Vems efternamn på barnen?
Hur har ni gjort?
Vem av föräldrarnas efternamn har era barn fått/ska få? Någon som har olika efternamn på barn med samma partner?
Hur har ni gjort?
Vem av föräldrarnas efternamn har era barn fått/ska få? Någon som har olika efternamn på barn med samma partner?
Min sambos barn har bara mammans efternamn. Mina barn har mitt efternamn och pappans som mellannamn, på så vis hänger mina barns efternamn ihop. De har två olika pappor.
Vårt barn fick mitt efternamn eftersom det är mycket ovanligare än pappans.
Våra barn fick pappans för hans är lite roligare och coolare än mitt tråkiga son namn.
Man kan bara ha ett namn som efternamn. Våra barn har pappas som efternamn och mitt som mellannamn.
Pappans. Han har ett ovanligt adelsnamn och jag har ett mer vanligt namn.
Det kommer bli pappans, hans är lite mer unikt då det bara är ca 100 personer i Sverige som har det. Jag har ett "son" namn, vilket inte är så unikt ;)
Pappans då han var den enda i landet med det namnet. Mitt efternamn är så tråkigt, inte ett sonnamn, men typ Bergkvist, Lundström. Tyckte det var roligare att hon fick ett namn som var unikt i Sverige.
Nu har jag inga barn men jag och min sambo har pratat om efternamn och jag har sagt att mitt efternamn är väldigt viktigt för mig, en del av min identitet. Min sambo tycker dock inte att hans är viktigt eller häftigt på nåt sätt, så det hade blivit mitt, tycker vi båda två.
Fast de stämmer ju inte riktigt överallt. Jag hade dubbelnamn från jag var 13 till 29 o jag blev alltid uppropad med de som var efternamnet. O förkortades mitt namn blev alltid mellannamnet bara första bokstaven.
Min bonusson har båda sina föräldrars efternamn men med de som användas är de som är satt sist o benämnt som efternamn så de andra bara blir en bokstav.
Kan tillägga till den som undrade om man kan olika efternamn på sina barn trots att de är helsyskon. Ja de kan man. Verkar konstigt att man skulle ha de men man kan. De fyller man själv i på kommunens papper när man skickar in namnet.