• Michaelaj

Sambo åker på semester efter förlossning

Jag är beräknad att föda vårt andra barn i mitten av juli.
    Svärmor förväntar sig att min sambo och äldsta barnet som är två år ska komma på semester till hennes landställe där hon kommer att vara hela sommaren (ligger långt bort, ca 7-8 timmars bilkörning).
    Vad skulle ni tycka om att vara hemma själv med en nyfödd bebis som är några veckor och att resten av familjen åker på semester?

• Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning
  • Holma
    Kim Possible skrev 2016-06-20 13:34:39 följande:
    Jaha, ja det verkar vanligare än man tror i vissa kretsar att man som mamma gör allt och karln knappt kan koka tevatten eller leka med äldre syskon. Här är vi två likvärdiga föräldrar från start, med delat ansvar för både barn och hem, då finns tid att ladda batterier ändå, men är man van att curla både barn och man kanske man behöver slippa det några dagar. Låter obegripligt, men men. 
    Sa inget om att män inte gör nått men att ha ett syskon hemma tar på krafterna efter en förlossning oavsett om mannen sköter allt .
  • ElSiYu

När min yngsta dotter var två år så åkte min man och 2-åriga dotter till hans mamma i en vecka. Min förlossning gick bra och även den veckan ifrån varandra gick bra. MEN, vi hade inte gjort om det av en annan anledning. En 2-åring är för liten för att vara ifrån sin mamma en vecka och framför allt inte då de precis blivit storasyskon och ett nytt litet barn barn tagit deras roll som minsting. Är barnet över 4 år så är det nog lättare. Min 2-åring blev väldigt orolig och jättemammig efter den semesterveckan. Vi tog även beslutet att inte prata via Skype för att undvika att göra henne ledsen. Det var ett dumt beslut såklart. Bättre att barnet blir ledset men får se sin mamma än att mamma plötsligt bara försvinner. Tänk på att ingen pappa, farmor, mormor osv någonsin kan ersätta den trygghet som mamma ger under denna viktiga första tid. Så mitt råd är; åk tillsammans om du och bebisen mår bra alternativt låt pappa och 2-åring åka men bara ett par dagar. Annars tycker jag att ni alla ska stanna hemma för 2-åringens skull. Hen ser det inte som att hen får åka bort med pappa, utan att hen inte får vara med mamma och bebisen. En 2-åring måste också få vara liten och mysa med sin mamma.

• Holma
    ElSiYu skrev 2016-06-20 13:44:14 följande:

När min yngsta dotter var två år så åkte min man och 2-åriga dotter till hans mamma i en vecka. Min förlossning gick bra och även den veckan ifrån varandra gick bra. MEN, vi hade inte gjort om det av en annan anledning. En 2-åring är för liten för att vara ifrån sin mamma en vecka och framför allt inte då de precis blivit storasyskon och ett nytt litet barn barn tagit deras roll som minsting. Är barnet över 4 år så är det nog lättare. Min 2-åring blev väldigt orolig och jättemammig efter den semesterveckan. Vi tog även beslutet att inte prata via Skype för att undvika att göra henne ledsen. Det var ett dumt beslut såklart. Bättre att barnet blir ledset men får se sin mamma än att mamma plötsligt bara försvinner. Tänk på att ingen pappa, farmor, mormor osv någonsin kan ersätta den trygghet som mamma ger under denna viktiga första tid. Så mitt råd är; åk tillsammans om du och bebisen mår bra alternativt låt pappa och 2-åring åka men bara ett par dagar. Annars tycker jag att ni alla ska stanna hemma för 2-åringens skull. Hen ser det inte som att hen får åka bort med pappa, utan att hen inte får vara med mamma och bebisen. En 2-åring måste också få vara liten och mysa med sin mamma.

Nu är inte alla två åringar lika , många fixar det väldigt bra o vissa inte
  • Michaelaj
    ElSiYu skrev 2016-06-20 13:44:14 följande:

Tack för ditt inlägg! Det är även stora syskonet som skulle bekymra mig...
    Vi har en väldigt mammig tvååring. (2 år, 5 mån när bebis föds)
    Jag var borta tre nätter i mars och den sista dagen/natten var kaos. Jag satt 50 mil bort med ångest efter ett skypesamtal där hen bara grät.
    Är beredd på att hen kommer att bli mer mammig när en konkurrerande nyfödd anländer och upptar massa tid från mig.
  • Vinterankan

Om förlossningen går bra och den nya är rätt lugn och "enkel" så skulle jag nog inte se några problem med att pappan åker bort med äldsta barnet en 4-5 dagar. Främst för stora barnets skull att få komma ut på lite äventyr och få känna att hon har en egen plats pch prioritering och inte bara är storasyster som ska ta hänsyn till småsyskonet.

