• Holma

Sambo åker på semester efter förlossning

Åka hela familjen ?

• Holma
    Påven Johanna skrev 2016-06-19 13:26:54 följande:

För mig hade varit helt okej om man och äldre barn åkt till svärmor medan jag och bebis var hemma. Förutsatt att man och äldre barn själva ville åka. Jag och bebis hade klarat oss bra. Kanske man inte bara är rädd för att säga ifrån så som ts tror - kanske man faktiskt tycker att det är kul att åka med äldre barn till farmor en sväng.

Jag skulle heller inte tycka det var helt uteslutet faktiskt , lugnt o skönt bara bebis o jag skulle vara toppen första tiden .
  • Holma
    Kirenaj68 skrev 2016-06-20 04:31:57 följande:
    Visst. Här har du en. Klart som korvspad att sambon ska vara vid din sida vid födseln. Inget att diskutera ens. Din sambo verkar vara ett ryggradslöst ynkedom och din "svärmor" verkar inte vara riktigt klok. Visst är det väl kul om den äldste får komma till stranden, men det kommer väl fler tillfällen framöver, för tusan!! Stå på dig, tjejen. Du är helt rätt ute. Försätter sambon konstra får du väl sätta hårt mot hårt och säga: "Ja. Åk du till stugan, du. Men då kommer jag att gå ut med barnens rätta pappa är rörläggaren. Han hade nämligen mera stake". Fattar vinken där, va?FlörtFlört 
    Vem har sagt att han ska vara borta när barnet föds ? Har jag missat nått ?
  • Holma
    Swagger skrev 2016-06-20 06:38:58 följande:

De där 10 första pappa-dagarna är ju vad jag förstår inte tänkta för att mannen ska åka bort.

Dom hinner han ju ta innan
  • Holma
    Michaelaj skrev 2016-06-20 08:24:15 följande:
    Nä jag visste inte heller att min sambo skulle vara borta under förlossning eller de 10 första dagarna... ;)
    Folk läser väldigt konstigt :)
  • Holma
    elmadumle skrev 2016-06-20 12:29:06 följande:

Jag hade sagt; åk du till din mamma men det blir utan barnet och vi har flyttat när du kommer tillbaka. 

Stackars din man som måste vara hemma med dig jämt :)
  • Holma
    elmadumle skrev 2016-06-20 13:18:05 följande:
    Var skrev jag det någonstans? nej just, det gjorde jag inte. Men om han hade prioriterat sin morsa före sitt nyfödda barn och mig så hade han åkt ut. 
    Exakt , han skulle inte få åka för då flyttar du alltså måste han vara hemma med dig
  • Holma
    Kim Possible skrev 2016-06-20 13:28:37 följande:
    Men vad är det för muppar som inte vill vara hemma den första tiden med sina nyfödda? Det ska väl ändå vara en självklarhet, även om man inte behöver tillbringa dygnet runt med varandra. För båda de nyblivna föräldrarna.
    Jätteskönt att som mamma bara vara själv utan syskon o man så man kan ladda batterierna , min åsikt , det handlar om några dagar
  • Holma
    Kim Possible skrev 2016-06-20 13:34:39 följande:
    Jaha, ja det verkar vanligare än man tror i vissa kretsar att man som mamma gör allt och karln knappt kan koka tevatten eller leka med äldre syskon. Här är vi två likvärdiga föräldrar från start, med delat ansvar för både barn och hem, då finns tid att ladda batterier ändå, men är man van att curla både barn och man kanske man behöver slippa det några dagar. Låter obegripligt, men men. 
    Sa inget om att män inte gör nått men att ha ett syskon hemma tar på krafterna efter en förlossning oavsett om mannen sköter allt .
  • Holma
    ElSiYu skrev 2016-06-20 13:44:14 följande:

När min yngsta dotter var två år så åkte min man och 2-åriga dotter till hans mamma i en vecka. Min förlossning gick bra och även den veckan ifrån varandra gick bra. MEN, vi hade inte gjort om det av en annan anledning. En 2-åring är för liten för att vara ifrån sin mamma en vecka och framför allt inte då de precis blivit storasyskon och ett nytt litet barn barn tagit deras roll som minsting. Är barnet över 4 år så är det nog lättare. Min 2-åring blev väldigt orolig och jättemammig efter den semesterveckan. Vi tog även beslutet att inte prata via Skype för att undvika att göra henne ledsen. Det var ett dumt beslut såklart. Bättre att barnet blir ledset men får se sin mamma än att mamma plötsligt bara försvinner. Tänk på att ingen pappa, farmor, mormor osv någonsin kan ersätta den trygghet som mamma ger under denna viktiga första tid. Så mitt råd är; åk tillsammans om du och bebisen mår bra alternativt låt pappa och 2-åring åka men bara ett par dagar. Annars tycker jag att ni alla ska stanna hemma för 2-åringens skull. Hen ser det inte som att hen får åka bort med pappa, utan att hen inte får vara med mamma och bebisen. En 2-åring måste också få vara liten och mysa med sin mamma.

Nu är inte alla två åringar lika , många fixar det väldigt bra o vissa inte
  • Holma
    Kirenaj68 skrev 2016-06-20 16:26:26 följande:
    Ursäkta. Menade förstås tiden efter födseln. Mitt misstag.
    Hur lång är "tiden efter födseln " ?
  • Holma
    Mooomin skrev 2016-06-20 22:20:50 följande:

Det är ju inte alla som anser att "ensam med en nyfödd, tätt efter förlossningen" är att ladda batterierna. Jag hade blivit tokig.. Alla mår ju inte bra direkt efter, varken mamma eller barn, och även om man gör det kan man behöva avlastning.

Nä jag skrev tydligt att det är min åsikt o efter några veckor vet man hur man mår efter förlossningen
  • Holma
    Mooomin skrev 2016-06-20 23:00:51 följande:

Men vad har det med ts att göra, att DU tycker det är skönt att vara själv med en nyfödd? Och om man då mår lite halvdant efter några veckor och mannen ändå åker?

Klart man bara kan tala för sig själv
  • Holma
    Mooomin skrev 2016-06-20 22:20:50 följande:

Det är ju inte alla som anser att "ensam med en nyfödd, tätt efter förlossningen" är att ladda batterierna. Jag hade blivit tokig.. Alla mår ju inte bra direkt efter, varken mamma eller barn, och även om man gör det kan man behöva avlastning.

Har aldrig sagt att det jag tycker är som alla andra tycker
Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning