• Anonym (Nr 2)

Är jag en hemsk människa?

Min sambo har varit gift i sitt tidigare förhållande och dom har även två barn tillsammans. 
    I bröllops present fick dom en fin staty som symboliserar en kvinna och en man, en fin och säker dyr present. 
    Jag vill inte ha den framme så den är borttagen men fick en liten pik av svärmor, hon förstår säkert att det är jag som ligger bakom det.
    Var det fel av mig?

• Svar på tråden Är jag en hemsk människa?
  • Linnis92
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 21:23:49 följande:

Menar du att du hade låtit honom ha kvar foton på dem, och annat som påminner om dem tillsammans? Shit, det hade varit det första som åkt ut om det var jag.. och dem behöver man inte ens ersätta med nytt, om det inte är på en själv och partnern. 

Han har kvar sånt ja, men det är ingen som vi har framme på väggarna. Klart han ska få ha minnen kvar från sin tidigare relation, men då är det undanplockat men lätt att ta fram om han skulle vilja,
  • Linnis92
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 21:27:13 följande:

Varför skulle man vilja ha kvar något från ett tidigare förhållande? Jag försöker tänka om det finns något som jag har med mig in i detta förhållande, som jag fått från nåt ex.. kan inte komma på något just nu men hade knappast varit främmande för att byta ut det mot något annat om min partner hade begärt det. Nu är min partner allt annat än svartsjuk, så han hade inte brytt sig, men hade han gjort det så hade jag självklart prioriterat honom framför något ex. Alla dagar i veckan. Varför ha en ny relation om man inte kan släppa den gamla? För mig helt ofattbart. 

Kloka ord :)
  • Anonym (M)
    Linnis92 skrev 2016-05-24 21:25:14 följande:

Men då är skönt det är helt okej att tycka olika mot vad ni tycker.

Du behöver absolut inte tycka som oss.

Jag blev bara lite förundrad över att du gladeligen åker runt i en bil som hon också äger men du klarar inte att sitta i samma soffa som hon har suttit i.
  • Anonym (Ja)

Svar. Ja

Anonym (!) skrev 2016-05-24 12:28:20 följande:

Fånig tycker jag . Så allt i ett hem som kommer från tidigare äktenskap ska man ta bort ?

• Linnis92
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 21:29:04 följande:

Jag blev bara lite förundrad över att du gladeligen åker runt i en bil som hon också äger men du klarar inte att sitta i samma soffa som hon har suttit i.

Fast det handlar inte om att jag "inte klarar av". Det handlar om att vi hade möjligheten att skapa oss ett gemensamt hem. Hade vi varit luspanka och inte kunnat köpa nya möbler så hade jag funnit mig i det. Men nu när den möjligheten finns, varför inte byta ut och fräscha upp? Överlag har jag hellre en ny soffa än en 10 år gammal oavsett om det var hennes, hans eller min.
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 21:22:22 följande:
    Ja,verkligen!

Det var det som jag försökte påvisa för henne med mina frågor till henne.
    Jo, jag märkte ju det... konstigt detta!
    Det går bra att åka i bilen men inte att sitta i soffan?
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 21:29:04 följande:

"också äger" är en aning snedvridet. Sitter Linnis92's man och hans ex och gemensamt betalar för en bil som bara exet använder? Konstigt av exet isåfall. Ägandeskap kan ju skifta, tänker jag. Jag skulle inte säga att snubben som jag köpte min gamla bil av fortfarande äger bilen, fastän han en gång ägt den. Förut ägde han den, nu äger jag den, och han har gått vidare till nästa bil. Det är inte exets bil då, nu och för alltid bara för att exet eventuellt en gång ägt den (eller nyttjat den, åkt i den, eller vad det nu är). 
    På samma sätt har inte hans ex äganderätt på honom nu och för alltid, även om många kvinnor (och män) kan tendera att tro det. "Jag var där först, så jag har alltid rätt att komma i första hand"... suck. Sidospår, förvisso, men inte mindre sant (och enerverande) för det.
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 21:23:49 följande:
    Menar du att du hade låtit honom ha kvar foton på dem, och annat som påminner om dem tillsammans? Shit, det hade varit det första som åkt ut om det var jag.. och dem behöver man inte ens ersätta med nytt, om det inte är på en själv och partnern. 
    Haha, så du  menar att din partner inte får ha foton som visar delar ur hans liv innan han träffade dig??? På riktigt???

JAg kan förstå om du inte vill ha dem inramade på väggen men sparade i ett album?
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:36:17 följande:
    Haha, så du  menar att din partner inte får ha foton som visar delar ur hans liv innan han träffade dig??? På riktigt???

JAg kan förstå om du inte vill ha dem inramade på väggen men sparade i ett album?
    Varför skulle han?

Och vem har album?

Nu är han tack och lov inte sentimental så det är inte ett problem i mitt fall, men jag hade haft extremt mycket emot att han skulle sitta med ett fotoalbum hemma med foton på han och hans ex. Att ultraljudsbilden från deras gemensamma unge fortfarande ligger uppe på hans Facebook, i takt med femtioelva grattishälsningar till min sambo och hans ex, är nog så frustrerade att ta itu med. Men ibland får man väl blunda. Fortfarande, allt sånt ska bort, enligt mig. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:34:37 följande:

Jo, jag märkte ju det... konstigt detta!

Det går bra att åka i bilen men inte att sitta i soffan?

Ja,tydligen så gör det.

Både bilen och soffan är ju ting som egentligen inte borde ha mer emotionellt värde än fotografierna.
Svar på tråden Är jag en hemsk människa?