• Michaelaj

Sambo åker på semester efter förlossning

Jag är beräknad att föda vårt andra barn i mitten av juli.
    Svärmor förväntar sig att min sambo och äldsta barnet som är två år ska komma på semester till hennes landställe där hon kommer att vara hela sommaren (ligger långt bort, ca 7-8 timmars bilkörning).
    Vad skulle ni tycka om att vara hemma själv med en nyfödd bebis som är några veckor och att resten av familjen åker på semester?

• Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning
  • Fru1980
    Fru1980 skrev 2016-06-19 13:46:56 följande:

Fast sånt är ju Svårt att veta innan bebis kommit. Jag trodde att det skulle bli enkelt med bebis nr 2 visste ju hur det gick till efter en. Men efter en dramatisk förlossning fick jag en svår depression direkt efter födseln och var helt beroende av min make. Hade aldrig i min vildaste fantasi förstått att det skulle drabba mig. Är I vanliga fall en person som inte skulle haft problem att låta maken åka iväg. Så man ska inte vara säker på något efter att man nyss fått barn. Ts tycker att svärmor Tänker helt galet, självklart ska familjen vara hemma . ????

Alltså frågetecken skulle vara ett hjärta ju.
  • Michaelaj
    That is life skrev 2016-06-19 12:46:53 följande:

Jag skulle nog vilja ha honom hemma men att skulle han bestämma sig för att åka så skulle jag säga "då måste JAG ta mig en funderare medans du är borta om detta förhållande är något att rädda och jag tycker du ska tänka efter  vem DU verkligen vill vara med mig eller din mamma".

Hade han velat vara hemma efter förlossningen så skulle han ha sagt till sin mamma att han vill vara hemma med er men att ni kunde komma allihopa efter ett par veckor under en helg när ni alla hade landat.

Nej jag skulle allt ta mig en funderare om förhållandet är värt att rädda om han åkte iväg.

Nej då, så illa är det inte tack o lov. Bebisen är både planerad och sambon vill inte åka bort. Problemet är att han inte kan/vågar säga nej till sin mamma.
  • Holma
    Påven Johanna skrev 2016-06-19 13:26:54 följande:

För mig hade varit helt okej om man och äldre barn åkt till svärmor medan jag och bebis var hemma. Förutsatt att man och äldre barn själva ville åka. Jag och bebis hade klarat oss bra. Kanske man inte bara är rädd för att säga ifrån så som ts tror - kanske man faktiskt tycker att det är kul att åka med äldre barn till farmor en sväng.

Jag skulle heller inte tycka det var helt uteslutet faktiskt , lugnt o skönt bara bebis o jag skulle vara toppen första tiden .
  • Påven Johanna
    Fru1980 skrev 2016-06-19 13:46:56 följande:
    Fast sånt är ju Svårt att veta innan bebis kommit. Jag trodde att det skulle bli enkelt med bebis nr 2 visste ju hur det gick till efter en. Men efter en dramatisk förlossning fick jag en svår depression direkt efter födseln och var helt beroende av min make. Hade aldrig i min vildaste fantasi förstått att det skulle drabba mig. Är I vanliga fall en person som inte skulle haft problem att låta maken åka iväg. Så man ska inte vara säker på något efter att man nyss fått barn. Ts tycker att svärmor Tänker helt galet, självklart ska familjen vara hemma . ????
    Ja, skulle något väl komplicerande adderas till situationen så antar jag att man inte längre skulle vilja åka till farmor med äldre barn. Hos oss var det så att make (dåvarande) arbetade borta ett par veckor i sträck så jag och två bebis - egentligen bebis och äldre barn - var vana vid att klara oss själva.

Man och farmor utgår nog från att förlossning ska gå bra, men är förmodligen villiga att ändra sig om så inte är fallet.
  • EnGladPingvin

Problemet är inte svärmor utan din sambo. Låt honom inte skylla ifrån sig på sin mamma. Han är vuxen nog att ta ansvar för sina egna handlingar, eller?

• molly50
    Michaelaj skrev 2016-06-18 18:34:26 följande:

Jag är beräknad att föda vårt andra barn i mitten av juli.
    Svärmor förväntar sig att min sambo och äldsta barnet som är två år ska komma på semester till hennes landställe där hon kommer att vara hela sommaren (ligger långt bort, ca 7-8 timmars bilkörning).
    Vad skulle ni tycka om att vara hemma själv med en nyfödd bebis som är några veckor och att resten av familjen åker på semester?

Du borde sätta dig ner och prata med din sambo om det här och berätta vad du känner.
    Han borde själv begripa vikten av att stanna hemma när nya bebisen kommer.
    Och din svärmor likaså.
    Han borde tala om för henne att hon snällt får vänta på besök av er tills ni har varit hemma ett tag med den nya lilla bebisen.
    Det är jätteviktigt för anknytningen också.
    Mattias och Hannah.
  • Sammebamm

Jag går emot strömmen här. När vårt andra barn var litet tyckte jag det var oerhört skönt att vara ensam hemma med henne utan vår tvååring.

Då kunde man passa på att vila/titta på film/göra vad man hade lust med medans bebisen sov. Det går ju inte med ett barn till som är hemma.

Med första barnet ville jag inte vara ensam en sekund och min man och jag var lediga tillsammans de tre första månaderna. Men med andra barnet är man mycket säkrare på hur man skall vara som förälder och det kan vara väldigt gott att få tid att bonda med sin bebis utan att ha dåligt samvete över att man inte ger all uppmärksamhet till det större barnet.

Såvida inte din man och ditt första barn ska vara borta jättelänge ser jag faktiskt inga problem med upplägget om allt är bra med dig och bebisen.

• Rani
    nevermind skrev 2016-06-19 10:31:18 följande:

Skit i svärmor. Det är din karl det är fel på. Varför vill han inte vara med sin nyfödda? Är barnet oplanerat eller vad är det frågan om??

Håller helt med. Problemen här:

1. Att mannen VILL åka ifrån en nyfödd.

2. Att en vuxen man inte kan säga nej till sin mamma.
  • Kim Possible

Om min man inte värderat första tiden med sin bebis mer, samt förutsatt att den bara var mitt ansvar, och satt sin mamma före, då hade jag funderat på om han verkligen ska fortsätta vara min man. Men det är jag, i andra familjer verkar det vara självklart att det ändå bara är mamman som tar hand om och bondar med barnet, kör man det upplägget förstår jag om man inte ser något fel med att karln sticker iväg.

• Kirenaj68
    Michaelaj skrev 2016-06-19 00:08:34 följande:

Tror att det endast är kvinnor som svarat på min fråga. Skulle vara intressant att höra mäns åsikt....

Visst. Här har du en. Klart som korvspad att sambon ska vara vid din sida vid födseln. Inget att diskutera ens. Din sambo verkar vara ett ryggradslöst ynkedom och din "svärmor" verkar inte vara riktigt klok. Visst är det väl kul om den äldste får komma till stranden, men det kommer väl fler tillfällen framöver, för tusan!! Stå på dig, tjejen. Du är helt rätt ute. Försätter sambon konstra får du väl sätta hårt mot hårt och säga: "Ja. Åk du till stugan, du. Men då kommer jag att gå ut med barnens rätta pappa är rörläggaren. Han hade nämligen mera stake". Fattar vinken där, va?FlörtFlört 
Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning