Vems efternamn på barnen?
Hur har ni gjort?
Vem av föräldrarnas efternamn har era barn fått/ska få? Någon som har olika efternamn på barn med samma partner?
Hur har ni gjort?
Vem av föräldrarnas efternamn har era barn fått/ska få? Någon som har olika efternamn på barn med samma partner?
Hon har min sambos efternamn. Eftersom jag avskyr mitt och ändå byter när vi gifter oss.
Exakt. Och även fast våran som har flera mellannamn så skriver myndigheter och annat ändå just bara tilltalsnamnet och de två efternamnen på brev och annat..
Men då förstår jag inte riktigt, man kan bara ha ett mellannamn å ett efternamn. Förnamn kan man ha flera stycken varav ett är tilltalsnamn. På brev står till vår dotter, förnamn mellannamn efternamn, dvs både min å sambons efternamn skrivs ut. Så det är ju som att hon har två efternamn :) bara att Skatteverket krånglat till de å kallar det ena mellannamn.
Pappans. Vi ska gifta oss innan vi skaffar barn och alla ska heta samma.
Tog pappans namn. Jag har ett långt, finskt efternamn som ingen kan uttala och som man fått bokstavera vid varje tillfälle. Zzz....
Vår son fick min mans efternamn. Nu funderar jag på varför det blev så... jag vet att det var viktigt för min man men jag har ett namn som bara min släkt har... hm.. får fråga honom hur vi tänkte haha
Barnen har pappans efternamn.
När äldsta föddes så kände jag att det viktigaste för mig var att de inte hade både mellannamn och efternamn samt att vi om vi skulle vilja skulle kunna ha samma namn hela familjen.
Han visste redan då att han inte skulle vilja byta namn om vi gifte oss, jag kände att jag nog skulle kunna det.
Sen gifte vi oss 8 år senare och då hade jag ändrat mig, ville inte byta så jag heter som jag alltid gjort, barnen heter som pappan och det är helt ok för mig. Några av barnen har pratat om att byta till mitt när de fyller 18. Får de såklart göra om de vill. Men det återstår ju att se :)
Min syster hade f ö en barndomskompis där sonen hade pappans efternamn och dottern mammans. Helsyskon. Vet inte om man får göra så idag? Det barnen var födda typ 1980
Vårt barn fick mitt efternamn. Vi har båda korta efternamn som börjar och slutar på samma bokstav, så att vårt barn skulle heta båda delarna föll på sin egen orimlighet (det lät bara komiskt :). Hade typ blivit "Linn Berg-Borg", lite för kaka-på-kaka helt enkelt. Även om vi skulle gifta oss skulle jag behålla mitt efternamn, så min sambo kunde inte dra det kortet ????