• Michaelaj

Sambo åker på semester efter förlossning

Jag är beräknad att föda vårt andra barn i mitten av juli.
    Svärmor förväntar sig att min sambo och äldsta barnet som är två år ska komma på semester till hennes landställe där hon kommer att vara hela sommaren (ligger långt bort, ca 7-8 timmars bilkörning).
    Vad skulle ni tycka om att vara hemma själv med en nyfödd bebis som är några veckor och att resten av familjen åker på semester?

• Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning
  • Michaelaj

När jag sa till svärmor att jag inte vill att de ska åka bort, så svarar hon: Jag tänker på stora barnet som får komma iväg och leka på stranden.
    Så då vänder hon på det så att det jag som är ego, som inte låter mitt barn få åka iväg på roligheter. Stackars barn som måste vara hemma med båda föräldrarna och nya bebis!

• Utflykt i verkligheten
    Michaelaj skrev 2016-06-18 19:26:32 följande:

När jag sa till svärmor att jag inte vill att de ska åka bort, så svarar hon: Jag tänker på stora barnet som får komma iväg och leka på stranden.

Så då vänder hon på det så att det jag som är ego, som inte låter mitt barn få åka iväg på roligheter. Stackars barn som måste vara hemma med båda föräldrarna och nya bebis!

Har väldigt svårt att tro att en mammig 2-åring skulle få ut mer av att vara på stranden än att vara med sina båda föräldrar och sitt nya syskon. Otroligt fånigt argument! Det är inte hela världen om de åker iväg ett par dagar någon månad senare istället. Svärmor verkar vara oerhört gränslös!
  • elyse

Det finns gott om badplatser i vårt land! Säkerligen har ni en handfull att välja på bara en halvtimme hemifrån.

Först någon vecka efter förlossningen vet ni ju hur DU faktiskt mår. Själv fick jag flera infektioner och blev inlagd på sjukhus ca en vecka efteråt. Ni behöver inte bestämma något nu. Kanske vill du åka iväg du med. Men det vet ni inte nu.

• Michaelaj
    elyse skrev 2016-06-18 19:43:35 följande:

Det finns gott om badplatser i vårt land! Säkerligen har ni en handfull att välja på bara en halvtimme hemifrån.

Först någon vecka efter förlossningen vet ni ju hur DU faktiskt mår. Själv fick jag flera infektioner och blev inlagd på sjukhus ca en vecka efteråt. Ni behöver inte bestämma något nu. Kanske vill du åka iväg du med. Men det vet ni inte nu.

Tveksam till att jag vill tillbringa flera dagar med svärmor i sommar om jag ska vara ärlig. Även om förlossningen går toppen och jag mår bra efteråt.
  • Michaelaj
    Holma skrev 2016-06-18 19:46:59 följande:

Åka hela familjen ?

Jag kan ju dra upp flera praktiska argument till att jag inte vill bo med nyfödd i lilla sommarstugan. Men för att vara ärlig så vill jag inte bo med svärmor heller för den delen.
  • katrinp

Jag hade blivit topp tunnor rasande om min man ens föreslagit det!!! Nej det är absolut inte okej

• Michaelaj

Skönt att jag har medhåll från alla och att det är helt legitimt att jag till och med får bli irriterad över att det både föreslås och för att jag måste argumentera för min åsikt!

• Alvina

Aldrig i livet. Det är bara att klargöra för mannen din att han snällt stannar kvar hemma. Och så skiter du i vad din svärmor och man tycker.

• lillis70

Nej!!!

Det är ju en viktig tid för hela familjen att lära känna den lilla nyamrdlemmen. Stanna hemma och mys ihop och åk till svärmor när ni är redo.

Kram och lycka till!

Mamma till fyra
Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning