• Midvia

BF mars 2017

Skapar en tråd för oss som precis plussat och har BF i mars 2017.

Jag plussade igår efter 7 månaders försök och bebis beräknas enligt app att anlända 2/3-2017. Det är vårt första barn. Vi var gravida i höstas men drabbades av MA i vecka 13. Denna gång hoppas jag att allt går vägen.

Är 31 år och bor i Kungsbacka.

• Svar på tråden BF mars 2017
  • Fidelisen
    jj85 skrev 2016-08-01 09:53:37 följande:

Visst är det hemskt när det är så långt kvar, iof för min del inskrivning på torsdag men det känns som en evighet tills dess och dem erbjuder ett VUL om man vill kolla att det ser bra ut, funderar på att göra det på torsdag och kolla igen. Kanske endast för att få lyssna på lilla hjärtat :D

Vilket landsting bor du i?
  • jj85
    Fidelisen skrev 2016-08-01 09:54:51 följande:
    Vilket landsting bor du i?
    Västra götaland, Ny i Göteborg :) Själv då?
  • Fidelisen
    jj85 skrev 2016-08-01 10:08:07 följande:

Västra götaland, Ny i Göteborg :) Själv då?

I sketna Gävleborg där man mer eller mindre aldrig får vul, oavsett historik.
  • jj85
    Fidelisen skrev 2016-08-01 10:09:27 följande:
    Oj vad tråkigt. Alltså grejen är den, när jag plussade så sökte jag (var ju då utomlands och ville vara förberedd inför hemresan) på barnmorskor i göteborg. Hittade då till barnmorskegruppen, ringde dem på måndagen, hon i telefon var fantastisk. Jag berättade att jag blödigt och vill gärna veta om jag fått missfall och att jag är orolig. Berättade om symptom osv, och hon sa att det är så svårt att veta utan ett VUL, dem kunde tyvärr inte erbjuda tid samma vecka så hon gav mig nr till några gynekologer, dem i kungälv (ligger nära göteborg) svarade och jag fick tid samma vecka.
    Hon sa att man kan ringa till gynekologmottagningen på sitt sjukhus också och dem ska kunna hjälpa en.
    Konstigt att dem inte kan erbjuda dig detta, men får man fråga vad för symptom eller vad som hänt för din del?
  • Fidelisen
    jj85 skrev 2016-08-01 10:15:54 följande:

Oj vad tråkigt. Alltså grejen är den, när jag plussade så sökte jag (var ju då utomlands och ville vara förberedd inför hemresan) på barnmorskor i göteborg. Hittade då till barnmorskegruppen, ringde dem på måndagen, hon i telefon var fantastisk. Jag berättade att jag blödigt och vill gärna veta om jag fått missfall och att jag är orolig. Berättade om symptom osv, och hon sa att det är så svårt att veta utan ett VUL, dem kunde tyvärr inte erbjuda tid samma vecka så hon gav mig nr till några gynekologer, dem i kungälv (ligger nära göteborg) svarade och jag fick tid samma vecka.

Hon sa att man kan ringa till gynekologmottagningen på sitt sjukhus också och dem ska kunna hjälpa en.

Konstigt att dem inte kan erbjuda dig detta, men får man fråga vad för symptom eller vad som hänt för din del?

När jag var gravid sist så började jag blöda ringde gyn som sa att jag skulle avvakta i några dagar . Fortsatte det att blöda så var det missfall, annars inte, sa de

Jag fick gråta mig till ett vul, som i vecka 7+ visade ett embryo i storlek 5. Det var mao inga bra nyheter.

Här får man nästan aldrig vul.
  • jj85
    Fidelisen skrev 2016-08-01 10:29:01 följande:
    När jag var gravid sist så började jag blöda ringde gyn som sa att jag skulle avvakta i några dagar . Fortsatte det att blöda så var det missfall, annars inte, sa de

Jag fick gråta mig till ett vul, som i vecka 7+ visade ett embryo i storlek 5. Det var mao inga bra nyheter.

Här får man nästan aldrig vul.
    Ush så tråkigt, jag beklagar :( Man är så sårbar och speciellt dem första veckorna. Men är du gravid nu igen?
    Jag tänker såhär, ring och prata med dem i så fall (om du är gravid) och förklara hur din situation varit tidigare, blödningar innebär så olika saker. Jag googlade runt som en idiot men fick aldrig bra svar förrän jag fick hjälp.
    Sen kan man alltid ringa när andra gynekologmottagningar i närheten av din stad, där kanske du får bättre hjälp? Google på gynmottagningar i närheten och se vad dem kan erbjuda. Det är så värt och viktigast att man blir tagen på allvar.
  • lilsis
    Fidelisen skrev 2016-08-01 10:09:27 följande:

Ring Studentgyn i Uppsala.
  • lilsis
    jj85 skrev 2016-08-01 10:15:54 följande:

Gynakuten där jag bor nekade mig besök ingen hel vecka. Fick tid privat och fick gå direkt därifrån till akuten med en remiss jag fick trycka i handen på

en BM och sedan blev jag inte utsläppt förrän tre dagar senare med en äggledare mindre.

Vissa ställen är så sjukt motvilliga att de riskerar livet på folk!
  • lilsis
    jj85 skrev 2016-08-01 09:53:37 följande:

Visst är det hemskt när det är så långt kvar, iof för min del inskrivning på torsdag men det känns som en evighet tills dess och dem erbjuder ett VUL om man vill kolla att det ser bra ut, funderar på att göra det på torsdag och kolla igen. Kanske endast för att få lyssna på lilla hjärtat :D

Jag tänkte vänta med att prata med MVC tills VUL är gjort så jag slipper avboka en massa tider. Har gjort det förr.

Men det börjar bli dags att kolla sköldkörtelvärdena så jag ringer på måndag direkt efter VUL.
  • jj85
    lilsis skrev 2016-08-01 11:31:15 följande:
    Jag tänkte vänta med att prata med MVC tills VUL är gjort så jag slipper avboka en massa tider. Har gjort det förr.

Men det börjar bli dags att kolla sköldkörtelvärdena så jag ringer på måndag direkt efter VUL.
    Man blir så rädd när man läser att dem inte tar en på allvar. Hon på barnmorskegruppen var så bra i telefon och sa faktiskt att tyvärr tar inte gyn alltid kvinnor som är i tidig graviditet på allvar. Riktigt tråkigt
    Samtidigt vet jag att sjukvården i sverige kan vara riktigt skit, då min syster själv blivit bortglömd och fick i höstas en skit diagnos, alltför sent o för sen medicinering. 
    Hoppas att du får bra svar på ditt VUL, en vecka kommer gå fort ska du se :)
Svar på tråden BF mars 2017