• Anonym (x)

orosanmäld

smulpaj01 skrev 2016-06-28 13:52:34 följande:
    Kan vara att Ts är behov av stöd för egen del också! Finns massa insatser för vuxna utan barn!
    En terapeut får inte bryta sekretessen hur som helst, även om det handlar om en anmälan till soc. Det kan därför endast röra sig om ett barn i detta läget.
  • Anonym (x)

TS, jag tycker att du väljer att se på detta på fel sätt. En orosanmälan är gjord. Folk reagerar ofta instinktivt på detta och blir rädda att barnen ska tas ifrån dom. Det är väldigt ovanligt att det går så långt, och då är det riktigt illa i hemmet. Försök istället att se det som att din terapeut uppmärksammat något som gjort henne orolig för ditt barn och eran hemsituation. Soc är därför inkopplad för att utreda ifall de kan erbjuda dig hjälp och stöd i syfte att säkerställa att ditt barn har det så bra det kan ha det under tiden som du jobbar på dig själv i terapin. Det är inte menat som ett straff. Tvångsåtgärder blir bara aktuella om det är riktigt illa som sagt, och då barnet verkligen riskerar att fara illa. 

• Anonym (x)
    Anonym (Elvira) skrev 2016-07-08 12:03:42 följande:
    Det är vad du tror det.
    Min väninna blev svårt misshandlad av sin sambo. Till sist gjorde hon slag i saken och anmälde, plus att hon slängde ut sambon.
    Polisen kopplade in soc och ett par månader senare bodde hennes tre tonåringar i familjehem. Trots att hon slängt ut fd sambon.
    Tre välfungerande tonåringar  mellan 13 och 17 år gamla.

Nu har det gått några år och alla fick flytta hem i takt med sina 18-årsdagar. Tänk om ungarna varit små...
    Jag vet för att jag jobbar med detta. Och jag har också lärt mig att ta såna historier med en nypa salt. Det krävs underlag för att kunna omhänderta ett barn. Om sambon utgjorde den enda risken och han var helt ute ur bilden hade socialtjänsten aldrig fått genom ett LVU då det prövas av förvaltningsrätten, så jag är ganska säker på att det finns mer bakom detta än vad du skriver. Om inte socialsekreteraren skrivit en felaktig utredning där h*n påstått att sambon fortfarande bodde kvar trots att h*n inte gjorde det. Men om så var fallet förutsätter jag att din väninna överklagade och även anmälde henne för tjänstefel. 
  • Anonym (x)
    Anonym (Elvira) skrev 2016-07-08 12:17:08 följande:
    Fast det kan man ju uppenbarligen inte göra.
    Förstår du hur skadligt det är för utsatta barn när såna som du sprider skräckpropaganda? Det finns föräldrar som håller på att gå under, som gärna VILL be om hjälp men inte vågar pga såna som dig. Och vad blir resultatet? Barnen far illa. Du tar bort det yttersta skyddsnätet som finns för utsatta barn i samhället.
Svar på tråden orosanmäld