vissa fall måste ett barn bort från sitationen! Punkt.

Visst finns det säkert gånger då soc gjort fel i det ena eller andra, men inte ALLA socialarbetare. På dina uttalanden så låter dom som att allt alltid är fel. Och att alla familjehem gör det för pengarna, en del säkerligen men inte alla! Mitt hjärta sitter på rätt plats och jag sover gott om nätterna! Visst får jag ersättning, men när vi började med detta så trodde vi faktiskt inte att det rörde sig om så mycket mer än ett barnbidrag. Så jo! Det skulle fortfarande vara aktuellt för oss!

För att återgå till TS fråga så tycker jag det är hemskt att hon inte kan få gå till en professionell och få ventilera utan att det ska vändas emot henne. Ska man anmäla för minsta lilla så skulle sjutton varenda mamma bli anmäld!
    Du äcklar mig för att du stjäl barn mot en saftig ersättning.
Svar på tråden orosanmäld