Inlägg från: Anonym (också anmäld) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också anmäld)

orosanmäld

Till er som tror (som jag också trodde..) att en terapeut inte anmäler för små saker måste jag tyvärr säga att de visst kan göra det..

Jag har flera barn tätt och blev lämnad av pappan 2 dagar efter att vårt yngsta barn föddes.

Kontaktade soc då pappan vägrade umgänge. Han fortsatte vägra så en stödperson tilldelades mig att avlasta 4-6h/vecka.

Bad också om terapi då relationen till barnens pappa innehöll psykiskt våld jag mådde dåligt av.

Kom till terapeuten en dag lite blek då mitt yngsta barn hade kollik och skrek sig genom nätterna.

Sa att jag var trött och förklarade varför.

Terapeuten valde att göra en orosanmälan TROTS att hon visste att jag på eget initiativ hade kontakt med soc.

Soc.arbetaren kontaktade mig och tyckte det var illa av terapeuten och att hon efter samtal med min stödperson inte tänkte göra någon utredning då både hon och stödpersonen ansåg att jag tog hand om barnen bättre än bra som hon uttryckte sig.

Sedan gav hon mig nummer till en annan terapeut och gav mig rådet att byta då hon tänkte att förtroendet för terapeuten jag gick till gått förlorat.

Till ts: rekomenderar dig att delta i utredningen då den kommer visa om du är en bra förälder och om ditt barn mår bra.

Och BYT terapeut.

• Anonym (också anmäld)
    Anonym (ts) skrev 2016-11-14 00:36:48 följande:

Jag upplever det som att vårdpersonalen anmäler vid minsta lilla antydan till problem för att lagen kräver det. Och ingen vårdpersonal vågar ju låta bli och sedan ångra sig om det skulle ske dödsfall.

Problemet är att terapirelationen brister vid en anmälan. I mitt fall kunde jag anmält mig själv för att rädda terapirelationen men fick ingen chans då terapeuten gick bakom ryggen på mig. Hur man än gör så är ju terapirelationen förstörd efter en sådan sak.

Ja byta terapeut. Det går ju inte när man får vård genom landstinget. Då får man ställa sig i kö och vänta några år till. Känner mig ledsen över att min chans till terapi togs ifrån mig.

Lyckades du byta terapeut?

Tyvärr är det antagligen så :/

Tycker ändå det är illa att de anmäler för att man "är trött" eller orkeslös om man i övrigt har goda värderingar, är lugn och saklig.

Eller som i mitt fall då hon var medveten om att jag redan hade kontakt med soc.

Jag fick byta terapeut och behövde inte köa så länge men här är väntetiden inom psykvård inte så lång (bor inte i Sverige) utan målsättning är att väntetiden ska vara som längst 1-3 månader.
Svar på tråden orosanmäld