Vems efternamn på barnen?
Hur har ni gjort?
Vem av föräldrarnas efternamn har era barn fått/ska få? Någon som har olika efternamn på barn med samma partner?
Hur har ni gjort?
Vem av föräldrarnas efternamn har era barn fått/ska få? Någon som har olika efternamn på barn med samma partner?
Båda barnen har mitt som efternamn, och pappans som mellannamn och det beror på att han har ett finskt namn som ingen varken kan stava till, eller uttala.
Han får alltid bokstavera och repetera när han måste uppge sitt namn så det är helt för enkelhetens skull!
Så jag kan alltså ha två barn med samma man, men ha olika efternamn på barna? Vi fyller i det själva, och inget går per automatik?
När vi gifte oss tog min man mitt efternamn som tillägg till sitt eget, våra barn har "mitt" efternamn som vi alla alltså har.
Vi funderade över detta när vi gifte oss och det var helt klart att jag inte skulle byta bort mitt efternamn, men huruvida han eller jag skulle lägga till den andres spelade ingen större roll för mig. Men maken med ett "tråkigt" efternamn ville hellre ha mitt.
Består familjen av särkullsbarn, så är ju efterfrågan redan löst med det biologiska föräldrarna sedan länge.
Tja så som jag ser det så blir man ju inte "mer" eller "mindre" släkt med sina halvsyskon om man inte har samma efternamn.
Det är ju DNA't som avgör detta, om man är släkt eller inte, efternamet sakna rellevas faktiskt.
Känner till flera familjer med särkullsbarn (både bland gifta par och sambopar) där halvsyskonen har olika efternamn.
Det finns inga s.k "rätt sätt" eller fel sätt" i denna frågan eller ett s.k "vanligaste varianten sättet", det är ju upp till varje familj att avgöra.
Syskonen förblir halvsyskon ändå med eller utan "samma efternamn" och/eller om man har den enas förälderns efternamn som mellannamn.
Och vad posten beträffar så kan man slänga upp en handskrivet etikett med de olika efternamn som bor på samma adress.
Det stämmer med modifikation, men du kan ha ett efternamn å ett mellannamn. Det har vi på vårt barn dvs exempel Anna Karlsson Björk. Björk som efternamn å Karlsson som mellannamn, men båda namn skrivs ut, iaf här när vi får brev som är riktade till vårt barn :) så då kan barnet ju ha bådas namn :)
Jag känner ett par helsystrar som numera har olika efternamn. De hade länge mammans som mellannamn + pappans som efternamn, men den äldsta systern bytte plats på dem i slutet av tonåren då hon gillade mellannamnet bättre. Därefter har hon gift sig och heter numera bara mammans efternamn medan yngre systern har pappans som efternamn (tror dock att hon har mammans som mellannamn fortfarande, men jag är bättre vän med äldsta systern så jag är inte riktigt säker).