Inlägg från: Anonym (Familjehemsmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Familjehemsmamma)

orosanmäld

Vi har tagit emot barn i olika omgångar under perioder. Och vi gör det verkligen inte för pengarnas skull! Det är farligt att dra alla över en kam, både när det gäller myndigheter och människor.

Och jag vet också att barn inte plockas från sina föräldrar hur som helst. Det finns grunder och anledningar till allt. Har man allt i ordning finns det ingen anledning för oro anser jag.

Anonym (Se upp för soc!) skrev 2016-11-03 04:14:52 följande:

Sådana som du äcklar mig. Självklart tar ni emot barn för pengar, skulle ni bara få samma summa som barnbidraget vore det nog inte så intressant längre.

Och vem är det som drar alla över en kam? Det är ju du, när du säger at det alltid finns "grunder och anledningar till allt". Visst finns det grunder, frågan är om  dessa grunder är nog för att ta barnen från sina hem. Många gånger skulle insatser i hemmet vara en tillräcklig, och framförallt bättre, insats än att flytta barnen till vilt främmande människor.

Men det är klart, då upphör ju den av staten omhuldade barnhandeln och det går ju inte för sig.

Och hur kan jag äckla dig när du inte känner mig? Du vet inte vad jag har för syn på livet eller mina tankar och erfarenheter.

Självklart ska hjälp i hemmet vara den första åtgärden, och jag vet att det många gånger räcker väl! Men i dom fallen då det inte räcker? Ska man bara blunda åt det då och låta ett barn stanna i en miljö som den far illa av? Misshandel? Sexuelltutnyttjande? I vissa fall måste ett barn bort från sitationen! Punkt.

Visst finns det säkert gånger då soc gjort fel i det ena eller andra, men inte ALLA socialarbetare. På dina uttalanden så låter dom som att allt alltid är fel. Och att alla familjehem gör det för pengarna, en del säkerligen men inte alla! Mitt hjärta sitter på rätt plats och jag sover gott om nätterna! Visst får jag ersättning, men när vi började med detta så trodde vi faktiskt inte att det rörde sig om så mycket mer än ett barnbidrag. Så jo! Det skulle fortfarande vara aktuellt för oss!

För att återgå till TS fråga så tycker jag det är hemskt att hon inte kan få gå till en professionell och få ventilera utan att det ska vändas emot henne. Ska man anmäla för minsta lilla så skulle sjutton varenda mamma bli anmäld!

Vill TS samtala med någon utan att det kan vändas emot henne kanske en präst är ett val? Dom har den absoluta tystnadsplikten! Man kan i princip erkänna mord för dom och dom får inget säga.

Jag är på inget vis religiös. Men samtal är bra och vill bara ge alternativ.

Svar på tråden orosanmäld