8295 skrev 2016-05-15 16:12:45 följande:
Du skriver att det är vanligt med att halvsyskon har olika efternamn, har du hört om helsyskon som har det? Förstår att det kanske är ett annorlunda koncept, har själv aldrig hört någon som gjort så.
Inte vad jag känner till så har jag aldrig noterat det eller sett det själv. Dock så vet ju jag att det får lov att förekomma.
Det finns ju inget hinder för det heller i praktiken (rent juridiskt) om man säger så, att ha olika efternamn på helsyskon.
Som sagt efternamns frågan är helt upp till föräldrar att välja oavsett om det är biologiska familjer eller om det är bonusfamiljer och vilka efternamn barnen skall ha.
Barnen själva kan välja att ta ett annat efternamn om de så önskar är de under 18år så skall de ju givetvis ha vårdnadshavarens/vårdnadshavarnas godkännande också.
Om barnet är 18år så kan de fritt välja om de vill ha mammans efternamn eller pappans efternamn. Föräldrarna behöver inte ge sitt medgivande i det läget alls då de är barnets "biologiska föräldrar".
Man får även lov i Sverige att bilda ett eget efternamn till barnet (eller sig själva) men då skall det bli godkänt med via namnenheten på patent och registreringsverket först.