Sambo åker på semester efter förlossning
Åka hela familjen ?
Åka hela familjen ?
För mig hade varit helt okej om man och äldre barn åkt till svärmor medan jag och bebis var hemma. Förutsatt att man och äldre barn själva ville åka. Jag och bebis hade klarat oss bra. Kanske man inte bara är rädd för att säga ifrån så som ts tror - kanske man faktiskt tycker att det är kul att åka med äldre barn till farmor en sväng.
De där 10 första pappa-dagarna är ju vad jag förstår inte tänkta för att mannen ska åka bort.
Jag hade sagt; åk du till din mamma men det blir utan barnet och vi har flyttat när du kommer tillbaka.
När min yngsta dotter var två år så åkte min man och 2-åriga dotter till hans mamma i en vecka. Min förlossning gick bra och även den veckan ifrån varandra gick bra. MEN, vi hade inte gjort om det av en annan anledning. En 2-åring är för liten för att vara ifrån sin mamma en vecka och framför allt inte då de precis blivit storasyskon och ett nytt litet barn barn tagit deras roll som minsting. Är barnet över 4 år så är det nog lättare. Min 2-åring blev väldigt orolig och jättemammig efter den semesterveckan. Vi tog även beslutet att inte prata via Skype för att undvika att göra henne ledsen. Det var ett dumt beslut såklart. Bättre att barnet blir ledset men får se sin mamma än att mamma plötsligt bara försvinner. Tänk på att ingen pappa, farmor, mormor osv någonsin kan ersätta den trygghet som mamma ger under denna viktiga första tid. Så mitt råd är; åk tillsammans om du och bebisen mår bra alternativt låt pappa och 2-åring åka men bara ett par dagar. Annars tycker jag att ni alla ska stanna hemma för 2-åringens skull. Hen ser det inte som att hen får åka bort med pappa, utan att hen inte får vara med mamma och bebisen. En 2-åring måste också få vara liten och mysa med sin mamma.
Det är ju inte alla som anser att "ensam med en nyfödd, tätt efter förlossningen" är att ladda batterierna. Jag hade blivit tokig.. Alla mår ju inte bra direkt efter, varken mamma eller barn, och även om man gör det kan man behöva avlastning.
Men vad har det med ts att göra, att DU tycker det är skönt att vara själv med en nyfödd? Och om man då mår lite halvdant efter några veckor och mannen ändå åker?
Det är ju inte alla som anser att "ensam med en nyfödd, tätt efter förlossningen" är att ladda batterierna. Jag hade blivit tokig.. Alla mår ju inte bra direkt efter, varken mamma eller barn, och även om man gör det kan man behöva avlastning.