• 8295

Vems efternamn på barnen?

Hur har ni gjort?

Vem av föräldrarnas efternamn har era barn fått/ska få? Någon som har olika efternamn på barn med samma partner?

• Svar på tråden Vems efternamn på barnen?
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-05-15 21:35:17 följande:

I folkmun kallar man de andra namnen (som inte är efternamn) för mellannamn.

Ja å det var ju Just precis det jag skrev i mitt första svar på den jag svarade om du läser alls mina inlägg tryck visa endast. Men det är väl bäst att kalla namnen för det de heter hos Skatteverket i denna tråd då det är många som inte vet hur det fungerar å för att bena ut det.
  • Kvinna30plus

[quote=76627183][quote-nick]Mooomin skrev 2016-05-15 21:35:17 följande:[/quote-nick]I folkmun kallar man de andra namnen (som inte är efternamn) för mellannamn.[/

Såg nu att det var ju dig jag svarat ;) men jag skrev ju i mitt första svar just detta att det man brukar säga mellannamn om är i Skatteverkets lydelse förnamn. Tänkte att det skulle vara minst krångligt att förklara om man höll sig till det eftersom många blandar ihop etc. Å att mellannamnet då visst blir som ett andra efternamn.

• hlodyn
    Om det nyfödda barnet har äldre helsyskon som står under föräldrarnas gemensamma vårdnad, får det nyfödda barnet det efternamn som det senast födda syskonet bär.
    Detta står att läsa i "Familjerätt på nätet". Helsyskon kan alltså INTE få olika efternamn. Någon skrev att man kunde det. Senare kanske man kan byta, men inte som första registrering.
  • cookie82

Vår dotter har mitt efternamn. Det är ett släktnamn och vi är bara ca 10 som heter så. Min sambo har bytt sitt efternamn från ett son namn, det var innan vi träffades. Hans namn är i mina öron ganska märkligt. Jag kommer inte byta bort mitt om vi gifter oss.

• EnAnonumius
    cosinus skrev 2016-05-15 21:55:57 följande:
    Min syster hade f ö en barndomskompis där sonen hade pappans efternamn och dottern mammans. Helsyskon. Vet inte om man får göra så idag? Det barnen var födda typ 1980
    Jo det får man visst det även idag.
    Det finns inga juridiska krav på att helsyskon måste bära samma efternamn.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Namnlös2015

Vårt barn kommer få pappans efternamn, dels för att tanken är att vi någon gång ska gifta oss och då tar jag hans namn.

Ca 20 personer som har hans efternamn men 10 000 har mitt så jag blir gärna av med mitt :p

• Karlaa

Barnen fick pappans efternamn eftersom det var mer ovanligt och fint. Jag hette Johansson liksom, hur kul är det Flört  Vet inte hur vi hade gjort om jag haft ett mer ovanligt efternamn,
    Numera är vi gifta och jag har också hans efternamn. 

• miffykat

Barnen fick sin fars efternamn då det var viktigt för honom och mindre viktigt för mig :) Mellannamn och efternamn gick bort då våra efternamn var för lika. Efter andra barnet gifte vi oss och nu har vi samma efternamn allihop :)

• Kirsty

Vår son fick mitt efternamn. Bröllop var redan inplanerat (några månader efter födseln) och vi skulle då båda ta mitt namn så det föll sig naturligt.

• Darimna

Har alltid sett det som självklart att barnen får mammans efternamn om föräldrarna inte är gifta.

Om det inte finns särskild anledning att göra annorlunda. Typ att hon ändå tänkt byta till hans när de gifter sig eller om hans efternamn är väldigt speciellt och de vill föra det vidare... 

• Anonym (3 efternamn i samma familj...)
    8airam8 skrev 2016-05-15 09:49:23 följande:

Och hur gör folk med särkullsbarn?

Min sambo har kvar sitt efternamn och jag och våra två gemensamma barn har mitt efternamn och sambons två äldre barn har deras mammas efternamn
  • 8295
    hlodyn skrev 2016-05-15 22:52:22 följande:

Om det nyfödda barnet har äldre helsyskon som står under föräldrarnas gemensamma vårdnad, får det nyfödda barnet det efternamn som det senast födda syskonet bär.

Detta står att läsa i "Familjerätt på nätet". Helsyskon kan alltså INTE få olika efternamn. Någon skrev att man kunde det. Senare kanske man kan byta, men inte som första registrering.

Tack för infon!
  • LFF

Eftersom sambons efternamn är betydligt ovanligare än mitt så fick barnen hans efternamn. Men fråns tart hade de mitt eftersom vi inte är gifta utan vi fick skriva med det i papprena när man skickade in namnen. Om vi någon gång gifter oss så blir det hans efternamn på hela familjen.

• Anonym (A)

Mina barn har pappans efternamn, eftersom det är ovanligare och vackrare och börjar på A. Mer gynnsamt för barnen alltså. Och det var ett helt gemensamt beslut, men jag kommer att behålla mitt eget namn om vi gifter oss.

• Anonym (bådas)
    Mooomin skrev 2016-05-15 21:35:17 följande:
    I folkmun kallar man de andra namnen (som inte är efternamn) för mellannamn.
    Jag skulle säga tvärtom. I folkmun benämns sådant som uppfattas som efternamn också efternamn. "Mellannamn" är inte så värst etablerat utanför folkbokföringsterminologi och när man ska reda ut vilket som är det officiella efternamnet.

Trådfrågan: Våra barn har bådas efternamn (formellt sett min mans som mellannamn och mitt som efternamn). Vi tyckte det lät bra och det stämmer med ordningen i min mans efternamnstradition (spanska, där kvinnan vanligen behåller sina egna efternamn gift eller ej och barnen får efternamn efter båda föräldrar i den ordningen - dock är det då det första efternamnet som ärvs vidare och är "mest officiellt").
    I efterhand insett att mycket få har någon koll på det där med mellan- och efternamn. Barnen registreras som än det ena, än det andra på barnmottagning, tandvård, skola etc.
  • bohan85

Vår son har mitt namn då pappans är ett väldigt vanligt efternamn och mitt är ovanligt. Dock så gifte vi oss och pappan har nu tagit mitt namn så numer geter vi lika.

• EnAnonumius
    hlodyn skrev 2016-05-15 22:52:22 följande:
    Finns det folk som har sagt i tråden något om den "första registreringen" och hur det ser ut med den?
    Jag har inte hitta någon och jag har läst alla inläggen noggrant att det påstås om "redan vid första registreringen". 
    Första registreringen är ju liksom bara för att "det skall gå snabbt att registers in en ny medborgare".

Nej det finna inget "kanske man kan byta".
    Det går att byta, med föräldrars val, eller godkännande om barnet vill det själv och de är under18, alternativt att ena och/eller bägge syskonet väljer själva när de är 18.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vems efternamn på barnen?