Inlägg från: jj85 |Visa alla inlägg
  • jj85

BF mars 2017

Hej, hittade till denna tråd och ska också ha BF mars 2017 om allt går vägen. :) Enligt appen så är jag gravid vecka 7+3 dagar. Ska in för första gången och få träffa barnmorskan på torsdag. Smått nervös

Plussade 14 juli men två dagar efter började jag blöda..Vi var då utomlands, blödit nästan framtill i förrgår. Vi kom hem söndag 24 juli och på måndagen ringde jag runt och fick tid för ett tidigt VUL då jag ändå blödigt i två veckor mer eller mindre, små blödningar med både färskt och brunaktigt blod, det har kommit 3 små klumpar,
    Fick höra ett hjärta och gynekologen sa att det verkade stämma i storlek med veckor m.m Blev så chockad så började gråta då jag ändå trodde att vi fått MF- Får nu hoppas allt går vägen. 

Vet inte hur det är med er, men har mått kontant illa, utan att kräkas, trött, huvudvärk sedan jag plussade framtill igår och magen är så svullen, jag är inte direkt pinnsaml och ser nu ut att kunna vara i 6:e månaden (känns så iaf, då magen är så svullen) hur är det för er andra som är i liknande vecka? :)

• jj85
    lilsis skrev 2016-08-01 08:58:38 följande:

En låååååång vecka kvar till VUL.

Visst är det hemskt när det är så långt kvar, iof för min del inskrivning på torsdag men det känns som en evighet tills dess och dem erbjuder ett VUL om man vill kolla att det ser bra ut, funderar på att göra det på torsdag och kolla igen. Kanske endast för att få lyssna på lilla hjärtat :D
  • jj85
    Fidelisen skrev 2016-08-01 09:54:51 följande:
    Vilket landsting bor du i?
    Västra götaland, Ny i Göteborg :) Själv då?
  • jj85
    Fidelisen skrev 2016-08-01 10:09:27 följande:
    I sketna Gävleborg där man mer eller mindre aldrig får vul, oavsett historik.
    Oj vad tråkigt. Alltså grejen är den, när jag plussade så sökte jag (var ju då utomlands och ville vara förberedd inför hemresan) på barnmorskor i göteborg. Hittade då till barnmorskegruppen, ringde dem på måndagen, hon i telefon var fantastisk. Jag berättade att jag blödigt och vill gärna veta om jag fått missfall och att jag är orolig. Berättade om symptom osv, och hon sa att det är så svårt att veta utan ett VUL, dem kunde tyvärr inte erbjuda tid samma vecka så hon gav mig nr till några gynekologer, dem i kungälv (ligger nära göteborg) svarade och jag fick tid samma vecka.
    Hon sa att man kan ringa till gynekologmottagningen på sitt sjukhus också och dem ska kunna hjälpa en.
    Konstigt att dem inte kan erbjuda dig detta, men får man fråga vad för symptom eller vad som hänt för din del?
  • jj85
    Fidelisen skrev 2016-08-01 10:29:01 följande:
    När jag var gravid sist så började jag blöda ringde gyn som sa att jag skulle avvakta i några dagar . Fortsatte det att blöda så var det missfall, annars inte, sa de

Jag fick gråta mig till ett vul, som i vecka 7+ visade ett embryo i storlek 5. Det var mao inga bra nyheter.

Här får man nästan aldrig vul.
    Ush så tråkigt, jag beklagar :( Man är så sårbar och speciellt dem första veckorna. Men är du gravid nu igen?
    Jag tänker såhär, ring och prata med dem i så fall (om du är gravid) och förklara hur din situation varit tidigare, blödningar innebär så olika saker. Jag googlade runt som en idiot men fick aldrig bra svar förrän jag fick hjälp.
    Sen kan man alltid ringa när andra gynekologmottagningar i närheten av din stad, där kanske du får bättre hjälp? Google på gynmottagningar i närheten och se vad dem kan erbjuda. Det är så värt och viktigast att man blir tagen på allvar.
  • jj85
    lilsis skrev 2016-08-01 11:31:15 följande:
    Jag tänkte vänta med att prata med MVC tills VUL är gjort så jag slipper avboka en massa tider. Har gjort det förr.

Men det börjar bli dags att kolla sköldkörtelvärdena så jag ringer på måndag direkt efter VUL.
    Man blir så rädd när man läser att dem inte tar en på allvar. Hon på barnmorskegruppen var så bra i telefon och sa faktiskt att tyvärr tar inte gyn alltid kvinnor som är i tidig graviditet på allvar. Riktigt tråkigt
    Samtidigt vet jag att sjukvården i sverige kan vara riktigt skit, då min syster själv blivit bortglömd och fick i höstas en skit diagnos, alltför sent o för sen medicinering. 
    Hoppas att du får bra svar på ditt VUL, en vecka kommer gå fort ska du se :)
  • jj85
    DevilsDaughter skrev 2016-08-01 16:46:31 följande:

Tycker det är riktigt taskigt att man inte får mer koll när man blöder. Med tredje barnet blödde jag i 6 veckor utan att få det uppkollat. Efter de sex veckorna så slutade jag blöda, visste ju inte då om det fanns ngn graviditet kvar, "krävde" då att få ett på akuten och då fick jag det. Sjukt att man ska behöva ta upp personal på akuten. Såhär i efterhand förstår jag ju att man kunde ha gått privat men hade inte riktigt koll på det då.

Jag fick förfrågan om jag ville göra ett VUL vid inskrivningen, tog kontakt med barnmorskegruppen i göteborg o blev bra mottagen, i början orolig då jag blödigt i 2 veckor och då hade dem inte tid samma vecka utan hon sa att här får du några nr till några gyn mottagninar, jag fick tid samma vecka, berättade om att jag blödigt och är orolig och vill gärna kollas upp, det var aldrig några problem. Ett hjärta slog, blev så chockad och förstod knappt vad det var. Efter besöket ringde jag till barnmorskegruppen, detta var i fredags och fick en nu på torsdag för inskrivning och om jag ville göra ett VUL hos dem också, det kostar en liten slant men jag tackade ja om min man skulle få tid över från jobbet och kan vara med, så han också får lyssna.

Det verkar verkligen vara olika i olika städer/län, tråkigt att man ska behandlas olika, att vissa ska behöva tjata sig fram ett VUL.
  • jj85

Kan någon snälla tipsa om vad man gör åt sitt illamående? Jag känner att jag inte fixar detta just nu..Det är värst på eftermiddagen/kvällen...Fy alltså..:(..

Jag har inte kräkts en enda gång, önskar nästan det, då hade det kanske känts bättre? Käkar smörgåsrån, dricker MER (jag vet inte det bästa) men de hjälper liiiiiteeee, vet inte vad man ska göra..Om ni har tips så tar jag tacksamt emot. Är i vecka 7+4 ska på torsdag till barnmorskan och träffas för första gången, vill helst slippa ta tabletter..

• jj85
    Minime90 skrev 2016-08-02 17:13:16 följande:

Om du äter mjölkprodukter, tex Yoggi ock mjölk så byt ut dem till laktosfritt, hjälpte för mej :)

Tack för tipset. Ska testa det. Åt mycket yoghurt förra veckan men det hjälpte då. Denna vecka äter jag mer kolhydrater för det är de jag fixar men mår så jävla illa. Kräktes för första gången igår. Känns som magsjuka konstant med huvudvärk:( hittar inget som får bort det heller... ska till barnmorskan imorgon för första gången så får hoppas hon kan hjälpa lite på vägen.
  • jj85
    DevilsDaughter skrev 2016-08-02 21:59:11 följande:

cecilia> Men har du uttomkveds så borde de ju ha sett något vid äggledaren och inte i livmodern.  För visst hade de sett ngt i livmodern?

jj85: Ät det du blir sugen på och strunta i om det är onyttigt (så länge det inte är skadligt). Prova lite olika vad som kan funka. Sug-godis kanske kan hjälpa, typ werthers original.

Tack snälla för tips. Det värsta är att jag knappt vet vad jag är sugen på. Försökte äta pasta carbonara igår men de kom upp efter en timme. Första gången jag Kräktes. Vet inte vad som är värst huvudvärk, att de snurrar el illamåendet haha.. kunde inte ta mig till jobbet idag. Fick säga att jag trodde jag var magsjukan. Hemskt att behöva ljuga men det är för tidigt att berätta för jobbet..Hur mår du själv då?
Svar på tråden BF mars 2017