• Midvia

BF mars 2017

Skapar en tråd för oss som precis plussat och har BF i mars 2017.

Jag plussade igår efter 7 månaders försök och bebis beräknas enligt app att anlända 2/3-2017. Det är vårt första barn. Vi var gravida i höstas men drabbades av MA i vecka 13. Denna gång hoppas jag att allt går vägen.

Är 31 år och bor i Kungsbacka.

• Svar på tråden BF mars 2017
  • lillskrutten
    äppelskrutt27 skrev 2016-07-23 14:53:41 följande:

Har ni börjat berätta för nära och kära ännu? Jag har bara berättat för en nära vän som också är gravid, men nu kan jag inte hålla mig längre. På onsdag berättar vi för min familj, kommer då att vara i v. 5+6, men jag känner att det blir helt omöjligt att umgås med dem utan att de vet. Orkar inte hålla på att hitta på en massa anledningar till att jag inte kan äta eller dricka än det ena än det andra, de skulle i vilket fall bli misstänksamma direkt ;)

Oavsett om det går hela vägen eller inte så tycker jag att det är skönt att de vet om det.

Hur gör ni?

Har berättat för två nära kompisar som varit mitt bollplank under denna resa. Vi har en plan att inte berätta förrän det blir uppenbart.

Jag dricker inte och min familj träffar jag mest om nån fyller år. Så behöver nog inte hitta på några undanflykter.
  • MissJL

Har ni börjat berätta för nära och kära ännu? Jag har bara berättat för en nära vän som också är gravid, men nu kan jag inte hålla mig längre. På onsdag berättar vi för min familj, kommer då att vara i v. 5+6, men jag känner att det blir helt omöjligt att umgås med dem utan att de vet. Orkar inte hålla på att hitta på en massa anledningar till att jag inte kan äta eller dricka än det ena än det andra, de skulle i vilket fall bli misstänksamma direkt ;)

Oavsett om det går hela vägen eller inte så tycker jag att det är skönt att de vet om det.

Hur gör ni?

Jag är sämst på att hålla saker inom mig! Är en öppen person som har lätt att prata, behöver också prata, speciellt om jobbiga saker. Min syster vet och två kompisar. Skulle nått gå fel behöver jag deras stöd! Övriga i familjen kommer jag vänta till v 13, om jag kan ;)
  • Smorr

Hur ska man egentligen räkna? För när jag gjorde en uträkning på nätet om hur många veckor jag var i (där fick man fylla i senaste mensen och genomsnittslängd på sin cykel) då säger den att jag va i 4+2, medan gravidappen jag laddade ner (där fyller man bara i senaste mensen) så är jag 6+2. Vilket ska jag gå efter?

Jag vill berätta för min familj nu (ska på min systers bröllop nästa vecka, dom kommer tycka det är jätte konstigt om jag inte dricker) men sambo vill verkligen vänta till v. 12!

• Mammaresan

Hur gör ni?

Vi har inte berättat för någon än, bara jag och partner som vet. Hade heller inga planer att berätta för någon innan, ett förhoppningsvis ultraljud, runt v. 13+0. Jag berättade en gång för några som jag ändå ansåg stå mig nära att jag var gravid och den graviditeten slutade i missfall några dagar efter jag berättade. Jag tyckte det var jättejobbigt att de visste då, alla frågorna, jag fick helt enkelt veta att jag inte tycker om att dela med mig av sådana intima saker. Jag är öppen med i princip allt men missfall det var svårt för mig att andra visste om. Att berätta om missfall i efterhand är en sak men att vara mitt uppe i det och behöva hantera andras tankar/frågor samtidigt var för jobbigt.

Så här blir det nog att några får veta i v.14 och förmodligen inte förrän efter RUL i sociala medier. Glad

www.mammaresan.se - Om mammalivet och vägen till en 3:a
  • Smuulan91

Hur gör ni?

Jag är i 7+3.

Vi har bestämt att vi ska vänta tills vecka 12 tills vi berättar till våra familjer.

Jag var på en fest förra helgen och då berättade jag till min bästavän. Väl framme på festen så höll jag låg profil tills en av min andra vän kom med shots och drinkar. Jag har alltid varit party prinsessa. Så jag var tvungen att berätta.

Men man är bra sugen att berätta!
  • lilsis
    Smorr skrev 2016-07-23 18:48:21 följande:

Hur ska man egentligen räkna? För när jag gjorde en uträkning på nätet om hur många veckor jag var i (där fick man fylla i senaste mensen och genomsnittslängd på sin cykel) då säger den att jag va i 4+2, medan gravidappen jag laddade ner (där fyller man bara i senaste mensen) så är jag 6+2. Vilket ska jag gå efter?

Jag vill berätta för min familj nu (ska på min systers bröllop nästa vecka, dom kommer tycka det är jätte konstigt om jag inte dricker) men sambo vill verkligen vänta till v. 12!

Senaste mensens första dag räknar man på. Det låter som att den ena inte räknar som vi gör i Sverige? Om ägglossning är på dag 14 i cykeln så är det v 2+0.
  • lilsis
    Videungen skrev 2016-07-23 10:09:40 följande:

Jo visst. Men just att det står "gravid" är väl typ 99% säkert medan veckoindikatorn inte är lika säker?

Ja jag skrev inget om "gravid", bara veckoindikatorn
  • Smorr
    lilsis skrev 2016-07-23 21:54:01 följande:

Senaste mensens första dag räknar man på. Det låter som att den ena inte räknar som vi gör i Sverige? Om ägglossning är på dag 14 i cykeln så är det v 2+0.

Så då spelar det ingen roll att man (som jag) har lång cykel? Eftersom min senast mens första dag var 16 juni och jag skulle haft mens nu den 20 juli men plussade då istället. Är det v 6+ som gäller då? Förlåt alltså men, första graviditeten, allt är förvirrande.!
  • Anonym (Stockholmstjej)

Sent in i tråden... Plussade igår med bf 27/3. Andra barnet, har en son som är 3,5 år. Det här är efterlängtat men jag vågar inte riktigt glädjas över det. Fick ett tidigt missfall (4+5) i början av juni och nu känns det som att jag bara går och väntar på att börja blöda igen. Ändå glad över att det tog sig igen så snabbt, bara en mens emellan, för med sonen försökte vi i nästan ett år innan jag blev gravid.

• Smuulan91
    Anonym (Stockholmstjej) skrev 2016-07-23 22:16:09 följande:

Sent in i tråden... Plussade igår med bf 27/3. Andra barnet, har en son som är 3,5 år. Det här är efterlängtat men jag vågar inte riktigt glädjas över det. Fick ett tidigt missfall (4+5) i början av juni och nu känns det som att jag bara går och väntar på att börja blöda igen. Ändå glad över att det tog sig igen så snabbt, bara en mens emellan, för med sonen försökte vi i nästan ett år innan jag blev gravid.

Välkommen och Grattis :)

Är också från Stockholm med mitt första.

Håller tummarna att det går hela vägen!
Svar på tråden BF mars 2017