orosanmäld
Hej. Blivit anmäld av min terapeut till socialtjänsten. Tänker inte delta i utredningen. Vad händer då? Och var fasiken hittar jag en ny terapeut?
Lite stöd och råd från andra skulle sitta fint.
Hej. Blivit anmäld av min terapeut till socialtjänsten. Tänker inte delta i utredningen. Vad händer då? Och var fasiken hittar jag en ny terapeut?
Exakt, som ensam mamma (jag) så behöver jag en ventil att dumpa min sk*t på, om min terapeut någonsin anmält mig så är alla våra samtal förgäves!!!
Lider med dig Ts!
Detta hände mig också! Jag blev anmäld av min terapeut! Som tur var hade jag bara träffat terapeuten ett par gånger, men jag blev så skrämd att jag inte vågar ta någon ny kontakt med vården. Så jag får må dåligt ensam...
Det gick bra för familjen i alla fall! Jag samarbetade. Socialtjänsten gjorde en utredning med andra "förstå-sig-på-are", personer som de valt, som stöd. De fick komma och titta hemma och se mig med barnen i några månader. Deras rapport blev att det var ingen fara för barnen. Tvärtom mådde barnen väldigt bra och blev väl omhändertagna, skrev de.
Vårdpersonal har skyldighet att anmäla oro för ett barn, men jag menar också att vårdpersonal (eller specifikt: min fd terapeut) måste höja sin kompetens för att bedöma om en hjälpsökande person som också är förälder verkligen är en fara för barn.
Jag skulle behöva någon att tala med om personliga saker - men nu när detta har hänt känner jag att jag inte kan tala fritt och vad är det då för mening med en terapi?
Som vårdpersonal har man en lagstadgad skyldighet att anmäla till socialtjänsten om man är orolig för att barn far illa. Det räcker alltså med oro. Om man är osäker på om man ska anmäla eller inte kan man alltid konsultera med socialtjänsten anonymt.
Men sen är det klart att det kommer att påverka en terapi och kontakten. Nu har jag inte läst igenom hela tråden men har TS pratat med terapeuten kring varför hen gjorde en orosanmälan?
TS, jag tycker att du väljer att se på detta på fel sätt. En orosanmälan är gjord. Folk reagerar ofta instinktivt på detta och blir rädda att barnen ska tas ifrån dom. Det är väldigt ovanligt att det går så långt, och då är det riktigt illa i hemmet. Försök istället att se det som att din terapeut uppmärksammat något som gjort henne orolig för ditt barn och eran hemsituation. Soc är därför inkopplad för att utreda ifall de kan erbjuda dig hjälp och stöd i syfte att säkerställa att ditt barn har det så bra det kan ha det under tiden som du jobbar på dig själv i terapin. Det är inte menat som ett straff. Tvångsåtgärder blir bara aktuella om det är riktigt illa som sagt, och då barnet verkligen riskerar att fara illa.
TS, jag tycker att du väljer att se på detta på fel sätt. En orosanmälan är gjord. Folk reagerar ofta instinktivt på detta och blir rädda att barnen ska tas ifrån dom. Det är väldigt ovanligt att det går så långt, och då är det riktigt illa i hemmet. Försök istället att se det som att din terapeut uppmärksammat något som gjort henne orolig för ditt barn och eran hemsituation. Soc är därför inkopplad för att utreda ifall de kan erbjuda dig hjälp och stöd i syfte att säkerställa att ditt barn har det så bra det kan ha det under tiden som du jobbar på dig själv i terapin. Det är inte menat som ett straff. Tvångsåtgärder blir bara aktuella om det är riktigt illa som sagt, och då barnet verkligen riskerar att fara illa.