• Michaelaj

Sambo åker på semester efter förlossning

Jag är beräknad att föda vårt andra barn i mitten av juli.
    Svärmor förväntar sig att min sambo och äldsta barnet som är två år ska komma på semester till hennes landställe där hon kommer att vara hela sommaren (ligger långt bort, ca 7-8 timmars bilkörning).
    Vad skulle ni tycka om att vara hemma själv med en nyfödd bebis som är några veckor och att resten av familjen åker på semester?

• Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning
  • lillis70

Nej!!!

Det är ju en viktig tid för hela familjen att lära känna den lilla nyamrdlemmen. Stanna hemma och mys ihop och åk till svärmor när ni är redo.

Kram och lycka till!

Mamma till fyra
  • cosinus

Jag tycker det låter jätteskönt att få vara hemma själv med bebben en tid :)

• Petite Chérie

Jag hade blivit fullkomligt rabiat, självklart. Vilket pantat förslag. 

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Stinamelina

Var med om liknande sak när minsta prinsen skulle födas. Svärmor hade bokat in födelsedagsresa till gran canaria samma vecka som beräknad Bf (datumet blev bestämt innan vi outade graviditeten) och lobbade stenhårt för att min man och äldsta barnet skulle åka med. Hon argumenterade så som "men man går ju vanligtvis över tiden".

Jag sa bara "Nej". Hon argumenterade, tjatade och grät men jag vägrade ens att diskutera det. För det fanns inget att diskutera. Min man tyckte det var så jobbigt då hon försöker styra "sin familj" med järnhand. Men han stod på sig för "sin familj".

Så TS, argumentera inte detta med din svärmor. Säg bara nej och att det ör försigdiskuterat.försöker hon ändå övertala är det bara att resa sig och gå. Du och din man styr er familj. Inte hon.

• Michaelaj
    Stinamelina skrev 2016-06-18 22:45:51 följande:

Var med om liknande sak när minsta prinsen skulle födas. Svärmor hade bokat in födelsedagsresa till gran canaria samma vecka som beräknad Bf (datumet blev bestämt innan vi outade graviditeten) och lobbade stenhårt för att min man och äldsta barnet skulle åka med. Hon argumenterade så som "men man går ju vanligtvis över tiden".

Jag sa bara "Nej". Hon argumenterade, tjatade och grät men jag vägrade ens att diskutera det. För det fanns inget att diskutera. Min man tyckte det var så jobbigt då hon försöker styra "sin familj" med järnhand. Men han stod på sig för "sin familj".

Så TS, argumentera inte detta med din svärmor. Säg bara nej och att det ör försigdiskuterat.försöker hon ändå övertala är det bara att resa sig och gå. Du och din man styr er familj. Inte hon.

Herregud... Det är ju tio resor värre än mitt fall!
    Ibland förstår jag inte hur vissa människor tänker, har de totalt tappat förmågan att tänka sig in i någon annans situation?!
  • Michaelaj
    Petite Chérie skrev 2016-06-18 22:31:17 följande:

Jag hade blivit fullkomligt rabiat, självklart. Vilket pantat förslag. 

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
    Tack för ditt svar. Fick tokspel ikväll på sambon när vi diskuterade detta efter att vi nattat barnet. Hoppades nästan att mitt utbrott skulle trigga igång en förlossning, haha!
  • mammalovis

Nä, jag förstår inte heller hur sambo och svärmor resonerar.

Med andra barnet fick jag rejäl mjölkstas efter 3 dygn och låg med hög feber och influensakänsla, så då hade jag inte velat vara ensam med bebisen utan avlastning. Jag behövde duscha och massera brösten och det hade varit svårt med en närhetstörstande bebis på mig samtidigt. Jag tyckte det var jobbigt nog att mamma åkte hem efter att ha varit barnvakt några dagar när jag mådde som sämst och kände mig ynklig.

Så stå på dig. Sambon kan åka till stranden de dagar det passar ändå på närmare håll. Sedan är ju sommaren lång på sommarstället, så de hinner väl åka i augusti, när du känner dig tryggare i situationen. Din dotter behöver ju självklart få tid att lära känna lillasyskonet och inte känna sig bortförd från sin mamma. Att få syskon blir ju en omställning för hela familjen. Med tredje tyckte jag omställningen var mindre, då syskonen är mer vana att dela. 

• Petite Chérie
    Michaelaj skrev 2016-06-18 22:54:20 följande:
    Tack för ditt svar. Fick tokspel ikväll på sambon när vi diskuterade detta efter att vi nattat barnet. Hoppades nästan att mitt utbrott skulle trigga igång en förlossning, haha!

Du måste sätta ner foten här.

Jag hade nog sagt att antingen så säger han nej till lilla mamma eller så flyttar han hem till henne, eftersom hon uppenbarligen är viktigare. Men sen har jag otroligt kort stubin med allt vad gäller min svärbitchSolig

• Michaelaj
    Petite Chérie skrev 2016-06-18 23:48:00 följande:

Du måste sätta ner foten här.

Jag hade nog sagt att antingen så säger han nej till lilla mamma eller så flyttar han hem till henne, eftersom hon uppenbarligen är viktigare. Men sen har jag otroligt kort stubin med allt vad gäller min svärbitchSolig

Hahaha! Det var ungefär så jag sa till honom! Tror vår stubin är lika lång ;)
Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning