• Michaelaj

Sambo åker på semester efter förlossning

Jag är beräknad att föda vårt andra barn i mitten av juli.
    Svärmor förväntar sig att min sambo och äldsta barnet som är två år ska komma på semester till hennes landställe där hon kommer att vara hela sommaren (ligger långt bort, ca 7-8 timmars bilkörning).
    Vad skulle ni tycka om att vara hemma själv med en nyfödd bebis som är några veckor och att resten av familjen åker på semester?

• Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning
  • Holma
    elmadumle skrev 2016-06-20 12:29:06 följande:

Jag hade sagt; åk du till din mamma men det blir utan barnet och vi har flyttat när du kommer tillbaka. 

Stackars din man som måste vara hemma med dig jämt :)
  • tofslan

Men när är det tänkt att de ska åka då? Om bebisen kommer i mitten av juli är det väl (givet att allt går bra) inga problem med om de åker några dagar i mitten av aug? Håll det hela öppet utan några "löften" till svärmor ovh se hur allt går verkar fiffigast

• Michaelaj
    tofslan skrev 2016-06-20 12:31:50 följande:

Men när är det tänkt att de ska åka då? Om bebisen kommer i mitten av juli är det väl (givet att allt går bra) inga problem med om de åker några dagar i mitten av aug? Håll det hela öppet utan några "löften" till svärmor ovh se hur allt går verkar fiffigast

Datum har aldrig diskuterats, men beroende på när bebis föds så skulle det kunna bli när bebisen är mellan två-fem veckor kanske.
  • Michaelaj

Nu svarade jag lite otydligt kanske. Sambon kommer inte att åka iväg eftersom jag inte vill det, men som sagt OM han hade åkt så hade lilla bebisen kunnat vara mellan 2-6 veckor.

• elmadumle
    Holma skrev 2016-06-20 12:30:33 följande:
    Stackars din man som måste vara hemma med dig jämt :)
    Var skrev jag det någonstans? nej just, det gjorde jag inte. Men om han hade prioriterat sin morsa före sitt nyfödda barn och mig så hade han åkt ut. 
  • Holma
    elmadumle skrev 2016-06-20 13:18:05 följande:
    Var skrev jag det någonstans? nej just, det gjorde jag inte. Men om han hade prioriterat sin morsa före sitt nyfödda barn och mig så hade han åkt ut. 
    Exakt , han skulle inte få åka för då flyttar du alltså måste han vara hemma med dig
  • cupcakemom

Jag skulle nog tycka det vore lite skönt faktiskt... Inte när bebis var 2 veckor iofs men närmare 5-6 veckor skulle det vara skönt att bara får chilla.... Fick barn på julafton vilket innebar jullov för barnen också... Jättemysigt att ha alla hemma med liten men ingen lek med alla hormoner som rusade runt i kroppen.. Hade gärna haft ngr dagar helt själv med liten... Men inte för länge 3-4 hade varit lagom

• Kim Possible
    Holma skrev 2016-06-20 13:19:19 följande:
    Exakt , han skulle inte få åka för då flyttar du alltså måste han vara hemma med dig
    Men vad är det för muppar som inte vill vara hemma den första tiden med sina nyfödda? Det ska väl ändå vara en självklarhet, även om man inte behöver tillbringa dygnet runt med varandra. För båda de nyblivna föräldrarna.
  • Holma
    Kim Possible skrev 2016-06-20 13:28:37 följande:
    Men vad är det för muppar som inte vill vara hemma den första tiden med sina nyfödda? Det ska väl ändå vara en självklarhet, även om man inte behöver tillbringa dygnet runt med varandra. För båda de nyblivna föräldrarna.
    Jätteskönt att som mamma bara vara själv utan syskon o man så man kan ladda batterierna , min åsikt , det handlar om några dagar
  • Kim Possible
    Holma skrev 2016-06-20 13:29:52 följande:
    Jätteskönt att som mamma bara vara själv utan syskon o man så man kan ladda batterierna , min åsikt , det handlar om några dagar
    Jaha, ja det verkar vanligare än man tror i vissa kretsar att man som mamma gör allt och karln knappt kan koka tevatten eller leka med äldre syskon. Här är vi två likvärdiga föräldrar från start, med delat ansvar för både barn och hem, då finns tid att ladda batterier ändå, men är man van att curla både barn och man kanske man behöver slippa det några dagar. Låter obegripligt, men men. 
Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning