Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Vems efternamn på barnen?

8airam8 skrev 2016-05-15 09:49:23 följande:
    Och hur gör folk med särkullsbarn?
    Består familjen av särkullsbarn, så är ju efterfrågan redan löst med det biologiska föräldrarna sedan länge.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    8airam8 skrev 2016-05-15 14:52:16 följande:
    Jag kanske formulerade mig fel. Det jag menade var hur folk gör med efternamn om det finns barn sedan ett tidigare förhållande, och det sedan kommer ett nytt barn i det nya förhållandet?
    Tja så som jag ser det så blir man ju inte "mer" eller "mindre" släkt med sina halvsyskon om man inte har samma efternamn.
    Det är ju DNA't som avgör detta, om man är släkt eller inte, efternamet sakna rellevas faktiskt.  

Känner till flera familjer med särkullsbarn (både bland gifta par och sambopar) där halvsyskonen har olika efternamn.
    Det finns inga s.k "rätt sätt" eller fel sätt" i denna frågan eller ett s.k "vanligaste varianten sättet",  det är ju upp till varje familj att avgöra.
    Syskonen förblir halvsyskon ändå med eller utan "samma efternamn" och/eller om man har den enas förälderns efternamn som mellannamn.

Och vad posten beträffar så kan man slänga upp en handskrivet etikett med de olika efternamn som bor på samma adress. 

• EnAnonumius
    8295 skrev 2016-05-15 16:12:45 följande:
    Du skriver att det är vanligt med att halvsyskon har olika efternamn, har du hört om helsyskon som har det? Förstår att det kanske är ett annorlunda koncept, har själv aldrig hört någon som gjort så.
    Inte vad jag känner till så har jag aldrig noterat det eller sett det själv. Dock så vet ju jag att det får lov att förekomma.

Det finns ju inget hinder för det heller i praktiken (rent juridiskt) om man säger så, att ha olika efternamn på helsyskon.

Som sagt efternamns frågan är helt upp till föräldrar att välja oavsett om det är biologiska familjer eller om det är bonusfamiljer och vilka efternamn barnen skall ha.
    Barnen själva kan välja att ta ett annat efternamn om de så önskar är de under 18år  så skall de ju givetvis ha vårdnadshavarens/vårdnadshavarnas godkännande också.
    Om barnet är 18år så kan de fritt välja om de vill ha mammans efternamn eller pappans efternamn. Föräldrarna behöver inte ge sitt medgivande i det läget alls då de är barnets "biologiska föräldrar".

Man får även lov i Sverige att bilda ett eget efternamn till barnet (eller sig själva) men då skall det bli godkänt med via namnenheten på patent och registreringsverket först.

• EnAnonumius
    cosinus skrev 2016-05-15 21:55:57 följande:
    Min syster hade f ö en barndomskompis där sonen hade pappans efternamn och dottern mammans. Helsyskon. Vet inte om man får göra så idag? Det barnen var födda typ 1980
    Jo det får man visst det även idag.
    Det finns inga juridiska krav på att helsyskon måste bära samma efternamn.

• EnAnonumius
    hlodyn skrev 2016-05-15 22:52:22 följande:
    Om det nyfödda barnet har äldre helsyskon som står under föräldrarnas gemensamma vårdnad, får det nyfödda barnet det efternamn som det senast födda syskonet bär.
    Detta står att läsa i "Familjerätt på nätet". Helsyskon kan alltså INTE få olika efternamn. Någon skrev att man kunde det. Senare kanske man kan byta, men inte som första registrering.
    Finns det folk som har sagt i tråden något om den "första registreringen" och hur det ser ut med den?
    Jag har inte hitta någon och jag har läst alla inläggen noggrant att det påstås om "redan vid första registreringen". 
    Första registreringen är ju liksom bara för att "det skall gå snabbt att registers in en ny medborgare".

Nej det finna inget "kanske man kan byta".
    Det går att byta, med föräldrars val, eller godkännande om barnet vill det själv och de är under18, alternativt att ena och/eller bägge syskonet väljer själva när de är 18.

Svar på tråden Vems efternamn på barnen?