Inlägg från: Anonym (Elvira) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elvira)

orosanmäld

Man ska passa sig för vad man säger och det gäller samtliga.
    Skulle aldrig våga yppa ett negativt ord till någon inom vården t ex.

• Anonym (Elvira)

Detta är ju ett bevis för att man inte kan lita på vården.

• Anonym (Elvira)
    Anonym (S) skrev 2016-06-29 19:57:10 följande:
    Så man ska svika barnen då tycker du?
    Nej, var sa jag det?
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (S) skrev 2016-06-29 20:10:43 följande:
    Här. Menar du att vården inte skulle anmält?
    Ja typ så.
    Vad ska man ha en terapeut till om man inte kan lita på den?
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (x) skrev 2016-07-08 10:05:30 följande:

TS, jag tycker att du väljer att se på detta på fel sätt. En orosanmälan är gjord. Folk reagerar ofta instinktivt på detta och blir rädda att barnen ska tas ifrån dom. Det är väldigt ovanligt att det går så långt, och då är det riktigt illa i hemmet. Försök istället att se det som att din terapeut uppmärksammat något som gjort henne orolig för ditt barn och eran hemsituation. Soc är därför inkopplad för att utreda ifall de kan erbjuda dig hjälp och stöd i syfte att säkerställa att ditt barn har det så bra det kan ha det under tiden som du jobbar på dig själv i terapin. Det är inte menat som ett straff. Tvångsåtgärder blir bara aktuella om det är riktigt illa som sagt, och då barnet verkligen riskerar att fara illa. 

Det är vad du tror det.
    Min väninna blev svårt misshandlad av sin sambo. Till sist gjorde hon slag i saken och anmälde, plus att hon slängde ut sambon.
    Polisen kopplade in soc och ett par månader senare bodde hennes tre tonåringar i familjehem. Trots att hon slängt ut fd sambon.
    Tre välfungerande tonåringar  mellan 13 och 17 år gamla.

Nu har det gått några år och alla fick flytta hem i takt med sina 18-årsdagar. Tänk om ungarna varit små...
  • Anonym (Elvira)
    Eszra skrev 2016-07-08 11:11:19 följande:
    Börja fundera lite nu ts eftersom det gäller dina barn.

Du har inte kontakt med en terapeut, bara för att du har det tråkigt hemma. Och ja, det stämmer bra, vissa yrkesgrupper får hålla sig vid tystnadsplikt och sekretess, men, och det är ett men med stort M, överst på listan prioriteras paragraf 1, fara för sig och andra. Och eftersom du blivit soc anmält av din egen terapeut, tror jag inte att du enbart har några prenatala trötthetssyndrom? 

Du vill inte delta i soc utredningen? Varför inte då? Vad tror du kommer å hända om du totalt vägra samarbete med tanke på din terapeuts anmälan?

TS, tänk på dina barn. Alla vi kan hamna i kris, men poängen är att söka hjälp.
    Fast det kan man ju uppenbarligen inte göra.
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (x) skrev 2016-07-08 12:15:38 följande:
    Jag vet för att jag jobbar med detta. Och jag har också lärt mig att ta såna historier med en nypa salt. Det krävs underlag för att kunna omhänderta ett barn. Om sambon utgjorde den enda risken och han var helt ute ur bilden hade socialtjänsten aldrig fått genom ett LVU då det prövas av förvaltningsrätten, så jag är ganska säker på att det finns mer bakom detta än vad du skriver. Om inte socialsekreteraren skrivit en felaktig utredning där h*n påstått att sambon fortfarande bodde kvar trots att h*n inte gjorde det. Men om så var fallet förutsätter jag att din väninna överklagade och även anmälde henne för tjänstefel. 
    Och jag vet för jag har själv sett det hända.
    Jag vet hur det gick till, jag har själv läst utredningen.
    Eszra skrev 2016-07-08 12:33:31 följande:
    Till sist gjorde hon slag..... Hur många år har hon blivit svårt misshandlad av sin sambo innan hon gjorde slag då? 

Missförstå mig rätt, men jag tror knappast att det var "Tre välfungerande tonåringar" som soc och polisen tog hand efter det de varit med om.
    Det pågick i nästan ett år.
    Som sagt, jag känner familjen och tror att jag har bättre koll på detta än du.
    Eszra skrev 2016-07-08 12:35:39 följande:

Inte så att din väninna är missbrukare?

Nej, det är hon inte. Dock misstänkte soc det i början men hon motbevisade det med leverprover som inte var några fel på. Misstanken kom från att hennes ex påstod att hon söp.

Svar på tråden orosanmäld