• Alvolina
    Michaelaj skrev 2016-06-20 13:51:42 följande:
    Tack för ditt inlägg! Det är även stora syskonet som skulle bekymra mig...
    Vi har en väldigt mammig tvååring. (2 år, 5 mån när bebis föds)
    Jag var borta tre nätter i mars och den sista dagen/natten var kaos. Jag satt 50 mil bort med ångest efter ett skypesamtal där hen bara grät.
    Är beredd på att hen kommer att bli mer mammig när en konkurrerande nyfödd anländer och upptar massa tid från mig.
    Detta var min erfarenhet också och då var ändå vår pojk 4 år, som aldrig tidigare varit särskilt mammig. I 6 månader höll det på mer eller mindre.

Nej, tänkt på syskonet här. Antingen åker ni tillsammans eller så tackar ni vänligt nej. Egentid kan pappan ha med storasyster ändå. Gå till en lekpark, djurpark eller liknande. Hon är ju faktiskt fortfarande väldigt liten.
  • Kirenaj68
    Holma skrev 2016-06-20 07:47:28 följande:
    Vem har sagt att han ska vara borta när barnet föds ? Har jag missat nått ?
    Ursäkta. Menade förstås tiden efter födseln. Mitt misstag.
  • SupersurasunkSara

För egen del hade jag inte haft några problem med att vara själv med en nyfödd, inte ens om stora syskonet lämnats hemma med mig. Jag har tagit hand om båda mina barn från start i stort sett helt själv, enda gången deras pappa haft dem själv var när jag var på BB med nr 2 och en väldigt kort period då vi hade skilt oss då han hade dem varannan v.

Det jag hade haft problem med vore om min man lämnat mig i den sitsen och inte velat vara med sin familj då. Vete fasen om han inte fått stanna för gott då.

• Holma
    Kirenaj68 skrev 2016-06-20 16:26:26 följande:
    Ursäkta. Menade förstås tiden efter födseln. Mitt misstag.
    Hur lång är "tiden efter födseln " ?
  • Mooomin

Det är ju inte alla som anser att "ensam med en nyfödd, tätt efter förlossningen" är att ladda batterierna. Jag hade blivit tokig.. Alla mår ju inte bra direkt efter, varken mamma eller barn, och även om man gör det kan man behöva avlastning.

Holma skrev 2016-06-20 13:29:52 följande:

Jätteskönt att som mamma bara vara själv utan syskon o man så man kan ladda batterierna , min åsikt , det handlar om några dagar

• Holma
    Mooomin skrev 2016-06-20 22:20:50 följande:

Det är ju inte alla som anser att "ensam med en nyfödd, tätt efter förlossningen" är att ladda batterierna. Jag hade blivit tokig.. Alla mår ju inte bra direkt efter, varken mamma eller barn, och även om man gör det kan man behöva avlastning.

Nä jag skrev tydligt att det är min åsikt o efter några veckor vet man hur man mår efter förlossningen
  • Mooomin

Men vad har det med ts att göra, att DU tycker det är skönt att vara själv med en nyfödd? Och om man då mår lite halvdant efter några veckor och mannen ändå åker?

Holma skrev 2016-06-20 22:25:59 följande:

Nä jag skrev tydligt att det är min åsikt o efter några veckor vet man hur man mår efter förlossningen

• Holma
    Mooomin skrev 2016-06-20 23:00:51 följande:

Men vad har det med ts att göra, att DU tycker det är skönt att vara själv med en nyfödd? Och om man då mår lite halvdant efter några veckor och mannen ändå åker?

Klart man bara kan tala för sig själv
  • Holma
    Mooomin skrev 2016-06-20 22:20:50 följande:

Har aldrig sagt att det jag tycker är som alla andra tycker
  • Lia4

Fast det har det väl i allra högsta grad då ts frågade just vad andra hade tyckt om det.
  • Kirenaj68
    Holma skrev 2016-06-20 20:18:21 följande:
    Hur lång är "tiden efter födseln " ?
    "Några veckor" efter födseln i det här fallet, enligt TS.
  • cupcakemom

Eh.. Ts frågar ju vad andra tycker då måste man väl få säga sin mening..

TS skriver : Vad skulle ni tycka om att vara hemma själv med en nyfödd bebis som är några veckor och att resten av familjen åker på semester?
  • Bäbiiiis

Kanske vore det jätteskönt för dig om sambon åkte iväg några dagar med er 2-åring så att du och bebisen fick lite lugn egentid. Det hade jag nog tyckt, min 2-åring kräver ganska mycket uppmärksamhet och energi, men inte mer än några dagar. Men vänta nåra veckor efter förlossningen i så fall så du hinner återhämta dig.

Fast nu verkar ju du inte känna så. Ni kan väl avvakta och se hur det känns när bebisen kommit.

Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning