• Anonym (ts)

orosanmäld

Hej. Blivit anmäld av min terapeut till socialtjänsten. Tänker inte delta i utredningen. Vad händer då? Och var fasiken hittar jag en ny terapeut?

Lite stöd och råd från andra skulle sitta fint.

• Svar på tråden orosanmäld
  • Anonym (S)
    Anonym (Elvira) skrev 2016-06-29 20:29:03 följande:

Ja typ så.

Vad ska man ha en terapeut till om man inte kan lita på den?

Ja! Och då säger du att man hellre ska svika barnen. Idioti. Klart vården måste ta sitt ansvar och anmäla om de misstänker att barn far illa. Hur tänker du?!
  • Anonym (ts)
    Anonym (S) skrev 2016-06-29 21:38:38 följande:

Ja! Och då säger du att man hellre ska svika barnen. Idioti. Klart vården måste ta sitt ansvar och anmäla om de misstänker att barn far illa. Hur tänker du?!

Ja men seriöst. Vad exakt ska jag ha en terapeut till om jag inte kan lita på hen? Med ditt tänk så har jag inte tillgång till sjukvård och terapi. Vem gynnar det? Mitt barn??
  • Anonym (hmm)
    Anonym (ts) skrev 2016-06-28 13:59:18 följande:
    Ja självklart får de utreda och göra egen bedömning. Men jag bryr mig inte om det. Det enda som betyder något för mig är min egna bedömning.
    Nu vet ju inte jag varför du går hos en terapeut, men kanske din egen bedömning inte anses helt pålitlig av olika skäl? 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (ts) skrev 2016-06-29 22:17:55 följande:
    Ja men seriöst. Vad exakt ska jag ha en terapeut till om jag inte kan lita på hen? Med ditt tänk så har jag inte tillgång till sjukvård och terapi. Vem gynnar det? Mitt barn??
    Naturligtvis måste terapeuten agera om det kommer fram oroväckande saker. 
  • Anonym (S)
    Anonym (ts) skrev 2016-06-29 22:17:55 följande:

Men seriöst. Om du agerar fel mot ditt barn så får du helt enkelt ta att komma i andra hand. Ni behöver uppenbarligen hjälp båda två och det kan soc hjälpa er med.
  • Anonym (Hm)

Det där är så svårt och jobbigt tycker jag. TS går till terapeuten för att hon behöver hjälp att få prata ur sig. Hon nämner att hon inte orkar med sitt barn. Terapeuten anmäler till soc. Och det är ju så belagt med skam i dagens samhälle! Det är så kluvet; klart barnet ska få hjälp om det far illa men samtidigt så har ju TS ingen terapeut längre- som hon behöver för att kunna fungera som mamma... Förstår ni hur jag menar?

• Anonym (hmm)
    Anonym (Hm) skrev 2016-06-29 23:44:25 följande:

Det där är så svårt och jobbigt tycker jag. TS går till terapeuten för att hon behöver hjälp att få prata ur sig. Hon nämner att hon inte orkar med sitt barn. Terapeuten anmäler till soc. Och det är ju så belagt med skam i dagens samhälle! Det är så kluvet; klart barnet ska få hjälp om det far illa men samtidigt så har ju TS ingen terapeut längre- som hon behöver för att kunna fungera som mamma... Förstår ni hur jag menar?

Jag utgår från att ts har sagt mer än att hon bara inte orkar med sitt barn. Det kanske var så ts avsåg att säga det hela, men att det som kom ut lät annorlunda. Svårt att säga med bara några vaga meningar. TS verkar ändå inse att hon sagt mer eftersom hon tycker att det hon säger ska stanna hos terapeuten. Vilket det naturligtvis inte gör om de anser att någon far illa. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Hm) skrev 2016-06-29 23:44:25 följande:

Exakt, som ensam mamma (jag) så behöver jag en ventil att dumpa min sk*t på, om min terapeut någonsin anmält mig så är alla våra samtal förgäves!!!

Lider med dig Ts!
  • Pentagram

Ehum, om jag går hos en terapeut och säger något i stil med att jag tar ut min frustration över mina misslyckande på barnen och har agat dem upprepade gånger eller sänt dem till sängs utan ordentlig mat så hoppas jag verkligen att terapeuten går vidare med den infon och inte offrar mina barn pga någon slags missriktad lojalitet till mig. Visst, givet att det är min terapeut kanske hen I FÖRSTA HAND försöker förmå mig att sluta med barnbestraffandet, snarare än att anmäla, men om hen inte är säker på att det kommer att bli en omedelbar effekt eller jag verkar oemottaglig så...

(Jag påstår inte att TS agat sina barn, det är bara ett exempel....)

• PinkMadness
    Anonym (Elvira) skrev 2016-06-29 19:54:34 följande:

Detta är ju ett bevis för att man inte kan lita på vården.

Så du tycker det är rimligt att vårpersonal INTE ingriper i situationer där barn riskerar att fara illa? De flesta gör orosanmälan för att man på allvar är oroliga över barns levande och ve, inte för att platta till patienter.
Svar på tråden orosanmäld